LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huis alleen kopen vriendin a3 codering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hypo1983

huis alleen kopen vriendin a3 codering

Ongelezen bericht door hypo1983 »

hallo iedereen

ik had een vraag.

ik wil een huis gaan kopen alleen. mijn vriendin heeft een a3 codering op haar naam staan maar ik wil het huis alleen gaan kopen dus dat zij nergens voorkomt in de aanvraag en ook niet op de hypotheek acte.

ik wil dus helemaal alleen de aansprakelijk heid

zou een bank daar moeilijk over gaan doen?

salaris alles is in orde loonstroken alles is in orde ik werk fulltime en de hypotheeklast kan ik alleen dragen.

bkr check is voor mij ook al gedaan en dat was accoord heb ook al een offerte binnen. de spullen zijn nu naar de bank onderweg maar ben bang dat ze ergens over kunnen vallen of vragen gaan stellen? kan iemand mij hier meer antwoord over geven?

alvast bedankt.

boef530

Re: huis alleen kopen vriendin a3 codering

Ongelezen bericht door boef530 »

Als u voldoende inkomen heeft om zelfstandig de hypotheek te kunnen betalen komt uw vriendin niet eens in het verhaal voor. U bent wat dat betreft heel verstandig bezig want loopt de relatie op de klippen is er ook geen gezeur. Topics staan er vol mee, samen huis gekocht en relatie verbroken.

hypo1983

juist dat snap ik dat is ook de bedoeling ik wil zoieso niet van anderen afhankelijk zijn. maar de bank ziet natuurlijk ook dat je samenwoont met iemand en misschien stellen ze daar vragen over.

je leest zoveel rare verhalen de laatste tijd over afwijzing van de hypotheek om de kleinste redenen en ik wil dat niet meemaken. vandaar.

boef530

Waarom zorgen maken uw vriendin komt in de hele aanvraag niet voor.

hypo1983

maar wel op hetzelfde adres wonende? of maakt dat niet uit?

boef530

Ik ben van mening dat dat niets uitmaakt, de hypotheek wordt op basis van één inkomen verstrekt. Ik ga er wel van uit dat er geen samenlevingscontract bestaat.

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

hypo1983 schreef:maar wel op hetzelfde adres wonende? of maakt dat niet uit?
Het zal voor de hypotheek misschien niet uitmaken, maar denk je ook na over de eventuele schuldeisers van je vriendin.
Neem een samenlevingscontract en zet daarin dat het huis (en eventuele andere waardevolle bezittingen) specifiek van jou is.
Ook al staat het huis op jouw naam als je geen vermelding hebt in het samenlevingscontract (of een huwelijk onder voorwaarde) dan kunnen eventuele schuldeisers wel beslag laten leggen op jouw huis omdat zij het dan mogelijk wel als gezamelijk bezit beschouwen.
Ik zou dit in ieder geval zeker even goed navragen.

hypo1983

boef530 schreef:Ik ben van mening dat dat niets uitmaakt, de hypotheek wordt op basis van één inkomen verstrekt. Ik ga er wel van uit dat er geen samenlevingscontract bestaat.
klopt ook geen samenlevingscontract. maar het is wel spannend om voor het eerst een huis te kopen. en dan moet je hier mee in je hoofd zitten, dat geeft slapeloze nachten.

@brokkel

er zijn geen lopende schulden of iets dergelijks het is een oude bkr notering die pas in 2010 is afgemeld bij het BKR. schulden of iets dergelijks is ook totaal niet aan de orde alleen die bkr notering die er staat is de vraag. verder is alles normaal net als bij iedereen.

boef530

Als er voldoende eigen inkomen is dan gaat het helemaal goedkomen. Het afsluiten van een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap kan altijd nog, zie dat als een verkorte procedure voor trouwen.

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

er zijn geen lopende schulden of iets dergelijks het is een oude bkr notering die pas in 2010 is afgemeld bij het BKR. schulden of iets dergelijks is ook totaal niet aan de orde alleen die bkr notering die er staat is de vraag. verder is alles normaal net als bij iedereen.
Ik ben blij om dat te horen, alleen zal je vriendin helaas nog lang last hebben van de BKR notering ook al voldoet zij nu wel netjes al haar betalingen.

Toch blijkt dat geen schulden meer hebben toch niet zo normaal te zijn als je denkt. Als je soms ziet wat voor berichten er staan bij o.a. Incasso dan begrijp je wel wat ik bedoel.

In jouw geval lijkt het mij ook dat de bank geen bezwaar kan hebben, jij hebt geen BKR notering en verdient voldoende om het huis te kunnen betalen dus hoort er verder niets in de weg te staan. Alhoewel je het nooit zeker weet bij banken (wederom helaas).

hypo1983

allebei bedankt voor de info ik hoop dat het inderdaad goed komt zit namelijk aardig in de spanning door dit verhaal. ik heb mijn kredieten altijd netjes ingelost en afbetaald ben totaal geen slechte betaler zelf. hoop dat dit meespeelt.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Voor de bank ben je verplicht om te melden dat je samenwoont. Je vriendin zal dan een ontruimingsverklaring moeten tekenen waarin zij aangeeft de woning te zullen verlaten als de bank overgaat tot executie/veiling. Er zijn ook banken die dit in de hypotheekakte opgenomen willen hebben.

Gaan jullie wel samen de kosten voor de huishouding dragen? Dat is eigenlijk wel zo fair om in een samenlevingscontract te bepalen dat bij verbreking van de relatie je vriendin ook recht heeft op een deel van de waarde van de woning. Doordat zij immers een deel van jouw huishoudkosten ook betaald, kun je ook andere dingen met je geld doen (bijvoorbeeld sparen). Maar dat moet je zelf weten. Voordat je een beslissing neemt, moet je je ook eens verdiepen in de situatie van je vriendin.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

hypo1983 schreef:er zijn geen lopende schulden of iets dergelijks het is een oude bkr notering die pas in 2010 is afgemeld bij het BKR. schulden of iets dergelijks is ook totaal niet aan de orde alleen die bkr notering die er staat is de vraag. verder is alles normaal net als bij iedereen.
Laat u wel nog even voorlichten over het wel of niet hebben (opstellen) van een samenlevingscontract. Mogelijk zijn er dan wel geen lopende schulden, maar er kunnen natuurlijk ook schulden opgebouwd worden tijdens de relatie en mogelijk zelfs buiten uw medeweten om. Nu ga is daar even niet van uit, maar we zijn dergelijke verhalen wel eens tegengekomen op het forum.

Bij een eventueel huwelijk in gemeenschap van goederen kan zij bij een eventuele scheiding gewoon aanspraak maken op haar deel. Zou zij dan ooit een eenmanszaak beginnen wat niet goed afloopt is het huis ook in het geding.

Ook is het verstandig na te denken over de vraag wat als u komt te overlijden ? Wie moet dan het huis erven ? Als dat de vriendin moet zijn, zou dat geregeld moeten worden. Bij gewoon samenwonen is het (dacht ik) zo dat uw erfgenamen dan het huis erven, eventuele kinderen van u of uw ouders of broers en zussen ..
Misschien is dat ook wel juist de bedoeling, da's ook goed maar informeer ernaar dat wil ik ermee zeggen.

Gesloten