Ik heb een probleem en hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen.
Een paar weken geleden hebben mijn vriendin en ik een bestaand huis gekocht, d.w.z. samen het voorlopig koopcontract getekend.
Terwijl we bezig waren met het regelen van de financiering (in de vorm van een hypotheek) zijn een aantal dingen voorgevallen en hebben we besloten uit elkaar te gaan.
Nu zitten we dus in onze maag met het huis, want waarschijnlijk kunnen we de hypotheek niet op 1 van onze inkomens dragen..
We hebben het koopcontract opgesteld onder voorbehoud van financiering, hoe nu verder?
Kunnen we het koopcontract laten ontbinden (vanwege de financiering), of zitten we dan direct aan 10% boete vast?
Iemand ervaring hiermee?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huis gekocht, bezig met hypotheek, relatie verbroken. En nu?
Re: Huis gekocht, bezig met hypotheek, relatie verbroken. En nu?
Onder voorbehoud financiering is een ontbindende factor! Als U de financiering niet rond krijgt en daar zal in dit geval sprake van zijn, dan gaat de koop niet door! Dat weet de verkopende partij ook hoor. Maak je niet druk, gebeurt zo vaak. Heeft geen consequenties voor U!
Bedankt voor uw reactie, u bent in ieder geval positief gestemd.
Maar is het niet zo, dat ik verplicht ben om een hypotheek te nemen op beide inkomens? Omdat mijn 'ex' immers ook getekend heeft?
Of werkt dat niet zo?
Ideaal gezien laat ik nu de hypotheek op mijn eigen inkomen (of het hare) berekenen, wat betekent dat de financiering niet rond te krijgen is.
Maar is het niet zo, dat ik verplicht ben om een hypotheek te nemen op beide inkomens? Omdat mijn 'ex' immers ook getekend heeft?
Of werkt dat niet zo?
Ideaal gezien laat ik nu de hypotheek op mijn eigen inkomen (of het hare) berekenen, wat betekent dat de financiering niet rond te krijgen is.
Een door uw "ex" getekende verklaring dat de relatie is verbroken is genoeg om aan te tonen dat het geen zin heeft om verder te gaan met financiering. Dat gebeurt echt vaker dan U denkt.
Nogmaals, als U de financiering niet rond krijgt gaat de aankoop niet door.
Nogmaals, als U de financiering niet rond krijgt gaat de aankoop niet door.
-
wel op tijd de koopakte ontbinden en twee afwijzigingen overleggen.
Let op de termijnen die in de koopakte vermeld staan. Vooral artikel 16 van de koopakte (model NVM).
Je zegt dat de koopakte een aantal weken geleden is ondertekend. Is de termijn van de ontbindende voorwaarden voor de financiering nog niet verlopen???
Let op de termijnen die in de koopakte vermeld staan. Vooral artikel 16 van de koopakte (model NVM).
Je zegt dat de koopakte een aantal weken geleden is ondertekend. Is de termijn van de ontbindende voorwaarden voor de financiering nog niet verlopen???
De termijn voor ontbindende voorwaarden qua financiering loopt op 22 april af. Kort dag, maar in principe zit ik nog in de periode dat ik op basis van 2 afwijzingen mag/kan ontbinden.
Maar ik kan dus wel een afwijzing 'regelen' op 1 salaris, ook al hebben we samen de koopakte getekend?
Maar ik kan dus wel een afwijzing 'regelen' op 1 salaris, ook al hebben we samen de koopakte getekend?
-
Je zit wel met een specifiek probleem, die net veel voorkomt.
Misschien kan je de consumentenlijn van de SEH benaderen met je vraag. Mogelijk is jurisprudentie beschikbaaar of weten zij direkt het antwoord.
http://www.erkendhypotheekadviseur.nl/contact.php
Misschien kan je de consumentenlijn van de SEH benaderen met je vraag. Mogelijk is jurisprudentie beschikbaaar of weten zij direkt het antwoord.
http://www.erkendhypotheekadviseur.nl/contact.php