LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hypotheek na scheiding
hypotheek na scheiding
ik ben 2 jaar geleden gescheiden, mijn ex en ik waren getrouwd in gemeenschap van goederen, 10 jaar geleden kochten we een huis op mijn inkomen (mijn ex werkte niet).
Ik heb haar bij de scheiding uitgekocht met 80000 en heb haar daarbij een geldlening gedaan van 10000 om haar nieuwe huis in te richten.
Nu wilt mijn ex graag verder met haar nieuwe vriend en ik met mijn vriendin.
Nu blijkt dat we geen kant op kunnen omdat mijn ex nog steeds, ondanks de uitkoop, met haar naam op het huis staat, zoals gezegd wilt zij ook graag verder en dreigt nu met de verkoop van het huis als we niet binnen een bepaalde tijd haar naam van het huis krijgen.
de tijd toen we de hypotheek aangingen is iets verandert met die van nu, een nieuwe hypotheek aangaan is daarom ook geen optie (hebben we al geprobeert), maar mijn huis verkopen vind ik ook geen optie, zeker omdat ik vind dat ik haar al uitgekocht heb en zij dus blijkbaar nog steeds alle rechten heeft.
wat kan ik verder doen?
met de bank praten over ontlag uit de aansprakelijkheid, daar doen de banken nu niet graag aan mee, zeker omdat dit maar een paar centen kost en bij een nieuwe hypotheek de bank een boete kan opleggen van een paar 1000 euro in ons geval 8000, dat is natuurlijk veel interessanter voor een bank.
kan ik een rechtzaak aanspannen tegen de bank?
en hoeveel kans is dat deze slaagt.
mijn nieuwe vriendin haar inkomen geldt nog 1,5 jaar niet mee i.v.m een faillissement van haar ex van 7 jaar geleden (bkr)
Ik heb haar bij de scheiding uitgekocht met 80000 en heb haar daarbij een geldlening gedaan van 10000 om haar nieuwe huis in te richten.
Nu wilt mijn ex graag verder met haar nieuwe vriend en ik met mijn vriendin.
Nu blijkt dat we geen kant op kunnen omdat mijn ex nog steeds, ondanks de uitkoop, met haar naam op het huis staat, zoals gezegd wilt zij ook graag verder en dreigt nu met de verkoop van het huis als we niet binnen een bepaalde tijd haar naam van het huis krijgen.
de tijd toen we de hypotheek aangingen is iets verandert met die van nu, een nieuwe hypotheek aangaan is daarom ook geen optie (hebben we al geprobeert), maar mijn huis verkopen vind ik ook geen optie, zeker omdat ik vind dat ik haar al uitgekocht heb en zij dus blijkbaar nog steeds alle rechten heeft.
wat kan ik verder doen?
met de bank praten over ontlag uit de aansprakelijkheid, daar doen de banken nu niet graag aan mee, zeker omdat dit maar een paar centen kost en bij een nieuwe hypotheek de bank een boete kan opleggen van een paar 1000 euro in ons geval 8000, dat is natuurlijk veel interessanter voor een bank.
kan ik een rechtzaak aanspannen tegen de bank?
mijn nieuwe vriendin haar inkomen geldt nog 1,5 jaar niet mee i.v.m een faillissement van haar ex van 7 jaar geleden (bkr)
-
Re: hypotheek na scheiding
Je kan altijd een rechtszaak aanspannen, maar de kans op succes is uiterst klein.kan ik een rechtzaak aanspannen tegen de bank?
De bank heeft immers niks verkeerd gedaan en is niet gebonden aan onderlinge afspraken van jullie twee.
Het beste is gewoon proberem met de bank op een minnelijk wijze uit te komen.
Het probleem is dat ik zzper ben, en de banken zijn vooral nu erg bang om risico,s te nemen. Ondanks dat we altijd netjes de hypotheek hebben betaald
Heb je met dat "uitkopen" niet meteen een "akte van verdeling" op laten maken ?. Een convenant alleen is namelijk niet genoeg voor de "overdracht van eigendom". Ze is nog mede-eigenaar dus de term "uitgekocht" snap ik niet helemaal.Ik heb haar bij de scheiding uitgekocht met 80000 en heb haar daarbij een geldlening gedaan van 10000 om haar nieuwe huis in te richten.
nee er is idd nooit een acte opgemaakt , we hebben zelf vast gesteld wat de overwaarde was, maar is dat achteraf nog te doen?
we zitten met de handen in het haar (ik en me nieuwe vriendin)
we zitten met de handen in het haar (ik en me nieuwe vriendin)
Hebben jullie onderling wel iets op papier staan over die EUR 80.000? Bij een huwleijk in gemeenschap van geoderen dient er een echtscheidingsconvenant te worden opgesteld. De overwaarde wordt gesteld op het moment van verkoop van de woning of het moment dat jij de hypotheek overneemt, (waarbij een taxatierapport vereist is). Het kan dus zomaar zijn dat je ex teveel of te weinig overwaarde heeft gekregen.
De bank doet, terecht, niets met een echtscheidingsconvenant. Jij kunt op dit moment de hypotheek niet dragen, je inkomen is te laag. Tenminste dat is de conclusie van de bank. Dus je hebt 2 keuzes, of je verkoopt de woning of je laat de situatie zoals die is.
Je kunt een procedure tegen de bank beginnen, maar zij doen niets verkeerd.
De bank doet, terecht, niets met een echtscheidingsconvenant. Jij kunt op dit moment de hypotheek niet dragen, je inkomen is te laag. Tenminste dat is de conclusie van de bank. Dus je hebt 2 keuzes, of je verkoopt de woning of je laat de situatie zoals die is.
Je kunt een procedure tegen de bank beginnen, maar zij doen niets verkeerd.
Daar is op zich niets mis mee, houd er wel rekening mee dat de bank met de huidige taxatiewaarde zal gaan werken , maar je zult inderdaad met de bank om tafel moeten om je hypotheek over te nemen, eigenlijk zou dat (als je ex nooit inkomsten gehad heeft) niet zo een probleem moeten zijn. Ik weet niet of die 80K ook nog meegefinancierd moeten worden, ik neem aan van wel.we hebben zelf vast gesteld wat de overwaarde was, maar is dat achteraf nog te doen?
Dus stap 1 lijkt mij... naar de bank.
@Wilwil,
Die opmerking van hypotheek niet kunnen dragen snap ik niet helemaal :
Of de waarde van het huis zou in de afgelopen 10 jaar enorm gestegen moeten zijn.10 jaar geleden kochten we een huis op mijn inkomen (mijn ex werkte niet).
het klopt dat je zou denken dat de bank niet moeilijk zou doen, de betaalde 80000 is uit eigen middelen betaalde en niet met een verhoging van de hypotheek, de hypotheek is hetzelfde gebleven als bij het aangaan van de hypotheek.
De bank geeft alleen aan bij een gesprek, dat toen we het huis kochten, we in gemeenschap van goederen getrouwd waren en zij dus op de papieren stond.
Als ik haar van de papieren af wil halen (doordat ik de uitkoop gedaan heb) alles is ook vermeld in het convenant (uitkoop etc) moet er een nieuwe berekening plaats vinden en in deze tijd, is dat een stuk lastiger geworden en krijg ik dat nu niet meer voor elkaar.
Ik heb de bank dit ook vermeld en dat ik het onnozel vond dat als je een contract samen aangaat, en daar vindt verandering in plaats, waarom niet iemand verder met het contract kan als je de ander zwart op wit hebt uitgekocht.
De bank vertelde mij hierop dat ze dan altijd iemand achter de hand hebben om de verplichtingen te voldoen als ik ze niet meer kan voldoen.
Ik vond dit onzin, 1 ze werkt niet, nu nog niet en heeft dat ook nooit gedaan, daarnaast ben ik diegene die al die jaren aan het werk ben en zorg voor de betaling van de hypotheek.
Daarnaast had ik echt het idee dat ik dus op deze manier over 100 jaar nog aan mijn ex vast zit, een nieuwe hypotheek aangaan was ook geen optie, we kregen meteen 8000 boete omdat we over wilden stappen, maar meedenken doen ze ook niet
De bank geeft alleen aan bij een gesprek, dat toen we het huis kochten, we in gemeenschap van goederen getrouwd waren en zij dus op de papieren stond.
Als ik haar van de papieren af wil halen (doordat ik de uitkoop gedaan heb) alles is ook vermeld in het convenant (uitkoop etc) moet er een nieuwe berekening plaats vinden en in deze tijd, is dat een stuk lastiger geworden en krijg ik dat nu niet meer voor elkaar.
Ik heb de bank dit ook vermeld en dat ik het onnozel vond dat als je een contract samen aangaat, en daar vindt verandering in plaats, waarom niet iemand verder met het contract kan als je de ander zwart op wit hebt uitgekocht.
De bank vertelde mij hierop dat ze dan altijd iemand achter de hand hebben om de verplichtingen te voldoen als ik ze niet meer kan voldoen.
Ik vond dit onzin, 1 ze werkt niet, nu nog niet en heeft dat ook nooit gedaan, daarnaast ben ik diegene die al die jaren aan het werk ben en zorg voor de betaling van de hypotheek.
Daarnaast had ik echt het idee dat ik dus op deze manier over 100 jaar nog aan mijn ex vast zit, een nieuwe hypotheek aangaan was ook geen optie, we kregen meteen 8000 boete omdat we over wilden stappen, maar meedenken doen ze ook niet
Andere hypotheekverstrekker / bank ?.moet er een nieuwe berekening plaats vinden en in deze tijd, is dat een stuk lastiger geworden en krijg ik dat nu niet meer voor elkaar.
Ik snap je verhaal , en snap de bank in deze ook niet helemaal maar helaas is een convenant niet voldoende voor "overdracht van eigendom", het huis is officieel nog steeds voor 50% van je ex.Als ik haar van de papieren af wil halen (doordat ik de uitkoop gedaan heb) alles is ook vermeld in het convenant (uitkoop etc)
Ik zou toch op zoek gaan naar een bank die wel een hypotheek aan wil gaan, desnoods neem je die boete voor lief.
Mag ik vragen welke bank je nu zit ?
Ik zit nu bij de sns bank, we hebben ook al gekeken voor een andere hypotheek alleen omdat ik zzp-er ben zijn banken erg benauwd om een hypotheek te verstrekken ondanks dat er nooit een achterstand heeft plaats heeft gevonden met de hypotheek kosten
Je kon voorheen 6x je salaris lenen nu nog maar 2x
Je kon voorheen 6x je salaris lenen nu nog maar 2x
Joost,
Ga naar de SNS bank en vraag om een persoonlijk hypotheek gesprek.
Leg het volgende voor.
je situatie voor de scheiding( dus op 1 inkomen)
De scheiding( de uitkoop van Eur 80.000,- uit eigen middelen)
De situatie nu, dat je al die tijd alles alleen hebt betaald.
Op basis van de GHF norm zou het mogelijkmoeten zijn op basis van explain en aantonen historische betaalbaarheid om ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid te kunnen verlenen.
Dit vergt veel van een bank( ik kan het weten) om goed te motiveren waarom het nu op basis van de huidige wet en regelgeving omtrent de hoogte van verstrekken passend is om ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid te verlenen.
Ga naar de SNS bank en vraag om een persoonlijk hypotheek gesprek.
Leg het volgende voor.
je situatie voor de scheiding( dus op 1 inkomen)
De scheiding( de uitkoop van Eur 80.000,- uit eigen middelen)
De situatie nu, dat je al die tijd alles alleen hebt betaald.
Op basis van de GHF norm zou het mogelijkmoeten zijn op basis van explain en aantonen historische betaalbaarheid om ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid te kunnen verlenen.
Dit vergt veel van een bank( ik kan het weten) om goed te motiveren waarom het nu op basis van de huidige wet en regelgeving omtrent de hoogte van verstrekken passend is om ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid te verlenen.
Oke we hebben gebelt voor een afspraak, en worden terug gebelt
Dank je
Dank je
Je zou ook Rabobank eens kunnen bellen. Vanwege het feit dat die lokale verantwoordelijkheden kennen zijn die in een persoonlijk gesprek ook nog wel eens bereid "mee te denken" ipv strikt de regels te handhaven. Een gesprek met SNS wat je nu gaat hebben heeft natuurlijk wel de voorkeur want daar zit je hypotheek al.
Succes ! en ben benieuwd of SNS mee wil denken !
Succes ! en ben benieuwd of SNS mee wil denken !
-
- verified
- Contacteer:
Beste Joost71,
Wat een vervelende situatie! We willen graag contact met je opnemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om je te helpen.
Met vriendelijke groet,
Tineke
SNS Bank Webcare
Wat een vervelende situatie! We willen graag contact met je opnemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om je te helpen.
Met vriendelijke groet,
Tineke
SNS Bank Webcare
SNS Bank Webcare schreef:Beste Joost71,
Met vriendelijke groet,
Tineke
SNS Bank Webcare
Goedendag Tineke,
Ben blij verrast met deze reaktie, had dit eigenlijk ook niet meer verwacht.
Kreeg ook na een eerder bezoek bij de SNS een mailtje betreffende een tevredenheidsonderzoek.
U snapt wat mijn reaktie is geweest.
Graag wil ik in contact komen, ik heb er best wel begrip voor dat er nieuwe regels gelden, maar het zou toch fijn zijn om niet telefonisch afgewimpelt te worden.
Bij een eerdere vraag betreffende deze kwestie kregen we te horen dat het geen enkel probleem zou moeten zijn, later bij het het regelen weer wel.
Mijn gegevens voor contact zijn email [email protected], graag langs deze weg verder contact.
met vriendelijk groet
joost blankenberg
-
Joost, je kan de bank ook een PB sturen, dan kan niet iedereen je naam en e-mail adres zien...