LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek en schulden

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
joze1985

hypotheek en schulden

Ongelezen bericht door joze1985 »

Hoi hoi iedereen,

Misschien kan iemand mij helpen na heel wat dagen op internet en informatie kom ik er niet meer uit.

Ik ben een vrouw van 28jaar en heb 15.000euro schulden helaas, nu heb ik een vaste baan met een jaar inkomen van ongeveer 34500euro.

Ik heb een portiek-appartementje gezien vraag prijs: 100.000 k.k

Nu wil ik mijn schulden in de hypotheek verwerken (i.d.m)
Maar wat voor soort hypotheek en waar kan ik het beste naar toe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Joze

kokka

Re: hypotheek en schulden

Ongelezen bericht door kokka »

het is helemaal niet meer toegestaan om meer als 105% van de waarde van het huis te lenen.
buiten dat ben je dan wel 30 jaar aan het betalen voor je schulden, dat kost je per saldo wel heel wat meer als dat je het (zelfs tegen een hogere rente) met een krediet financiert.

joze1985

Dat zou jammer zijn als het niet kan, nu wel hopen dat ik een hypotheek krijg als je het online invult lukt het wel alleen bij de rabobank niet.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mij lijkt de oplossing vrij simpel: je gaat lekker die schuld snel aflossen! En dan een flatje kopen. Zo hoort dat (maar misschien heb je dat thuis niet geleerd): eerst spáren, dan kopen!

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Miepje1 schreef:Mij lijkt de oplossing vrij simpel: je gaat lekker die schuld snel aflossen! En dan een flatje kopen. Zo hoort dat (maar misschien heb je dat thuis niet geleerd): eerst spáren, dan kopen!

Ik vind het een simpele vraag van TS, en de uitleg, dat het niet lukt is al gegeven.
Als de schulden zijn afgelost , zou dan dit nog beschikbaar zijn: :shock:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een uitstaande lening heeft een zeer grote impact op de leencapaciteit. Zonder lening kun je zo'n 1½ ton hypotheek krijgen, met de lening van 15.000 kun je nog geen ton hypotheek krijgen.

Je zult dus flink wat van de vraagprijs af moeten onderhandelen voordat je een hypotheek voor het apartement plus de kosten koper zou kunnen krijgen. En dan nog is het de vraag of het je lukt en of je zonder enige kosten voor de verhuizing en voor klussen etc. zou willen/kunnen verhuizen. Als je niet echt de noodzaak hebt om te verhuizen, dan zou ik dus eerder de raad van Miepje volgen en eerst je lening proberen af te lossen of te verminderen.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Het is natuurlijk om de mensen ( en vooral de banken) te beschermen, dat je niet meer kan lenen als wat je woning waard is ( plus eventueel kosten koper)
als je nu al met een onderwaarde van 15000 op je hypotheek zit, zou je best wel eens in de problemen kunnen komen later.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

nevermind schreef:

Als de schulden zijn afgelost , zou dan dit nog beschikbaar zijn: :shock:
Ja hoor, er zijn genoeg plaatsen in Nederland (Enschede bijvoorbeeld) waar het totaal geen probleem is om een appartementje voor deze prijs te vinden. Niet iedereen woont in de randstad he ;)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jefdus schreef: Ja hoor, er zijn genoeg plaatsen in Nederland (Enschede bijvoorbeeld) waar het totaal geen probleem is om een appartementje voor deze prijs te vinden. Niet iedereen woont in de randstad he ;)
Ook in Rotterdam is er voldoende aanbod in dat prijssegment: http://www.funda.nl/koop/rotterdam/0-100000/

Of in Den Haag: http://www.funda.nl/koop/s-gravenhage/0-100000/

En dan zit je midden in de Randstad. ;-)

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

GJvdZ schreef:
Jefdus schreef: Ja hoor, er zijn genoeg plaatsen in Nederland (Enschede bijvoorbeeld) waar het totaal geen probleem is om een appartementje voor deze prijs te vinden. Niet iedereen woont in de randstad he ;)
Ook in Rotterdam is er voldoende aanbod in dat prijssegment: http://www.funda.nl/koop/rotterdam/0-100000/

Of in Den Haag: http://www.funda.nl/koop/s-gravenhage/0-100000/

En dan zit je midden in de Randstad. ;-)

Maar TS wil misschien allen dit app. wat zij op het oog heeft.
Helaas geen respons meer nodig, want alles is al geschreven door andere hier boven.

joze1985

Bedankt voor jullie reactie's.
Toch maar even langs een hypotheekadviseur :) het is wel mogelijk een hypotheek en nog betaalbaar ook. En voor mensen die hadden geschreven van eerst aflossen en dan pas kopen even het volgende:

Ja ik ben er mee eens dat je eerst je schulden zou moeten aflossen en (of heb je dat thuis niet geleerd) Nee dat heb ik niet geleerd en dat is ook de reden waarom ik schulden heb het ligt niet altijd aan de persoon zelf.. dat wil ik toch even van me hart.. misschien niet gelijk iemand veroordelen zonder dat je er naar vraagt of invullen voor iemand.
Iemand kan namelijk schulden krijgen door een grote fout van anderen. Sterker nog anders had ik nooit schulden gehad.

En ik vind echt dat je eerst zou moeten aflossen daar ben ik dan ook hard mee bezig. Maar huren of kopen dan is voor mij kopen het beste en betaalbaarste.
Iedereen nogmaals bedankt voor de reactie's vooral van mensen die met mij meedachten :D

joze1985

Of nog 1 klein dingentje :D ja ik moet echt verplicht verhuizen anders had ik nu nog zeker meer af kunnen lossen **** happens zeg maar.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

joze1985 schreef:Iemand kan namelijk schulden krijgen door een grote fout van anderen. Sterker nog anders had ik nooit schulden gehad.
??? dit moet je me toch even uitleggen. als je een lening neemt ben je daar toch zelf bij??

Dirko

Ongelezen bericht door Dirko »

Hm ik vraag me wel af met wat voor programma deze adviseur dan rekent. Als ik even een NHG sneltoets maak met € 34.500 inkomen en een maandelijkse verplchting van € 300 (2% van 15.000) kom ik op € 96.380 aan maximale financiering.

joze1985

en dat is genoeg :D

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kan je de kosten van een eigen huis (reparaties) wel betalen dan?

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

door joze1985 » 23 maart 2013 16:03

Ik heb nog een klein vraagje
Ik neem aan als een hypotheek-adviseur een toets doet hij ook al je openstaande leningen kan zien???
Of de klant dit nu meld of niet.

Vind het gewoon intressant om te weten.

En een gezondheidverklaring waar kijken ze dan naar?
Met je een ziekte van bijv pfeiffer ook melden?

Beetje vreemde vraag heb je alles wel waarheidsgetrouw aangegegeven bij de adviseur of heb je bewust alles wat beter voorgespiegeld.
Vond deze vraag in een ander topic.
Ze komen toch wel achter de waarheid vroeger of later en heb je echt een groot probleem.

gr Henk

joze1985

Nee hoor Henk alles eerlijk schiet je namelijk niks mee op anders he.
Maar BKR is toch wan betaling? Of is het ook zo dat daar je schulden staan vermeld bijv credit-cards, rood saldo bank enz enz.
Wel raar dat ze dan niet kunnen kijken of je bijv ernstig ziek bent of zo.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

door joze1985 » 23 maart 2013 21:04

Nee hoor Henk alles eerlijk schiet je namelijk niks mee op anders he.
Maar BKR is toch wan betaling? Of is het ook zo dat daar je schulden staan vermeld bijv credit-cards, rood saldo bank enz enz.
Zou zeggen gebruik zelf eens google en vind uitgebreide uitleg over u vragen.
Wat registreert het BKR precies?
Het BKR registreert centraal alle kredietverplichtingen van consumenten in Nederland. Hierbij worden gegevens opgeslagen van alle consumenten die een krediet of lening hebben of dit de laatste vijf jaar gehad hebben. Ook zaken waaruit een krediet kan ontstaan, zoals een creditcard, een flexibel krediet, een kredietlimiet op uw betaalrekening, een klantenkaart of winkelpas en zelfs een GSM-abonnement worden geregistreerd bij het BKR. Vijf jaar nadat het krediet is beëindigd verdwijnen de overeenkomstgegevens hiervan uit het CKI.
Dus BKR is meer dan wanbetaling als je een wanbetaler ben krijg je een notering,die kan je zelfs al krijgen als je telefoonrekening niet op tijd betaalde,kan ook tot gevolg hebben dat je geen hypotheek krijgt gedurende minimaal 5 jaar.

gr Henk

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

joze1985 schreef: Maar BKR is toch wan betaling? Of is het ook zo dat daar je schulden staan vermeld bijv credit-cards, rood saldo bank enz enz.
Wel raar dat ze dan niet kunnen kijken of je bijv ernstig ziek bent of zo.
het bkr, de naam zegt het al, registreert kredieten. De meerderheid van de nederlanders staat daar geregistreerd, want je staat daar bv ook al als je rood kunt staan op je rekening. Geregistreerd staan hoeft dus op zich geen probleem te zijn, tenzij je problemen hebt (gehad) met betalingen.

De adviseur zal niet per definitie meteen bij het eerste gesprek bij het bkr nagaan hoe jedaar staat, maar debank zal dat zeker wel doen. En die besls. Mooi weer spelen bij de adviseur is dus niet handig, omdat je dan misschien denkt dat je een hypotheek krijgt, terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

Je medish dossier is iets wat persoonlijk en geheim is. Dat kunnen ze dus nergens controleren. Is voor de lening zelf ook minder relevant, maar wel voor de overlijdensrisicoverzekering. Als je daar iets voor verzwijgt, dan heb je kans dat er bij een overlijden niet wordt uitgekeerd. Daar worden de nabestaanden niet blij van...

Gesloten