LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek op basis van provisie aflossen -> extra kosten ?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sverzijl

Hypotheek op basis van provisie aflossen -> extra kosten ?

Ongelezen bericht door sverzijl »

Ik heb een hypotheek afgesloten in 2002 en overgesloten in 2005 (beiden op basis van provisie, via zelfde adviseur).

Nu wil ik de hypotheek dit jaar volledig aflossen. Hypotheekadviseur zegt nu echter dat hij voor de administratieve afhandeling hiervan 129 euro rekent.

Is hij gerechtigd deze kosten in rekening te brengen, of zouden deze kosten onderdeel moeten zijn van de provisie die hij deze jaren heeft ontvangen ? (Ik ben van mening van wel en heb hem dit ook laten weten, maar wacht nog op reactie). Gaat me overigens totaal niet over het bedrag zelf, maar principieel over het dubbel betalen.

marcel75

Re: Hypotheek op basis van provisie aflossen -> extra kosten ?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Je hebt betaald voor de totstandkoming van de lening. Daar zitten dus zeker de kosten voor administratieve afhandeling bij aflossing niet in.

Wil je het echt niet betalen, dan kun je bij de meeste banken ook zonder tussenkomst van een adviseur aflossen. Let wel op dat mogelijk boeterente moet betalen als je meer dan 10% in 1x af gaat lossen.

Degrelle

Ongelezen bericht door Degrelle »

marcel75 schreef:Je hebt betaald voor de totstandkoming van de lening. Daar zitten dus zeker de kosten voor administratieve afhandeling bij aflossing niet in.

Wil je het echt niet betalen, dan kun je bij de meeste banken ook zonder tussenkomst van een adviseur aflossen. Let wel op dat mogelijk boeterente moet betalen als je meer dan 10% in 1x af gaat lossen.
Pas op, soms wordt ook een percentage van 5% gehanteerd.

boeterente is wel aftrekbaar.

Betalen van de 129 euro (onterechte) fee bevrijd u niet van deze boeterente.

sverzijl

Boeterente is niet aan de orde, ik los af op het moment dat de rentevaste periode afloopt binnenkort. Het gaat me puur om de administratiekosten die de adviseur rekent.

(5% is overigens wel erg weinig, zijn er echt nog steeds banken die slechts 5% boetevrije aflossing per jaar toestaan? De meesten zitten op 10-20%)

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik kan en wil niet oordelen over de juistheid van de nota. Hangt af van de werkzaamheden die er voor u verricht zijn. Dus een zaak tussen u en uw adviseur.
Ik ken kantoren die meer berekenen, maar ook kantoren die kosten achterwege laten uit service oogpunt.
Het betreft een vrij simpele handeling. U kunt overigens zelf ook een brief aan de betreffende geldverstrekker zenden, kost of slechts een postzegel, of de moeite van een mailtje. Uw keuze.

sverzijl

Dat ik het zelf ook kan doen begrijp ik. Maar dan vraag ik me af waar ik hem nu al die jaren provisie voor betaald heb ;) Ben in ieder geval reuze blij dat je tegenwoordig zo goed als alles op basis van execution-only kan doen en de kosten een stuk transparanter zijn.

Anyway, blijkbaar (vooralsnog) geen duidelijke kwestie zoals ik gedacht had.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Terecht of niet terecht, banken, tussen personen en verzekeringen vragen steeds meer een vergoeding voor de kosten bij het beëindigen van een polis. Ook zelf meegemaakt. Weigerde administratie kosten te betalen. Oké opzeggen dan maar. En wat dacht je? De beëindigingskosten waren een stuk hoger dan de jaarlijks te betalen administratie kosten.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar wat verwacht jij van de adviseur dan?

Ik heb ook wel eens een hypotheek volledig afgelost. Kwestie van geld overmaken naar de ING en klaar was ik. 'k Zou niet weten hoe een ander mij daarbij moet helpen.

sverzijl

Beeindigen aan hyp gekoppelde beleggingsrekening, verrekenen met openstaande hyp.bedrag, afrekening doorsturen en reknr waarop gestort kan worden, dat soort kleinigheden waar ik nu zelf even achteraan moet.

Natuurlijk kan ik het zelf wel doen, maar ik had het idee dat ik _daar_ nu juist de adviseur voor had betaald door de jaren heen. Van begin tot (en met:) eind van de hypotheek. Voor dat kleine beetje extra gemak.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

@sverzijl

Noem het maar kleinigheden
verrekenen met openstaande hyp.bedrag
Succes.....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In de meeste gevallen is er bij het aangaan van de hypotheek alleen afsluitprovisie betaald. Dat is dus voor het aangaan van de hypotheek en het regelen van alles rond het begin van de hypotheek. Dat heeft dus niets te maken wat wat er verder nog gebeurt of moet veranderen door de jaren heen. Zou je iets willen veranderen of moet er iets gebeuren, dan moet je daar dus opnieuw voor betalen. Net als dat je bij het oversluiten in 2005 opnieuw moest betalen.

Bij sommige adviseurs kon je er ook voor kiezen om een soort serviceovereenkomst te sluiten (vaak ook tegen eenmalige kosten), waarbij je voor 'alle' werkzaamheden gedurende de looptijd meteen al had betaald. Als je zoiets hebt, dan zou de aflossing dus wel gratis moeten zijn. (Mits dat natuurlijk was opgenomen in de definitie van de werkzaamheden waarvoor je hebt betaald...)

sverzijl

Lisare schreef:@sverzijl

Noem het maar kleinigheden
verrekenen met openstaande hyp.bedrag
Succes.....
Redelijk triviaal lijkt me als dit je dagelijkse werk is.

sverzijl

kweenie schreef:In de meeste gevallen is er bij het aangaan van de hypotheek alleen afsluitprovisie betaald. Dat is dus voor het aangaan van de hypotheek en het regelen van alles rond het begin van de hypotheek. Dat heeft dus niets te maken wat wat er verder nog gebeurt of moet veranderen door de jaren heen. Zou je iets willen veranderen of moet er iets gebeuren, dan moet je daar dus opnieuw voor betalen. Net als dat je bij het oversluiten in 2005 opnieuw moest betalen.

Bij sommige adviseurs kon je er ook voor kiezen om een soort serviceovereenkomst te sluiten (vaak ook tegen eenmalige kosten), waarbij je voor 'alle' werkzaamheden gedurende de looptijd meteen al had betaald. Als je zoiets hebt, dan zou de aflossing dus wel gratis moeten zijn. (Mits dat natuurlijk was opgenomen in de definitie van de werkzaamheden waarvoor je hebt betaald...)
Soortgelijk antwoord kreeg ik van mijn adviseur. Ik had het blijkbaar toch verkeerd begrepen. Is nu verklaard. Aflossing wordt nu in orde gemaakt, voor mij geen hypotheek meer ;)

Gesloten