Hallo,
Ik heb een vraag? Wij hebben vorig jaar een hypotheek afgesloten.
Helaas konden wij niet bij een normale verstrekker terecht omdat ik een paar jaar geleden de bkr noteringen heb gehad.
Wij blij dat het gelukt is, maar toen kwam ik er achter dat wij eerst 2% te veel betaalden dan de nominale rentestand en het 2e en 3e jaar 3% te veel.
A. Mag dit zo extreem?
B. Is het niet handig om over te sluiten naar een nieuwe hypotheek en de boete van de afkoopsom (6% van het total bedrag).
En dit bedrag mee te financieren, omdat ons huis meer waard is vanwege een aanbouw dit niet in de hypotheek zit?
Kan iemand hier antwoord op geven?
Bedankt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hypootheek 1% teveel betalen
Re: hypootheek 1% teveel betalen
Met welke 'nominale rente' vergelijk je nu?
Of oversluiten handig is hangt van een aantal dingen af.
Hoelang is de rentevast periode van je huidige hypotheek? Als dat niet zo lang is, dan kun je eventueel wachten tot het eind van de rentevast periode. Maar aan de andere kant is dan ook de boete waarschijnlijk niet zo hoog.
Kun je bij een andere geldverstrekker terecht? Ga dat eerst na. Als je vanwege die bkr notering geen hypotheek kon krijgen, dan kun je nu waarschijnlijk ook nog niet overal terecht. En kijk dan vooral ook hoeveel je daar moet betalen (dus kijk niet alleen naar de rentestand) en vergelijk dit met hoeveel je nu betaalt en wat de boeterente is.
Wat voor hypotheek heb je? Bij een spaarhypotheek heb je waarschijnlijk een spaarpolis waarbij het afkopen misschien (relatief) duur is. Of er blijft geen waarde over. Nu heb je ook nog niet veel opbouw, dus dan is weegt het voordeel van de lagere rente waarschijnlijk wel op tegen het verlies van het kleine beetje opbouw dat je nu hebt.
Dan over het meefinancieren van de boeterente. De rente die je voor dat stuk van de hypotheek betaalt is niet aftrekbaar. Dus als je bv. 6% hypotheekrente hebt, dan moet je over dat deel van de hypotheek ook echt 6% rente betalen, er gaat geen belastingvoordeel vanaf. Dat is dan dus best een dure lening. Ik zou proberen om daarvoor dus zo min mogelijk extra te lenen.
Overigens mag je de boeterente zélf wel weer van de belasting aftrekken. Dat kan je dus weer een flink voordeel opleveren.
Maar met zulk soort vragen kun je volgens mij beter bij een hypotheekadviseur langs gaan, dan kan die ook precies bekijken voor welke hypotheken je in aanmerking komt en hoeveel het je gaat kosten.
Of oversluiten handig is hangt van een aantal dingen af.
Hoelang is de rentevast periode van je huidige hypotheek? Als dat niet zo lang is, dan kun je eventueel wachten tot het eind van de rentevast periode. Maar aan de andere kant is dan ook de boete waarschijnlijk niet zo hoog.
Kun je bij een andere geldverstrekker terecht? Ga dat eerst na. Als je vanwege die bkr notering geen hypotheek kon krijgen, dan kun je nu waarschijnlijk ook nog niet overal terecht. En kijk dan vooral ook hoeveel je daar moet betalen (dus kijk niet alleen naar de rentestand) en vergelijk dit met hoeveel je nu betaalt en wat de boeterente is.
Wat voor hypotheek heb je? Bij een spaarhypotheek heb je waarschijnlijk een spaarpolis waarbij het afkopen misschien (relatief) duur is. Of er blijft geen waarde over. Nu heb je ook nog niet veel opbouw, dus dan is weegt het voordeel van de lagere rente waarschijnlijk wel op tegen het verlies van het kleine beetje opbouw dat je nu hebt.
Dan over het meefinancieren van de boeterente. De rente die je voor dat stuk van de hypotheek betaalt is niet aftrekbaar. Dus als je bv. 6% hypotheekrente hebt, dan moet je over dat deel van de hypotheek ook echt 6% rente betalen, er gaat geen belastingvoordeel vanaf. Dat is dan dus best een dure lening. Ik zou proberen om daarvoor dus zo min mogelijk extra te lenen.
Overigens mag je de boeterente zélf wel weer van de belasting aftrekken. Dat kan je dus weer een flink voordeel opleveren.
Maar met zulk soort vragen kun je volgens mij beter bij een hypotheekadviseur langs gaan, dan kan die ook precies bekijken voor welke hypotheken je in aanmerking komt en hoeveel het je gaat kosten.
Bedankt voor uw uitleg, hier hebben wij iets aan.
mvg
Don
mvg
Don
-
wat is teveel?? met de bkr noteringen val je denk ik in een risicogroep. De bank vertaald dat naar een hogere rente, want risicokapitaal heeft normaal gesproken een hogere rente.Als je vanwege die bkr notering geen hypotheek kon krijgen, dan kun je nu waarschijnlijk ook nog niet overal terecht.
Net zoals topfinancieringen bv tegen 125% van de executiewaarde, daar geldt ook een toeslag op de rente.
Ik denk ook dat vanwege die noteringen de keuze voor u dun is. Dus vraag uw bkr-noteringen op, en kijk wat u kunt doen eraan. Wellicht zijn er oude noteringen die niet meer van toepassing zijn, of waar u van kunt bewijzen dat het oude gegevens zijn die niets meer met de situatie nu te maken hebben. Dan verruimt u vanzelf de keuze.
Waar bassert u uw berekening op? meestal is een percentage van een hypotheek vrij inlosbaar zonder boetebeding, dat kunt u er al vanaf trekken. Laat anders de verstrekker een berekening maken wat u verschuldigd bent bij algehele aflossing. Hoe lang staat de hypotheek vast? met 6% rente (ik denk dat u dat betaald gezien de opmerking over de boeterente) zit u niet zo heel veel boven de normale rente denk ik, zeker geen 3 %, maar dat hangt ervan af hoe lang hij vaststaat.
De hypotheek staat vast voor 3 jaar, en de rente zit op dit moment 2% boven de normale rente.
Alleen zit er een addertje onder het gras dat na 1 jaar de rente weer met 1% omhooggaat dus in totaal 3%.
Ik weet hoe men hypotheken berekend en dat men lekker met procenten smijt indien zij door een oude codering zogenaamd het risico te hoog vinden.
Dus uiteindelijk word je 3x beboet.
Ik heb liever een snelheidsovertreding 3x achter elkaar dan 1x een BKR fout. Misschien moet ik een winkelovervallen of beter een bank.
Kom ik sneller aan geld en krijg ik minder straf.
Dus vandaar dat ik dacht mogen zij zo'n hoge rente bereken?
En kan ik er sneller vanaf door het over te sluiten?
Alleen zit er een addertje onder het gras dat na 1 jaar de rente weer met 1% omhooggaat dus in totaal 3%.
Ik weet hoe men hypotheken berekend en dat men lekker met procenten smijt indien zij door een oude codering zogenaamd het risico te hoog vinden.
Dus uiteindelijk word je 3x beboet.
Ik heb liever een snelheidsovertreding 3x achter elkaar dan 1x een BKR fout. Misschien moet ik een winkelovervallen of beter een bank.
Kom ik sneller aan geld en krijg ik minder straf.
Dus vandaar dat ik dacht mogen zij zo'n hoge rente bereken?
En kan ik er sneller vanaf door het over te sluiten?