LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek beeindigen door verkoop

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
heujen

Hypotheek beeindigen door verkoop

Ongelezen bericht door heujen »

Beste lezer,
.
Over anderhalve maand wordt mijn woning overgedragen en vervalt de hypotheek op dit huis. De notaris wil dit graag voor mij regelen, echter dit kost me bijna 400 euro. Het zou gebruikelijk zijn dat de notaris dit doet. Zijn er mensen bekend met het zelf regelen van de aflossing van de hypotheek? Ik moet een zgn. aflossingsverzoek doen. Voor de beeldvorming ik hoef na de overdracht geen hypotheek. Wegen de werkzaamheden op tegen de besparing in kosten is dus kort mijn vraag

SJZ

Re: Hypotheek beeindigen door verkoop

Ongelezen bericht door SJZ »

U kunt zelf de hypotheek misschien aflossen, maar de notaris moet de uitschrijving in het kadaster regelen. Dat kost geld. U kunt misschien via www.degoedkoopste notaris.nl een goedkopere notaris vinden. Maar hebt u keuzevrijheid in de keuze van de notaris? Of heeft u die keuze bij de koper gelegd?

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Aflossen kun je zelf alleen doen als je voor de overdracht over de nodige middelen beschikt.

Bij verkoop dient de notaris bij de overdracht de bank af te lossen, dat geld krijg je dus zelf niet in handen. Vervolgens zorgt de notaris ook voor doorhaling van de hypotheek in het kadaster en dat de koper het huis dus vrij van hypotheek opgeleverd krijgt.

Ik vind de kosten nogal stevig, wat moet de notaris zoals doen? Alleen voor aflossing van de hypotheek zorgdragen, of zijn er nog meer zaken?

@ SJZ de koper bepaalt over het algemeen welke notaris wordt ingeschakeld, behalve als het huis vrij op naam wordt verkocht. Wie betaalt, bepaalt.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Laten we eerst eens in kaart hebben hoeveel hypotheken er door die notaris doorgehaald gaan worden. Het lijkt me stug dat er € 400,-- wordt gerekend om 1 hypotheekrecht door te halen. Gelet op de hoogte van het bedrag denk ik eerder dat er minstens 2 inschrijvingen bij het Kadaster doorgehaald moeten worden.

heujen

Ongelezen bericht door heujen »

Het betreft inderdaad 2 inschrijvingen (hypotheken) op mijn woning totaal gaat het om € 370,-- ik ben verkoper dus de koper bepaald de notaris en ik moet daarin schikken. Vooraf de hypotheek aflossen uit eigen middelen dat gaat niet. Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik geen andere keuze heb dan het betalen van dit bedrag voor een administratieve handeling?

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

als je het huis voor mee hebt verkocht dan je hypotheek heb krijg je geld terug van de notaris
daar haalt hij de eventuele koten vanaf en de rest krijg je gestort

let er wel op dat je dat geld binnen 18 maanden moet herinvesteren in een nieuw huis anders moet je er belasting over betalen
en die is niet mals geloof ik
de belasting zal om bewijzen vragen voor de herinvestering anders valt het als het tegen zit in de hoogste belasting schaal

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Allereerst hoef je helemaal geen belasting te betalen wanneer je niet binnen 18 maanden een andere woning koopt. Zolang het gewoon je eigen woning is, is de "winst" niet belast met inkomstenbelasting.

Daarnaast zul je inderdaad die kosten, die in mijn ogen heel redelijk/gemiddeld lijken voor je rekening moeten nemen. De koper heeft immers niets te maken met de hoeveelheid hypotheken en/of beslagen die op je woning ingeschreven zijn. Jij bent als verkoper verplicht om vrij van hypotheken en beslagen de woning over te dragen. Dus moet jij daarvoor zorgen.

Overigens is er sprake van iets meer dan alleen een administratieve handeling. Voor dat bedrag worden ook de aflosnota's geregeld, moet er regelmatig contact opgenomen worden met de geldverstrekker omdat de gegevens laat of niet volledig worden toegestuurd, moeten volmachten opgesteld worden en toezicht gehouden worden op spoedige terugzending daarvan en uiteindelijk moet er een akte opgesteld worden waarmee de hypotheken worden doorgehaald bij het Kadaster. Er komt dus wel iets meer bij kijken dan een simpele administratie handeling.

courier

Ongelezen bericht door courier »

En alleen de kosten van het royeren van beide hypotheken zijn fiscaal aftrekbaar in box 1 en je bouwt een "eigen-woning reserve" op dat (tijdelijk) van belang kan zijn bij de eventuele aankoop van een andere woning

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

electomonteur hou je bij je eigen ding anders zet je mensen op het verkeerde been.

Gesloten