Geachte lezer,
Mijn situatie is zo:
Augustus 2007 hebben wij een huis in Utrecht gekocht, hypotheek was ongeveer 250k.
Inmiddels woon ik al een jaar alleen in het huis. Ex is verhuisd naar een huurwoning. We hebben een samenlevingscontract. Ik verdien te weinig (waarschijnlijk) om de hypotheek alleen te dragen. Dit zal de bank vinden denk ik, al betaal ik het al een jaar alleen.
Ik wil graag in het huis blijven wonen, ex wil van de koopakte af. Logisch, ze wil zelf iets kopen.
Huis is inmiddels ongeveer 20k minder waard.
Mijn vraag is nu:
- hoe gaat de bank reageren? Gaan ze me dwingen het huis te verkopen?
- hoe zit het met NHG als het toch in de verkoop gaat? Houden we een schuld, maar dan bij de NHG? Of wordt de schuld kwijtgescholden?
Bij voorbaat dank,
Pieter
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek met NHG, scheiding, onderwaarde.
Re: Hypotheek met NHG, scheiding, onderwaarde.
De bank zal zeggen dat de ex niet zomaar van het huis af kan. Pas als jij de hypotheek zelf zou kunnen dragen, kun jij het huis alleen op jouw naam krijgen, tot die tijd zal zij op de hypotheekakte blijven en zullen jullie allebei voor de volle 100% aansprakelijk zijn voor de schuld.
Als zij toch persé van het huis af wil, is de enige optie verkoop. Dan zul je bij verlies altijd ook met de bank in overleg moeten. Nhg keert dan vaak in principe wel uit, mits jullie alles eraan hebben gedaan om de schuld niet te laten oplopen.
Als zij toch persé van het huis af wil, is de enige optie verkoop. Dan zul je bij verlies altijd ook met de bank in overleg moeten. Nhg keert dan vaak in principe wel uit, mits jullie alles eraan hebben gedaan om de schuld niet te laten oplopen.
NHG keert alleen uit wanneer je de woning (gedwongen) moet verkopen omdat je de lasten niet meer kan opbrengen, en dan moet je er ook nog alles aan gedaan hebben om de schuld zo laag mogenlijk te houden.
dus in het geval van TS, waar hij aangeeft dat hij de lasten al een jaar lang (probleemloos?) draagt, maar twijfelt of de bank zijn inkomen hoog genoeg is, zal NHG zeker niet uitkeren als TS het besluit te verkopen.
dus in het geval van TS, waar hij aangeeft dat hij de lasten al een jaar lang (probleemloos?) draagt, maar twijfelt of de bank zijn inkomen hoog genoeg is, zal NHG zeker niet uitkeren als TS het besluit te verkopen.
Bedenk ook nog dat als de bank al mee wil werken, je ex aan jou een bedrag zal moeten betalen. Ze moet de helft van de onderwaarde aan je uitkeren.
Voor de berekening van de overwaarde moet je overigens ook nog de waarde van een eventuele spaarpolis, bankspaarrekening oid meenemen.
Voor de berekening van de overwaarde moet je overigens ook nog de waarde van een eventuele spaarpolis, bankspaarrekening oid meenemen.
Dank voor de reacties,
ik ga er van uit dat mijn ex de schuld ivm onderwaarde gaat kunnen betalen.
Als de bank dan akkoord gaat en de hypotheek met hogere maandlasten op mijn naam zet kan ik blijven.
En komt er geen NHG aan te pas.
Hoofddoel is dat ik in het huis wil blijven.
groet
Pieter
ik ga er van uit dat mijn ex de schuld ivm onderwaarde gaat kunnen betalen.
Als de bank dan akkoord gaat en de hypotheek met hogere maandlasten op mijn naam zet kan ik blijven.
En komt er geen NHG aan te pas.
Hoofddoel is dat ik in het huis wil blijven.
groet
Pieter