Hallo allemaal,
Ik ben een jongeman van 25 jaar, een vast contract en een inkomen van 1900 netto per maand. Op dit moment wil ik nog geen huis kopen maar wel een deel van mijn geld gebruiken voor een investering.
Het idee is om een chalet te kopen op Texel op huurgrond. Dit met het oog op verhuur, gezien de huurprijzen en grote vraag gunstig zijn. Na wat rondkijken op verscheidende sites verwacht ik zon 55000 euro nodig te hebben.
Ik ben van plan zon 400 euro per maand hiervoor te reserveren. De huur van mijn woning is 650 euro inclusief.
Na wat googelen kwam ik erachter dat een hypotheek voor een chalet op huurgrond lastig gaat worden.
Nu is mijn vraag waar kan ik terecht om dit te financieren?
Ik hoop dat hier mensen zijn die mij hier meer over kunnen vertellen/ de juiste kant op kunnen sturen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek/Lening Chalet (enige lening/hypotheek)
Re: Hypotheek/Lening Chalet (enige lening/hypotheek)
als je de kranten leest, weet je waarom het lastig is een hypotheek te krijgen voor huurgrond
dan kun je,je daarna afvragen of dat kopen van dat chalet wel zo verstandig is
dan kun je,je daarna afvragen of dat kopen van dat chalet wel zo verstandig is
Niet aan beginnen. Wat als de verhuurder van de grond na 3 jaar opeens wat anders met de grond wil doen en de huur niet verlengt? Dan is dat chalet van 55.000 euro opeens niks meer waard
Daar komt u het beste achter door met hypotheekverstrekkers / banken te gaan praten. Maar ik zou dit advies eerst eens goed overwegen.Herewego schreef:Nu is mijn vraag waar kan ik terecht om dit te financieren?
Bovendien kan men dit soort dingen lang niet altijd volledig financieren met een hypotecaire lening. Dan bent u aangewezen op een andere vorm van lenen tegen hogere rentepercentages. Hypotheekrente is ook niet aftrekbaar.Jefdus schreef:Niet aan beginnen. Wat als de verhuurder van de grond na 3 jaar opeens wat anders met de grond wil doen en de huur niet verlengt? Dan is dat chalet van 55.000 euro opeens niks meer waard
Het hangt ook een beetje van de soort chalet af. Soms is een chalet een relatief makkelijk te verplaatsen stacaravan, in andere gevallen is het chalet min of meer in de grond verankerd. Als de chalet een relatief eenvoudig te verplaatsen stacaravan is, dan heeft de bank natuurlijk niet zo heel veel zekerheid: de grond is in huur en de woning zou zo verplaatst kunnen worden. Dan zullen banken minder happig zijn, wat zich zal vertalen in een lager te lenen bedrag en een hogere rente.
Ook moet je bij jezelf nagaan wat nu echt de waarde is van wat je koopt. Met huurgrond koop je eigenlijk alleen de chalet plus het recht om dat stukje land te huren. En dat laatste is natuurlijk heel moeilijk te bepalen, zeker omdat je tegenwoordig weinig zekerheid hebt dat je volgend jaar nog steeds je plek hebt. Maar voor 55.000 euro kun je ook een erg mooi splinternieuw chalet kopen. Ik zou daarom eerst (op een wat minder toeristische/mooie plek...) kijken wat een los chalet kost en wat het chalet dat jij op het oog hebt dus zonder grond (of op een andere plaats dan Texel) zou moeten kosten.
Ook moet je bij jezelf nagaan wat nu echt de waarde is van wat je koopt. Met huurgrond koop je eigenlijk alleen de chalet plus het recht om dat stukje land te huren. En dat laatste is natuurlijk heel moeilijk te bepalen, zeker omdat je tegenwoordig weinig zekerheid hebt dat je volgend jaar nog steeds je plek hebt. Maar voor 55.000 euro kun je ook een erg mooi splinternieuw chalet kopen. Ik zou daarom eerst (op een wat minder toeristische/mooie plek...) kijken wat een los chalet kost en wat het chalet dat jij op het oog hebt dus zonder grond (of op een andere plaats dan Texel) zou moeten kosten.