LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis op 1 naam zetten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Soeniel

Huis op 1 naam zetten

Ongelezen bericht door Soeniel »

Beste mensen

Mijn zoon heeft in feb2015 samen met zijn nu ex vriendin een huis op beide namen gekocht
Na een maand of 2 zijn ze uitelkaar gegaan.
Ze heeft zelf geen geld in het huis gestoken en wil hoofdelijk ontslagen worden van de aansprakelijkheid
Ze hebben nooit op het adres ingeschreven gestaan en daarom moeten ze bij de acte van verdeling overdrachts belasting betalen .
Mijn zoon kan de hypotheeklasten zelf dragen en de bank is accoord

Wie kan mij hier een beetje duidelijkheid in geven

Mvg Soeniel

Jantje7

Re: Huis op 1 naam zetten

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Of ze er nu wel of niet hebben gewoond, overdracht belasting is verschuldigd als de woning langer dan 6 maanden op naam heeft gestaan. Doch dit is nu 2% i.p.v. vroeger 6%. Wel zal de woning getaxeerd moeten worden, waarna mogelijk ook de overwaarde betaald dient te worden. U zegt dat de hypotheek gever geen bezwaar heeft, toch is over het algemeen die de gene die moeilijk doet. Succes zou ik zeggen.

kweenie

Re: Huis op 1 naam zetten

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ze al samenwonend waren en beide partners eigenaar waren (binnen de verhouding 40% : 60%, dus bijvoorbeeld elk voor de helft), en één van beide partners wil de andere 'helft' overnemen, dan is daarover volgens mij geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Maar als ze niet samenwonend waren is het een ander verhaal.

Wel zal er een nieuwe hypotheek(-akte) moeten komen. Tussen de regels door lees ik dat de hypotheek in feite op alleen het inkomen van uw zoon is gesloten, dus zou daar in principe geen problemen hoeven te zijn. De geldverstrekker mag bij scheiding ook nog eens soepeler normen hanteren dan bij een helemaal nieuwe hypotheek. Maar dat betekent wel een hoop papierwerk. Zo zal er waarschijnlijk een nieuwe taxatie moeten komen en de geldverstrekker zal natuurlijk wel weer alle financiën etc. op een rijtje moeten krijgen, dus werk en extra kosten. En natuurlijk langs de notaris, maar dat moet sowieso ook al om het huis op één naam te krijgen.

Dus veel werk en waarschijnlijk ook wel een sommetje geld, maar het lijkt op het eerste gezicht niet heel dramatisch.

Gesloten