LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gewijzigde boeterente ABN AMRO
Gewijzigde boeterente ABN AMRO
Zojuist mijn spaarhypotheek overgesloten van de ABN AMRO naar de Rabobank. Hypotheek afgesloten eind 2000 waarop rentemiddeling is toegepast. Begin april boete rente opgevraagd waarop een bedrag van 1600 aan boete per brief kwam bij aflossing op 1 mei. Tijdens het gesprek met adviseur gemeld dat wij rentemiddeling hadden en dus voor boeterente aparte constructie (bekend doordat we dit eerder hadden opgevraagd). Mij werd verzekerd dat dit tot het verleden behoorde en dat dit de boete rente zou zijn. 29 augustus is de hypotheek afgelost. 1,5 week daarvoor de eindaflossing van ABN AMRO ontvangen. Boete rente is nu 3500 euro. Foutje van de adviseur!!! Een klacht mocht niet baten en ik heb gewoon 3500 euro betaald. Kan nog niet naar de geschillencommisie want de ABN heeft gezegd dat ik een brief moet sturen en dat ze het dan weer in behandeling gaan nemen. De eerste klacht was blijkbaar niet goed genoeg! Vandaag de brief op de post gedaan. Ten eerste belachelijk dat er zo makkelijk over een fout van hun wordt gestapt ten tweede vreemd dat het zo veel verschil maakt in boeterente!
Ik ben benieuwd hoe de ABN nu gaat reageren en of ik eigenlijk wel een poot heb om op te staan?
Evy
Ik ben benieuwd hoe de ABN nu gaat reageren en of ik eigenlijk wel een poot heb om op te staan?
Evy
Re: Gewijzigde boeterente ABN AMRO
De boeterente is mede afhankelijk van de rentestand op het moment van aflossen/oversluiten (of eigenlijk meestal 2 weken voor dat moment). Aan een overzicht van de boeterente van maanden geleden heb je dus niet zo veel, omdat de rente inmiddels erg veranderd kan zijn.
Omdat voor de boete wordt gerekend met het renteverschil, kan er heel veel verschil tussen de boetebedragen zitten. Als je bv. een hypotheekrente hebt van 6% en de rente wat in mei 5,9%, dan is het boetebedrag gebaseerd op 0,1% verschi. Als de rente nu gedaald is naar 5,7%, dan is het renteverschil 0,3% en kan de boete bijna 3 keer zo hoog zijn.
(Overigens is voor een spaarhypotheek oversluiten niet vaak voordelig, omdat je bij een lagere rente wel minder rente hoeft te betalen, maar meer spaarpremie moet betalen. Als je dan boeterente en oversluitkosten in ogenschouw neemt, is het vaak onvoordelig om over te sluiten.)
Omdat voor de boete wordt gerekend met het renteverschil, kan er heel veel verschil tussen de boetebedragen zitten. Als je bv. een hypotheekrente hebt van 6% en de rente wat in mei 5,9%, dan is het boetebedrag gebaseerd op 0,1% verschi. Als de rente nu gedaald is naar 5,7%, dan is het renteverschil 0,3% en kan de boete bijna 3 keer zo hoog zijn.
(Overigens is voor een spaarhypotheek oversluiten niet vaak voordelig, omdat je bij een lagere rente wel minder rente hoeft te betalen, maar meer spaarpremie moet betalen. Als je dan boeterente en oversluitkosten in ogenschouw neemt, is het vaak onvoordelig om over te sluiten.)
Er kan inderdaad een hoop veranderen in een aantal maanden. Verandert de rente dan verandert ook de boete. Wat me meer zorgen maakt is dat zoals kweenie ook zegt je een spaarhypotheek over gaat sluiten, toch niet voor een lagere rente hoop ik? Wat is je motivatie en die van de rabo hiervoor geweest?
We wilden gaan verbouwen en hadden 50.000 euro extra nodig. We hebben door de jaren meer problemen met de Abn gehad en dit was een mooi moment om over te stappen. Per saldo gingen we er bij de Rabo niet op vooruit maar spelen we quit. Maar onze voorkeur ging nu uit naar de Rabo.
Het verhaal van het rente verschil gaat niet op want bij het opvragen van de boeterente was de rente veel lager dan bij het uiteindelijke aflossen. De ABN zegt ook zelf dat het komt door de rentemiddeling en dat ze de eerste keer een fout hebben gemaakt.
Het verhaal van het rente verschil gaat niet op want bij het opvragen van de boeterente was de rente veel lager dan bij het uiteindelijke aflossen. De ABN zegt ook zelf dat het komt door de rentemiddeling en dat ze de eerste keer een fout hebben gemaakt.
Ben je er mee bekend dat bij de Rabo bestaande klanten het schip in gaan bij renteverlenging. Je krijgt een aanbod dat vele malen hoger ligt dan dat ze nieuwe klanten bieden. Alleen kun je dit nergens controleren, omdat ze geen tarieven vrij geven. Maar wordt hiermee in de praktijk regelmatig mee geconfronteerd. En dat is maar 1 van de vele manko's van de rabo
?????
Het schip in gaan....vele malen hoger......kun je het nog een beetje meer overdrijven Dirko.
De zoektocht naar een paar tienden bruto goedkoper heeft vele mensen ook naar hier geleid Dirko.
Het schip in gaan....vele malen hoger......kun je het nog een beetje meer overdrijven Dirko.
De zoektocht naar een paar tienden bruto goedkoper heeft vele mensen ook naar hier geleid Dirko.
@Jonis
Wil jij beweren dat rabo geen tweesporig rentebeleid heeft dan? En misschien wel de ergste in de markt
Wil jij beweren dat rabo geen tweesporig rentebeleid heeft dan? En misschien wel de ergste in de markt
Dirko...is dat zo erg dan????
Wat betekent dat in de praktijk dan???
De mensen die altijd zo graag overstappen doen er hun voordeel mee.
Zelf heb ik al 3x verlengd/opengebroken en iedere keer gewoon een marktconform percentage gekregen en zeker geen "vele malen hoger" percentage.
Dat de Rabo daarmee niet op nr1 stond op internet als goedkoopste aanbieder....tis natuurlijk ook nog altijd een brutopercentage en heeft het nog een paar euro voordelen voor het eindkapitaal bijv.
Dus het schip in gaan....vele malen hoger....1 van de vele manko's van de Rabo......
Bij de buren is het gras niet groener Dirko, dat is mijn zienswijze.
Wat betekent dat in de praktijk dan???
De mensen die altijd zo graag overstappen doen er hun voordeel mee.
Zelf heb ik al 3x verlengd/opengebroken en iedere keer gewoon een marktconform percentage gekregen en zeker geen "vele malen hoger" percentage.
Dat de Rabo daarmee niet op nr1 stond op internet als goedkoopste aanbieder....tis natuurlijk ook nog altijd een brutopercentage en heeft het nog een paar euro voordelen voor het eindkapitaal bijv.
Dus het schip in gaan....vele malen hoger....1 van de vele manko's van de Rabo......
Bij de buren is het gras niet groener Dirko, dat is mijn zienswijze.
@Jonis
Excuseer me maar kan aan jouw verhaal geen touw vast knopen?!?!?
Heb je ook nog een punt of vraag?
Het enige dat ik zeg is dat mensen hoog opgeven over de Rabo maar dat ze zeker niet het braafste jongetje van de klas zijn!
Excuseer me maar kan aan jouw verhaal geen touw vast knopen?!?!?
Heb je ook nog een punt of vraag?
Het enige dat ik zeg is dat mensen hoog opgeven over de Rabo maar dat ze zeker niet het braafste jongetje van de klas zijn!
Mijn punt is dat je overdrijft met "het schip in gaan"...maar dat stond er sowieso al op: 04 Sep 2008 17:02
Er geeft trouwens niemand hoog op over de Rabo....Evy niet en ik zeker niet, zie maar de laatste zin van: 05 Sep 2008 15:15 die kun je nl ook omdraaien.[/quote]
Er geeft trouwens niemand hoog op over de Rabo....Evy niet en ik zeker niet, zie maar de laatste zin van: 05 Sep 2008 15:15 die kun je nl ook omdraaien.[/quote]
-
Beste,
of je nu door de hond (AbnAmro) of de kat ( Rabo) wordt gebeten, veel maakt het niet uit.
Het is wel zonde van die Euro 3500,- daar had je mooi van op vakantie kunnen gaan
of je nu door de hond (AbnAmro) of de kat ( Rabo) wordt gebeten, veel maakt het niet uit.
Het is wel zonde van die Euro 3500,- daar had je mooi van op vakantie kunnen gaan
Het is slordig dat ze een rekenfout hebben gemaakt met de boeterente, maar feitelijk had het niets uitgemaakt. Als ze toen 3500 euro hadden opgegeven had je het net zo goed moeten betalen als nu.
De manier waarop is natuurlijk een ander verhaal. En daaro komt de terechte boosheid vandaan. Doe gewoon een reeel voorstel zou ik zeggen, dan komt dat vast goed. Alles door de ABN laten betalen is niet reeel, alles voor jou rekening idem, maar dta is mijn mening,
Ik blijf het wel raar vinden dat je een spaarhypotheek oversluit. Ik neem aan dat je de polis inbrengt in je nieuwe hypotheek en niet gaat afkopen ?
Let bij de Rabo overigens op de premie van de overlijdensrisicoverzekering. Deze is gemiddeld fors duurder als bij bijvoorbeeld Legal & General, Florius of Reaal. Rabo heeft dit natuurlijk liever niet, maar heb al een paar keer gezien dat een Rabo adviseur in het belang van de klant dit toch heeft toegestaan.
De manier waarop is natuurlijk een ander verhaal. En daaro komt de terechte boosheid vandaan. Doe gewoon een reeel voorstel zou ik zeggen, dan komt dat vast goed. Alles door de ABN laten betalen is niet reeel, alles voor jou rekening idem, maar dta is mijn mening,
Ik blijf het wel raar vinden dat je een spaarhypotheek oversluit. Ik neem aan dat je de polis inbrengt in je nieuwe hypotheek en niet gaat afkopen ?
Let bij de Rabo overigens op de premie van de overlijdensrisicoverzekering. Deze is gemiddeld fors duurder als bij bijvoorbeeld Legal & General, Florius of Reaal. Rabo heeft dit natuurlijk liever niet, maar heb al een paar keer gezien dat een Rabo adviseur in het belang van de klant dit toch heeft toegestaan.