LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoeveel tijd om hypotheek fiscaal mee te nemen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
theoE

hoeveel tijd om hypotheek fiscaal mee te nemen

Ongelezen bericht door theoE »

Beste Allen,

Mijn vrouw en ik zijn van plan om een ander huis te kopen. Aangezien de huizenmarkt niet al te best is willen wij eerst ons huis verkopen en dan pas een ander huis kopen. Eventueel huren we tijdelijk een woning als we nog geen geschikte woning hebben gevonden.

Graag zouden we onze oude lening meenemen. Deze is 100% aflossingsvrij, geleend bij mijn ouders. Deze hebben geen probleem met het feit dat we 100% aflossingsvrij blijven lenen. (met rente terugschenking wel zeer interessant).

Mijn vraag is, mogen we fiscaal 100% aflossingsvrij blijven lenen (lening gestart in 2008), ik dacht zelf van wel.
2e vraag, hoeveel tijd mag er zitten tussen verkopen van het oude huis en de aankopen van het nieuwe huis om fiscaal de lening mee te mogen nemen.

Metname de 2e vraag is erg lastig via google te vinden maar voor ons wel cruciaal.

Alvast bedankt

TheoE

Rense

Re: hoeveel tijd om hypotheek fiscaal mee te nemen

Ongelezen bericht door Rense »

@theoE

1->
Ja, u mag de aflossingsvrije lening meenemen naar een nieuwe woning. Omdat u leent van uw ouders is er geen maximering op 50% van de marktwaarde. Alles wat u meer leent dan de huidige lening moet dit hogere deel wel tenminste annuïtair worden afgelost.

2->
Verkoopt u in 2014 uw woning, huurt u tussentijds een woning en koopt u vervolgens op een later moment een nieuwe woning? Dan valt u met uw bestaande hypotheek onder het overgangsrecht als u een nieuwe eigenwoningschuld aangaat binnen het lopende jaar of het daarop volgende kalenderjaar. Als u uw woning dus in 2014 verkoopt, moet uw hypotheek voor uw nieuwe woning voor eind 2015 passeren. En als uw woning in 2015 verkoopt, moet uw hypotheek voor uw nieuwe woning uiterlijk eind 2016 passeren, et cetera. Dan moet ook de overdracht van de woning hebben plaatsgevonden. Voldoet u hieraan, dan kunt u desgewenst uw bestaande hypotheekvorm meenemen naar de nieuwe woning.
Als het passeren van de hypotheekakte voor de aankoop van de nieuwe woning later plaatsvindt, dan moet u de volledige hypotheek voor de nieuwe woning minimaal annuïtair aflossen.

theoE

Ongelezen bericht door theoE »

Beste Rense,

Heel hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.
Weet u toevallig ook de juiste term voor het meenemen van de hypotheek, zodat ik bij de belastingdienst de juiste artikelen kan opzoeken.

bedankt

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Gesloten