LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek omzetten boete/advieskosten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
nssn

Hypotheek omzetten boete/advieskosten

Ongelezen bericht door nssn »

Hallo,

Wij hebben ca. 5 jaar geleden een beleggingshypotheek afgesloten met een rentevaste periode van 6 jaar met 4,35%.
Nu zijn we onlangs bij onze adviseur geweest om te kijken of we de hypotheek kunnen omzetten naar een spaarhypotheek.
Dit is mogelijk, maar daarbij wordt altijd een nieuwe rente berekend en deze komt bij wederom 6 jaar vast uit op 4,7%.
We krijgen kosten voor het omzetten 75 euro, voor het advies voor de adviseur 1500 euro en de boeterente komt uit op ca. 1100 euro.
Nu vind ik het belachelijk veel en wellicht komt het voor ons beter uit te wachten tot het werkelijke aflopen van de rente.
Maar ik twijfel aangezien de rente de komende tijd niet zal dalen of we die tijd moeten afwachten.
En dan die kosten...

Wat denken jullie?

een vraag, een antwoord

Re: Hypotheek omzetten boete/advieskosten

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als je het zo leest dan denk je: belachelijk. Maar voor ik een oordeel vel eerst maar wat vragen.

- is je adviseur dezelfde die ook jullie hypotheek indertijd heeft afgesloten?
- blijf je bij dezelfde hypotheekverstrekker, of wordt er overgesloten naar een andere? Dit vanwege de boete.
- waarom geen wijziging van de huidige hypotheek, kan dat niet?

nssn

Hai,

Antwoord op jouw vragen:
-
een vraag, een antwoord schreef:Als je het zo leest dan denk je: belachelijk. Maar voor ik een oordeel vel eerst maar wat vragen.

- is je adviseur dezelfde die ook jullie hypotheek indertijd heeft afgesloten? nee, we hebben voor een adviseur gekozen via dezelfde tussenpersoon in verzekeringen. Wij hadden geen vertrouwen meer in de vorige tussenpersoon en zijn inmiddels overgestapt.
- blijf je bij dezelfde hypotheekverstrekker, of wordt er overgesloten naar een andere? Dit vanwege de boete. we blijven bij dezelfde hypotheekverstrekker, alleen de vorm moet worden omgezet.
- waarom geen wijziging van de huidige hypotheek, kan dat niet? Deze kan wel worden omgezet, maar dan wel met die renteboete. Wij krijgen een hogere rente dan we op dit moment hebben, maar toch krijgen we de boete vanwege de laagst geldende rente op dit moment?
Rest mij ook nog de vraag: Is zo'n advies nu vrijblijvend of kan hij evengoed kosten in rekening brengen ook als we kiezen om te wachten?

Alvast bedankt voor je reactie!

een vraag, een antwoord

Ik kan me nog voorstellen dat de adviseur die jullie indertijd jullie hypotheek heeft afgesloten zo'n omzetting tegen beperkte kosten doet, hij heeft er ook z'n provisie van ontvangen.

Die nieuwe adviseur dient eerst een uitgebreid advies samen te stellen, incl. inventarisatie vind ik z'n fee logisch, maar wel aan de hoge kant.

Die boeterente snap ik niets van, of je moet zelf een nieuwe langere rentetermijn willen. Als je wacht op de nieuwe renteperiode zul je even goed advieskosten moeten betalen, maar geen boete.

Ik zou eens een ander advieskantoor bellen, zo eentje waar het eerste adviesgesprek gratis is.

Overigens: provisie wordt in 2013 volledig afgeschaft, maar dan zullen juist dit soort mutaties verhoudingsgewijs duur worden, want zo'n adviseur werkt niet gratis.

nssn

Wij begrijpen die renteboete zelf ook niet.
We sluiten immers de nieuwe rente af die hoger is dan op dit moment.
Volgens onze adviseur wordt er bij omzetting naar een spaarhypotheek altijd een nieuwe rente gekozen en dus zouden we nog niet kunnen omzetten en de rente afloop afwachten.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

kan het zo zijn dat er doordat je een beleggingshypotheek hebt, en die omzet een boete in rekening wordt gebracht c.q. het tekort om aan je eindkapitaal te komen op deze manier in rekening wordt gebracht, boeterente kan alleen worden berekend bij een lagere rente. Rentevast periode afwachten en voorstel van de hypotheekverstrekker afwachten en dit voorstel laten beoordelen inclusief een omzetting van de hypotheek van beleggen naar spaar

nssn

Wij hebben dit bedrag echt staan als boeterente.

We gaan eerst maar eens vragen hoe het precies zit bij de adviseur. Misschien heeft hij daarin een foutje gemaakt (hoop ik).
Anders moeten we goed bedenken of we de kosten voor lief nemen en gaan voor de besparing op langere termijn.

Onzeker is natuurlijk hoe de rente er tegen het einde (okt) voor staat...

een vraag, een antwoord

Volgens mij is het vrij simpel de aflossingsvorm te wijzigen, heeft dat niets met restant rentevastperiode te maken. Maar het kan ook van de verstrekker afhangen, die kunnen maar zo beperkingen in de voorwaarden hebben. Misschien kun je vertellen om welke het gaat.

Die boeteberekening is niet zo moeilijk. Je hebt een rente die nog één jaar vast staat, die wordt voor de berekening dus vergeleken met de één jaar vaste rente, die zal lager zijn dan jouw 6 jaar vast rente. Op die manier kun je dat wel berekenen denk ik. Mijn twijfels zitten dus meer in de noodzaak van het kiezen van een nieuwe renteperiode. Maar om daar over te kunnen oordelen heb ik veel meer informatie nodig.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

De boeterente moet je niet de contractrente van de huidige hypotheek vergelijken met de nieuwe rente die gaat betalen. Je moet de contractrente vergelijken met de 1 jaars rente die de bank nu vraagt voor soortgelijke hypotheken. De rente van1 jaar vast kan nu wel 4,0% bijvoorbeeld zijn. En dan heb je dus wel boeterente, ook is de rente van de spaarhypotheek nu hoger. Je krijgt daarvoor weer een nieuwe rentevastperiode van 6 jaar voor terug.

Tip.....

Vraag die omzetting rechtstreeks bij de bank aan. Scheelt je EUR 1500 aan advieskosten.

Volgens mij kan je de hypotheekvorn gewoon omzetten en de rentetermijn gewoon uitzetten. Dan heb je geen boeterente. Waarom moet er voor een nieuwe rentevastperiode gekozen worden????
Laatst gewijzigd door Xpert op 23 dec 2011 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Idd kan omzetten gewoon rechtstreeks bij de verstrekker, maar kan zijn dat die daar normaal kosten voor berekend (bij de mijne normaal ± 250,-.....maar ook i.c..m beleggings/woekerpolis en overeenkomsten met WPC is omzetten kosteloos; ook voor de kosten van een adviesgesprek)

BTW boeterente + vreemd/veel
Ik heb in het verleden 10 jaar vast en nog 5 jaar te gaan opengebroken en omgezet naar 1 jaar vast: rente was stuk lager uiteraard 3,2 i.p.v. 4,9 en de boeterente was 1,5%
Als ik dus niet had omgezet moest ik die (boete)rente sowieso betalen en de boete er dus uit in 1 jaar tijd, daarna dus 4 jaar voordeel gehad.

Gesloten