LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek en baas failliet

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Pietjeprecies36

hypotheek en baas failliet

Ongelezen bericht door Pietjeprecies36 »

Hallo,

Ik en mijn partner zijn uit elkaar, ik ga het huis overnemen en de hypotheekofferte is reeds getekend, het moet alleen nog officieel bij de notaris.
Nu hoor ik vandaag op mijn werk dat het bedrijf waar ik werk dinsdag failliet verklaart gaat worden.

Kan de hypotheekverstrekking nu wel doorgaan?

Emmy75

Re: hypotheek en baas failliet

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wat gaat er gebeuren na die faillietverklaring ? Gaat het bedrijf een doorstart maken, blijft u dan in dienst of betekent dit dat u op straat komt te staan ? In dat laatste geval, heeft u dan al ander werk met minimaal hetzelfde inkomen of zult u werkloos worden en voorlopig afhankelijk van WW ?

Al deze vragen hoeft u voor mij niet allemaal hier te beantwoorden maar even voor uzelf op een rijtje zetten. Indien dit gaat betekenen dat de inkomsten lager worden, kan dit inderdaad problemen opleveren bij het tekenen bij de notaris. Indien de hypotheekverstrekker deze informatie op het laatst controleert, kan het zo zijn dat deze de hypotheek intrekt.

Ook interessant kan zijn, moet de bank bij het tekenen nog geld storten naar de notaris ? maw wordt de hypotheek hoger ? Als dat niet zo is dan zou het zomaar kunnen dat bepaalde zaken niet meer zo goed gecontroleerd worden en dit zou in uw voordeel kunnen werken.

Pietjeprecies36

er komt inderdaad een doorstart, waar ik hetzelfde geld ga verdienen wat ik nu ook heb. Inprincipe veranderd er in mijn financiele situatie niets.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dan verandert er dus niet zo heel veel. Voordeel is wel dat het uw bestaande huis is waar het omgaat en niet een ander huis van een andere verkoper met boeteclausules enzo.

Zoals ik het zie heeft u 2 opties:
1. Open kaart spelen met de hypotheekverstrekker. Dan heeft u in ieder geval sneller zekerheid omtrent uw positie. Aan de andere kant met het risico dat dit niet het antwoord oplevert dat u wenst.
2. Doen alsof uw neus bloedt en u ziet het bij de notaris wel. Nadeel hiervan kan zijn dat u een hypotheek voor langere tijd afsluit en er vervelende voorwaarden in het spel zouden kunnen zijn indien de hypotheekverstrekker hier ooit achter komt. Hier kunt u de voorwaarden er eens op naslaan.

Wat wijsheid is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er zijn wel een aantal mensen met meer financiële achtergrond op het forum actief. Wellicht komen deze nog voorbij.

Pietjeprecies36

Weet iemand anders nog hoe dit in elkaar zit

courier

Ongelezen bericht door courier »

Met het ondertekenen van die hypotheekofferte en het vervolg wat de bank daaraan heeft gegeven bent u jegens uw ex ook verplichtingen aangegaan waar dan tegenover staat dat u volledig eigenaar van het huis wordt.
De inkomensgegevens heeft u indertijd geheel te goeder trouw en naar waarheid verstrekt en u kon ook niet weten dat het bedrijf op een faillissement afstevende. Als u er heilig van overtuigd bent dat u in alle omstandigheden de hypotheeklast in uw eentje kunt dragen (bij welke werkgever dan ook): gewoon passeren bij de notaris en er wellicht een paar slapeloze nachten voor over hebben.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

Open kaart spelen is mijn advies.

Wanneer de bank de hypotheek niet verstrekt kan je de offerte toch zonder kosten annuleren??? of niet soms??

Alleen kan het ontslag van de ex-partner dan niet doorgaan.

Het op z'n beloop laten is en verkeerd advies en komen de risico's voor eigen rekening. Wanneer later blijkt dat jij de hypotheek niet meer kan betalen (bijvoorbeeld ontslag) komt het verlies bij een eventuele (gedwongen) verkoop voor eigen rekening.
Laatst gewijzigd door Xpert op 17 nov 2011 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

courier

Ongelezen bericht door courier »

Xpert: Er is niemand die TS heeft geadviseerd de kwestie maar "op z'n beloop te laten"; TS heeft een contractuele afspraak met ex en die moet ook worden nagekomen. Daarnaast is hij uiterst gewetensvol bezig geweest.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

Emmy75 schreef:Dan verandert er dus niet zo heel veel. Voordeel is wel dat het uw bestaande huis is waar het omgaat en niet een ander huis van een andere verkoper met boeteclausules enzo.

Zoals ik het zie heeft u 2 opties:
1. Open kaart spelen met de hypotheekverstrekker. Dan heeft u in ieder geval sneller zekerheid omtrent uw positie. Aan de andere kant met het risico dat dit niet het antwoord oplevert dat u wenst.
2. Doen alsof uw neus bloedt en u ziet het bij de notaris wel. Nadeel hiervan kan zijn dat u een hypotheek voor langere tijd afsluit en er vervelende voorwaarden in het spel zouden kunnen zijn indien de hypotheekverstrekker hier ooit achter komt. Hier kunt u de voorwaarden er eens op naslaan.

Wat wijsheid is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er zijn wel een aantal mensen met meer financiële achtergrond op het forum actief. Wellicht komen deze nog voorbij.

Ik had de 2e optie inderdaad niet goed gelezen. Excuses aan Emmy.

Gesloten