LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge kosten taxatie bij hypotheekadviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
mandarf

Hoge kosten taxatie bij hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door mandarf »

Goedenavond allemaal,

Voor mijn hypotheekaanvraag moet de woning die ik wil kopen getaxeerd worden. MIjn hypotheekadviseur wil deze taxatie regelen en beweert dat de taxatie gemiddeld 475 euro kost. Maar dat is veel hoger dan de kosten die ik op internet vind, rond de 350 euro (of zelfs nog minder) voor een NHG taxatie.
Schat ik de kosten van de taxatie te laag in of is hier iets anders aan de hand? Krijgt mijn adviseur hier provisie voor? K ben benieuwd wat julie hiervan vinden.

een vraag, een antwoord

Re: Hoge kosten taxatie bij hypotheekadviseur

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Tja, € 475,-- is een redelijk normale prijs voor een taxatierapport met validatie.

Zo'n prijsvechter mag natuurlijk ook, als je er maar op let, dat het rapport op door de geldverstrekker voorgeschreven wijze wordt gevalideerd.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

mandarf schreef:Goedenavond allemaal,

Voor mijn hypotheekaanvraag moet de woning die ik wil kopen getaxeerd worden. MIjn hypotheekadviseur wil deze taxatie regelen en beweert dat de taxatie gemiddeld 475 euro kost. Maar dat is veel hoger dan de kosten die ik op internet vind, rond de 350 euro (of zelfs nog minder) voor een NHG taxatie.
Schat ik de kosten van de taxatie te laag in of is hier iets anders aan de hand? Krijgt mijn adviseur hier provisie voor? K ben benieuwd wat julie hiervan vinden.
De hypotheekadviseur zal er allicht iets aan overhouden als hij jullie doorverwijst, en door dat onderhands doorschuiven zal de taxerende aannemer/persoon ook niet de meest scherpe aanbieding doen, want het is niet in concurrentie. Ik denk dat de ~100 euro verschil met de gevonden online prijzen dan ook voor hen beiden is. Maar je kan die tussenpersoon, als die zijn werk goed doet, en je dus aan een goede hypotheek helpt, die paar euro ook gunnen. Dan is die 100 euro een scheet in een tornado, vergeleken met wat een goed advies jou aan hypotheekkosten gaat schelen. Die inschatting kan je zelf het beste maken lijkt me.

Wat betreft die online prijzen, dat zijn soms wel echt uitgeklede prijzen, en dat betekent vaak dat elke stap extra een dikke vette meerwerkfactuur oplevert. Reken je wat dat betreft niet al te rijk. Ook zijn dat soms mensen/makelaars van wel 75km verderop, waarvan ik niet zou verwachten dat ze de lokale huizenmarkt goed kennen, en dus een goede taxatie kunnen doen. Wij hebben ook online geshopt, maar zijn uiteindelijk voor de taxatie toch met een lokale taxateur (makelaar) in zee gegaan.

Als je echt het onderste uit de kan wil, zou ik zelf contact opnemen met een paar lokale makelaars, dat zijn vaak ook de NVM taxateurs, en het dus zelf regelen. Even rondvragen in de familie of vriendenkring zou je wel op het goede spoor moeten zetten wat dat betreft.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vergeet ook niet dat je deze kosten kunt aftrekken, zodat het verschil ineens grofweg nog maar de helft bedraagt.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Wij hebben 275 betaald (via een aanbieding online).
Geen problemen mee gehad.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij dat het ook afhangt van het soort woning. Bij een jonge woning waarvan er 200 in een keer zijn gebouwd is het een stuk eenvoudiger om (mede op basis van recent verkochte woningen) een goede taxatiewaarde te bepalen dan bij een uniek monument waarvan er maar één is. In het laatste geval is het vaak toch handig om een goede taxateur uit de buurt te hebben.

En het is waarschijnlijk ook zo dat een 'bevriende' taxateur wel weet hoeveel hypotheek er moet komen en hoe hoog de waarde dus minimaal moet zijn. Ook om in een bepaalde 'marktwaarde-categorie' te vallen. Een taxatie blijft een beetje natte-vingerwerk, met een behoorlijke marge in de taxatiewaardes. Dus dan kan het zijn dat de bevriende taxateur net een paar duizend euro hoger inschat als je daarmee in een gunstiger 'marktwaarde-categorie' valt. Doet een goedkope, helemaal onafhankelijke, taxateur misschien ook wel, maar ben je minder zeker van.

Melviinbl

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Ik vind het een bizar hoog bedrag.
Zelf heb ik 275 betaald voor de taxatie.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Melviinbl schreef:Ik vind het een bizar hoog bedrag.
Zelf heb ik 275 betaald voor de taxatie.
Ik ook.

mandarf

Ongelezen bericht door mandarf »

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn adviseur heeft na overleg een goedkopere taxateur gevonden. NIet de allergoedkoopste maar ik vind het prima zo.

Gesloten