LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis/hypotheek bij scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
rgenius38

Huis/hypotheek bij scheiding

Ongelezen bericht door rgenius38 »

Hoi allemaal,

Ik zoek advies voor de volgende.
Momenteel lig ik in scheiding nou ja de samenleving wordt ontbonden. Wij zijn al 5 maanden uit elkaar en ik woon tijdelijk weer bij mijn ouders.

Nou is het probleem dat wij gezamenlijk een woning hebben.
Ik wil het huis niet en zij wel. Dat klinkt op zich eenvoudig maar zij kan het huis/hypotheek niet betalen aangezien ze maar 1 dag werkt.

Zij en haar ouders hebben al een voorstel bij de bank gedaan en dit is ook geweigerd. Nu dat dit bekend is geworden weigert zij het huis in de koop te zetten en dus zit ik vast een het huis/hypotheek. Ik ben hoofd aansprakelijk bij de bank en kan dus geen nieuwe hypotheek krijgen en dus geen woonruimte.

Hoe kan het dat ik helemaal vast zit financieel en zij mag uit haar 50% eigendom mij dwingen de hypotheek door te betalen. Ik mag van haar de woning niet meer in, ook zijn de sleutels ect veranderd. Toch moet ik opkomen voor de hypotheek kosten. Ik wil van hypotheek af.

Wat moet ik hier mee ?
Ik wil verder met mijn leven en een nieuwe woning kopen.

Graag jullie reacties

mvg
Ryan

GJvdZ

Re: Huis/hypotheek bij scheiding

Ongelezen bericht door GJvdZ »

rgenius38 schreef:Hoi allemaal,

Ik zoek advies voor de volgende.
Momenteel lig ik in scheiding nou ja de samenleving wordt ontbonden. Wij zijn al 5 maanden uit elkaar en ik woon tijdelijk weer bij mijn ouders.

Nou is het probleem dat wij gezamenlijk een woning hebben.
Ik wil het huis niet en zij wel. Dat klinkt op zich eenvoudig maar zij kan het huis/hypotheek niet betalen aangezien ze maar 1 dag werkt.

Zij en haar ouders hebben al een voorstel bij de bank gedaan en dit is ook geweigerd. Nu dat dit bekend is geworden weigert zij het huis in de koop te zetten en dus zit ik vast een het huis/hypotheek. Ik ben hoofd aansprakelijk bij de bank en kan dus geen nieuwe hypotheek krijgen en dus geen woonruimte.

Hoe kan het dat ik helemaal vast zit financieel en zij mag uit haar 50% eigendom mij dwingen de hypotheek door te betalen. Ik mag van haar de woning niet meer in, ook zijn de sleutels ect veranderd. Toch moet ik opkomen voor de hypotheek kosten. Ik wil van hypotheek af.

Wat moet ik hier mee ?
Ik wil verder met mijn leven en een nieuwe woning kopen.

Graag jullie reacties

mvg
Ryan
Op zich is het heel simpel: als je uit elkaar gaat kan je afspreken wie het huis mag houden. Degene die in de woning blijft dient de ander echter wel uit te kopen. In officieele tekst:

"Partijen hebben in dit verband expliciet afgesproken dat deze schuld aan de vrouw zal worden toegescheiden, onder de voorwaarde dat de man door de hypotheekhouder wordt ontslagen van hoofdelijke aansprakelijkheid van deze schuld."

Met een beetje mazzel is er nog wat overwaarde en dient jouw ex-vriendin de helft daarvan aan jouw over te maken.

Hebben jullie al een advocaat om de boel te regelen?

rgenius38

Ongelezen bericht door rgenius38 »

Hi GJvdZ,

Bedankt voor je reactie.

Mijn advocaat is er al mee bezig en geeft alleen aan dit ik voor 50% van de kosten moet opdragen. Mijn Ex weigert 100% mee te werken met de verkoop van de woning dus betaal ik al 5 maanden alleen de helft van de hypotheek. Zij vraagt steeds voor uitstel en wil nu tot April wachten met overname. De kosten opzich kan ik financieel zonder probleem dragen maar het gaat om het feit dat ik niet kan kopen en zij maar steeds uitstelt.

Aan overwaarde is er geen spraak wij komen hopelijk net uit op de hypotheek bedraag met verkoop.

Groetjes

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Laat je advocaat eerst zijn werk maar eens goed doen. Je bent samen met je ex hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Dat betekent dat jij net als je ex voor de volle mep aansprakelijk bent voor de betaling van de hypotheek. Hoe je onderling zaken geregeld hebt, maakt de bank niet uit.

Maar aangezien je ex maar 1 dag in de week werkt, acht ik de kans groot dat op basis daarvan ook de kosten van de huishouding verdeeld zijn. In de onderlinge verhouding draag jij dan 4x zoveel bij als je ex; jij dan voor 5/6e en je ex voor 1/6e (uitgaande van vrijwel gelijke salarissen bij een fulltime dienstverband).

Je kunt je overigens tot de rechter wenden om medewerking af te dwingen. Je kunt namelijk niet gedwongen in een onverdeeldheid blijven. Maar je ex moet het wel kunnen betalen.

Ook zou ik niet zomaar uitgaan van de aanname dat je hypotheek net uit de verkoopopbrengst betaald zal kunnen worden. Dat weet je pas op het moment dat je de woning verkocht hebt. Ga maar uit van een restschuld en dus dat jullie moeten bijbetalen.

Heb je NHG? Neem dan ook meteen contact op met de Stichting Waarborgfonds eigen woningen.

Gesloten