Uit frustratie over de slechte voorlichting van mij bank heb ik een rekenmodel gemaakt voor het doorrekenen van een bankspaar hypotheek, op basis van verschillende rente tarieven, aflossingen en/of stortingen in je opbouw potje.
Dit hobbyproject is een beetje uit de hand gelopen (o.a. na enthousiaste reacties van vrienden), maar is daardoor wel voor een breder publiek bruikbaar.
Ik ben geen hypotheek adviseur en krijg dan ook graag feedback of alles klopt. Daarnaast kan je er voor je eigen situatie natuurlijk mee spelen.
Mijn conclusies:
1) Aflossen is niet rendabel als je al redelijk wat in je opbouw potje hebt zitten
2) Het rente tarief maakt uiteindelijk niet zo veel uit (mits je je bespaarde geld van een lage rente in je opbouw potje steekt
Succes!
http://www.bumabuma.nl/hypotheekcalculator
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek calculator voor Banksparen
Re: Hypotheek calculator voor Banksparen
Bij bv. Hypohype staat ook een uitgebreide doorrekenmodule, ook voor andere hypotheekvormen.
Re: Hypotheek calculator voor Banksparen
Hmm, als ik dat had geweten, had me het voor een deel een hoop werk gescheeld
Doel van mijn model is echter wel wat anders.
Wat ik met hypohype echter niet kan berekenen is de gevolgen van verschillende rente vaste periodes en percentages. Daarnaast kan je in mijn model 'instappen' wanneer je wilt. Zelf heb ik een nogal rommelig eerste 10 jaar van mijn hypotheek gehad (geswitched van woeker hypotheek naar banksparen, verschillende inleggen en stortingen) en is dat latig te reproduceren. Door 2013 als instappunt te nemen door met je jaaropgaaf van de bank de zaken in te vullen, geeft mij de mogelijkheid om te spelen met de toekomst. Op basis daarvan kies ik nu voor 10 jaar i.p.v. 5 jaar vaste rente en ga ik wat meer inleggen (en bijvoorbeeld niet aflossen).
Doel van mijn model is echter wel wat anders.
Wat ik met hypohype echter niet kan berekenen is de gevolgen van verschillende rente vaste periodes en percentages. Daarnaast kan je in mijn model 'instappen' wanneer je wilt. Zelf heb ik een nogal rommelig eerste 10 jaar van mijn hypotheek gehad (geswitched van woeker hypotheek naar banksparen, verschillende inleggen en stortingen) en is dat latig te reproduceren. Door 2013 als instappunt te nemen door met je jaaropgaaf van de bank de zaken in te vullen, geeft mij de mogelijkheid om te spelen met de toekomst. Op basis daarvan kies ik nu voor 10 jaar i.p.v. 5 jaar vaste rente en ga ik wat meer inleggen (en bijvoorbeeld niet aflossen).