LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe zit dat met vastzetten nieuwe rentevaste periode
Hoe zit dat met vastzetten nieuwe rentevaste periode
Onze hypotheekrente staat vast tot december 2011 (4.7%).. destijds (bijna 5 jaar geleden) was het lastig eea rond te krijgen omdat er een wao-uitkering bij zat/zit, toen speelde de herkeuringen nog een grote rol.
Inmiddels zijn we 5 jaar verder..
* Hoever van te voren krijg je weer een aanbod van je huidige verstrekker ?
* Gaat dan de hele handel en wandel weer door de molen net zoals toen ?
* Hoe zit het tegenwoordig met een WAO uitkering ?
Er is inmiddels een geruime tijd geleden een herkeuring geweest met dezelfde
uitkomst. Mag het nu wel voor de helft meegenomen worden ?
Ben benieuwd..
Inmiddels zijn we 5 jaar verder..
* Hoever van te voren krijg je weer een aanbod van je huidige verstrekker ?
* Gaat dan de hele handel en wandel weer door de molen net zoals toen ?
* Hoe zit het tegenwoordig met een WAO uitkering ?
Er is inmiddels een geruime tijd geleden een herkeuring geweest met dezelfde
uitkomst. Mag het nu wel voor de helft meegenomen worden ?
Ben benieuwd..
Re: Hoe zit dat met vastzetten nieuwe rentevaste periode
Je zal ongeveer een week of 6 van tevoren een brief krijgen met de nieuwe rentevast opties. Zolang je de hypotheek zelf niet veranderd (verhogen bijvoorbeeld) loopt het contract weer door tot de oorspronkelijke einddatum. De bank gaat je niet weer opnieuw beoordelen zoals gedaan is destijds bij het aangaan van deze financiering. Als de nieuwe rentevast periode weer voorbij is zullen ze wederom een aanbieding doen.
Het is nu niet meer relevant wat het inkomen is als je niets wijzigd aan de huidige hypotheek. Puur een kruisje zetten straks bij de gekozen nieuwe rentevast periode en het is weer in orde.
Wellicht dat de woning in waarde is gestegen t.o.v. 5 jaar gelden en dat je daardoor in een andere rentecategorie valt. De rente zou dan lager kunnen uitkomen. Raadpleeg even de woz waarde om te kijken wat de waarde ongeveer is t.o.v. de lening.
Succes!
Het is nu niet meer relevant wat het inkomen is als je niets wijzigd aan de huidige hypotheek. Puur een kruisje zetten straks bij de gekozen nieuwe rentevast periode en het is weer in orde.
Wellicht dat de woning in waarde is gestegen t.o.v. 5 jaar gelden en dat je daardoor in een andere rentecategorie valt. De rente zou dan lager kunnen uitkomen. Raadpleeg even de woz waarde om te kijken wat de waarde ongeveer is t.o.v. de lening.
Succes!
Bedankt voor dit heldere antwoord. Ik had al zoiets van jeee.. weer die hele handel en wandel zeg.. kostte toen zoooveel tijd en zeker met die wao was het een drama (logisch ivm risico maar wat een ellende)..Wouter B. schreef:Je zal ongeveer een week of 6 van tevoren een brief krijgen met de nieuwe rentevast opties. Zolang je de hypotheek zelf niet veranderd (verhogen bijvoorbeeld) loopt het contract weer door tot de oorspronkelijke einddatum. De bank gaat je niet weer opnieuw beoordelen zoals gedaan is destijds bij het aangaan van deze financiering. Als de nieuwe rentevast periode weer voorbij is zullen ze wederom een aanbieding doen.
Succes!
WOZ is 164000 en hypotheek 184500
Bedankt en we gaan dus rustig wachten tot het zover is.
Graag gedaan!
Zo te zien zal de lening niet in een lagere rentecategorie vallen. Misschien de volgende keer..
Succes.
Zo te zien zal de lening niet in een lagere rentecategorie vallen. Misschien de volgende keer..
Succes.
Let er ook op dat sommige banken er wellicht gebrui/misbruik van maken dat je al bij ze zit, en dat je moeilijk elders terecht kunt. Het kan zijn dat je dus een voorstel met extra hoge rente krijgt voorgeschoteld. Daarom is het verstandig om ruim van tevoren al bij een (andere) adviseur te vragen wat je mogelijkheden zijn, en eventueel (vanwege de lastige AO-situatie) ook al een offerte te krijgen. Dan sta je ook veel sterker naar je huidige geldverstrekker.
Rente zal idd niet al te veel dalen tenzij de WOZ nog een stijging gaat doormaken maar dat zal niet.. Maar dat geeft niet. Onze hypotheek blijft nog steeds prima te behappen (het bruto bedrag is waar we naar kijken).
En we zullen zeker offertes aanvragen bji een ander maar gezien de AO zal er niet veel keus in zijn .. helaas.. Maar ach. we zitten nu ook niet slecht bij de ING (voorheen postbank) alleen de OR vinden we niet denderend (blijkt woekerpolis te zijn zucht..) die willen we oversluiten maar dat leek ons slimmer om dit tegelijk met de hypotheek te doen.
En we zullen zeker offertes aanvragen bji een ander maar gezien de AO zal er niet veel keus in zijn .. helaas.. Maar ach. we zitten nu ook niet slecht bij de ING (voorheen postbank) alleen de OR vinden we niet denderend (blijkt woekerpolis te zijn zucht..) die willen we oversluiten maar dat leek ons slimmer om dit tegelijk met de hypotheek te doen.
oeps.. zag dat de woz 174000 was dit jaar.. scheelt vast niets : - )
Postbank/ING staat wel een beetje bekend om de hoge rentes die ze aan bestaand klanten berekenen, dus maak je borst maar nat.
En als je het over een woekerpolis hebt, dan heb je neem ik aan een beleggingshypotheek? Dat is wel jammer, want met een woekerpolis ben je dus heel veel extra geld kwijt aan kosten. Misschien is er een mogelijkheid om de hypotheek om te zetten naar een spaarhypotheek, maar daarvoor zul je wel even met de bank/adviseur om de tafel gaan zitten.
En als je het over een woekerpolis hebt, dan heb je neem ik aan een beleggingshypotheek? Dat is wel jammer, want met een woekerpolis ben je dus heel veel extra geld kwijt aan kosten. Misschien is er een mogelijkheid om de hypotheek om te zetten naar een spaarhypotheek, maar daarvoor zul je wel even met de bank/adviseur om de tafel gaan zitten.
nee mijn overlijdingsrisico verzekering is een woeker.. mijn hypotheek is deels aflossingsvrij en de andere is leven volgens mij.. (ik weet niet de term) zal ik even na moeten kijken maar geen beleggingshyp. dat vonden wij toen al te risicovol nl.
Maar ik heb eigenlijk niet veel zin om de handel over te sluiten gezien de wao uitkering en dan weer die hele handel en wandel door te moeten..
Maar ik heb eigenlijk niet veel zin om de handel over te sluiten gezien de wao uitkering en dan weer die hele handel en wandel door te moeten..
Maar waarom is de ORV dan woeker? Is die heel duur of zo? Dan zou je kunnen overwegen om alleen een nieuwe orv te nemen. Dat is niet zo heel moeilijk. Je kunt in elk geval via vergelijkingssites wel even bekijken hoeveel je ongeveer zou kunnen besparen en of het de moeite loont.
toen ik mijn waarde overzicht kreeg van die verzekering bleken de kosten hoger te zijn dan het rendement, later kreeg ik zelfs een brief van de SNS waarin staat dat ze straks met een compensatie regeling gaan komen . Ik ben ermee naar mijn verz. man gegaan en die bekijkt nu wat handig is. Destijds is dit tegelijk met mijn hypotheek gegaan en eerlijk gezegd , en natuurlijk stom, waren we zo blij dat alles rond was , dat dit een soort van sluitpost werd.. dus niet al te goed over nagedacht. Later bleek dus dit en dat de premie nou niet bepaald laag is..
We gaan dus oversluiten maar we moeten even bekijken wat hierin handig is. Nu of bij de herziening van de rente etc.
We gaan dus oversluiten maar we moeten even bekijken wat hierin handig is. Nu of bij de herziening van de rente etc.
Dan gaat het dus niet om een overlijdensrisicoverzekering, maar toch om een beleggingsverzekering of levensverzekering. Bij een overlijdensrisicoverzekering betaal je alleen premie om het overlijdensrisico af te dekken, en bouw je dus geen waarde op. Bij een beleggingsverzekering of levensverzekering betaal je maandelijks ook een bedrag dat wordt belegd, en wat bedoeld is voor aflossing van de hypotheek.
Maar zo'n levensverzekering is vaak niet de meest handige aflossingsmethode voor een hypotheek, dus oversluiten is dan waarschijnlijk wel verstandig.
Maar zo'n levensverzekering is vaak niet de meest handige aflossingsmethode voor een hypotheek, dus oversluiten is dan waarschijnlijk wel verstandig.
juist .. en hieruit blijkt dus dat wij destijd niet echt goed hebben opgelet en daar zijn we dus flink de mist mee in.. dus ligt eea nu ter beoordeling bij de nieuwe verz. man