LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek met BKR nog mogelijk?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Arnold Junior

Hypotheek met BKR nog mogelijk?

Ongelezen bericht door Arnold Junior »

Dag mensen! Ten eerste mijn verhaal:

Wegens aanhoudende schulden bij mijn broer heb ik hem geholpen door de door mij in 2005 ontvangen creditcard te gebruiken om zijn schulden te voldoen.

Met mijn broer destijds afgesproken dat hij redelijkerwijs ook de hieruit voortvloeiende kosten zou betalen.

In 2005/2006 heb ik het ouderlijk huis verlaten en heb verder niet meer aan de schuld bij de creditcardmaatschappij gedacht. Mijn broer zou alles betalen, dus had hier zelf (dacht ik) ook weinig reden toe.

Achteraf gezien had ik hier wel beter op moeten letten want in 2010 ontving ik een brief van de deurwaarder dat, na herhaaldelijk schrijven?, de openstaande schuld opeisbaar is gesteld. Nadat ik van de schrik bekomen was heb ik zelf de openstaande schuld voldaan!

Nu heb ik gezien dat door mijn eigen onverantwoordelijkheid een a3 registratie bij BKR heb gekregen met als werkelijke einddatum 31-12-2010.

Ik snap dat ik destijds alles zelf in de gaten had moeten houden, temeer omdat mijn broer al schulden had. En snap ik dat ik zelf hier helemaal debet aan ben. Ook een adreswijziging mijnerzijds was destijds niet doorgegeven.

Op het moment heb ik zelf verder geen schulden en na de creditcard debacle ook nooit meer een schuld/lening gehad.

Mijn vriendin en ik hebben allebei een vast contract en geen schulden openstaan. Nu wij een huis willen kopen werkt de a3 registratie ons tegen. Wij kunnen de hypotheeklasten meer dan voldoen en ons financiële situatie is stabiel. Om een beeld te geven: zonder BKR registratie kunnen wij een bedrag lenen van EUR 300.000,00+. Het bedrag welke wij nodig hebben is EUR 230.000,-

Wat zijn onze mogelijkheden om nu nog een hypotheek af te sluiten?

Een andere vraag hieruit voortvloeiend:
Ik heb de code a3 met ingang van 31-07-2006 gekregen.
De werkelijke einddatum is 31-12-2010

Ik heb gelezen dat wanneer je de a3 codering krijgt er meteen een einddatum vermeld moet worden. Zou de werkelijke einddatum dan niet 31-07-2006 moeten zijn? En de registratie dus nu al verdwenen moeten zijn? (als laatste datum dus 31-07-2011)
Of is die werkelijke einddatum gekomen omdat ik toch heb betaald in 2010?

Kortom, wat zijn onze kansen om ons droomhuis te kopen?

CB

Re: Hypotheek met BKR nog mogelijk?

Ongelezen bericht door CB »

De werkelijke einddatum is de datum waarop de schuld volledig is afgelost. Vanaf dat moment blijft de registratie nog 5 jaar staan. Of er nu nog banken zijn, die met een codering een hypotheek willen verstrekken weet ik niet. Moeilijk gaat dat volgens mijn wel worden. Bel eens met hypotheekverstrekkers en vraag het hun.

Het blijft natuurlijk wel een zwak argument, dat er niet op brieven wordt gereageerd terwijl ze bij je ouderlijke huis zijn bezorgd. Het spreekt in ieder geval niet in je voordeel. Werd de post niet door gestuurd door je ouders?

Arnold Junior

Ongelezen bericht door Arnold Junior »

Ja en nee, post afkomstig van de creditcard maatschappij werd meteen aan mn broer doorgegeven en andere post wat aan mij toebehoorde kreeg ik wel. Ik snap dat het een zwak punt is, anders is het verhaal helaas niet. Ik had er ook alle verantwoordelijkheid voor waar ik destijds niet aan had gedacht.. stom van mij..

Het is in elk geval niet zo dat wanneer de code a3 geplaatst wordt er ook meteen een einddatum gegeven moet worden? Want uiteindelijk heb ik aan de deurwaarder betaald en niet aan de creditcardmaatschappij.

CB

Nee de einddatum is echt de datum waarop het krediet wordt ingelost. Dat is ook wel logisch, anders zouden er einddatums kunnen staan zonder dat een krediet ook echt is afgelost. Indien je geen financier kunt vinden die de a-codering accepteert, moet je wachten tot januari 2016 helaas.

merelss
Contacteer:

Ongelezen bericht door merelss »

Als het goed is kun je een verzoek bij het BKR doen om de einddatum te herzien. Helaas denk ik dat je tot jan 2016 moet wachten voordat de a3 status helaas weg is.

CB

Waar haal je die wijsheid vandaan? Het registreren van de einddatum is voorbehouden aan de deelnemers van het BKR. Het BKR registreert alleen wat de deelnemers opgeven. Indien je het niet eens bent met een registratie van een deelnemer, kun je in beroep bij de geschillencommisie van het BKR. En daar kun je pas terecht als je er met de deelnemer van het BKR niet uitkomt.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Probeer het eens via deze site.

http://dynamietnederland.nl/index.html

Goede ervaring mee. Succes.

Gesloten