LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Hoogenraad

Hypotheek

Ongelezen bericht door Hoogenraad »

Mijn ouders hebben afgelopen jaar een erfenis gekregen en wisten niet precies wat ze in eerste instantie met het geld zouden gaan doen. gaan we wat aan het huis doen exc wij als kinderen brachten ideeën aan uiteindelijk zijn ze in zee gegaan met een bank en werd er opeens besloten om hun hypotheek af te lossen wij vonden het als kinderen eigelijk een te overhaasten beslissing de bank wist van
en ze wisten van hun financiële middelen maar gaven mijn ouders geen goed advies waardoor ze nu spijt hebben als haren op hun hoofd als ze er aan terug denken hadden ze het liever nooit gedaan en hadden ze liever wat achter de hand gehad
kunnen ze het nog terug draaien

NeoDutchio

Re: Hypotheek

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo lang er geen dwang of dwaling is uitgeoefend kan er niets terug gedraaid worden. Niet vervelend bedoeld, maar uw manier van schrijven hier laat zien dat u niet sterk bent in de Nederlandse taal. Is dit bij uw ouders ook zo? Zou het kunnen zijn dat ze de gevolgen niet overzien hebben van de constructie die uitgelegd is. Hebben ze alles wel goed begrepen wat er bedoeld is? Helaas geldt er dan geen reden om iets terug te kunnen draaien.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zie het probleem hier eigenlijk niet zo, als de hypotheek is afgelost dan kan de woning toch worden verkocht? Vervolgens kan er een nieuwe woning met hypotheek aangeschaft worden of kunnen uw ouders ervoor kiezen om te gaan huren. Het kapitaal is in dat geval weer gewoon beschikbaar.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

En daarnaast: als ze geen hypotheek meer hoeven te betalen, hebben ze ook zo weer een spaarpotje gevuld

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de hypotheekschulden wilt aflossen, dan moet je dat bewust acties voor ondernemen. Je zult dat dus van tevoren ook over moeten nadenken. Waarom hebben ze daar nu ineens spijt van gekregen? Welk nieuw inzicht hebben ze over het aflossen?

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Speedy123 schreef:Ik zie het probleem hier eigenlijk niet zo, als de hypotheek is afgelost dan kan de woning toch worden verkocht? Vervolgens kan er een nieuwe woning met hypotheek aangeschaft worden of kunnen uw ouders ervoor kiezen om te gaan huren. Het kapitaal is in dat geval weer gewoon beschikbaar.

Dit is wel het allerslechtste voorstel/idee dat er gedaan kan worden en gaat voorbij aan de inhoud van het probleem en de vraag daarover.

scontra

Hoogenraad schreef:Mijn ouders hebben afgelopen jaar een erfenis gekregen en wisten niet precies wat ze in eerste instantie met het geld zouden gaan doen. gaan we wat aan het huis doen exc wij als kinderen brachten ideeën aan uiteindelijk zijn ze in zee gegaan met een bank en werd er opeens besloten om hun hypotheek af te lossen wij vonden het als kinderen eigelijk een te overhaasten beslissing de bank wist van
en ze wisten van hun financiële middelen maar gaven mijn ouders geen goed advies waardoor ze nu spijt hebben als haren op hun hoofd als ze er aan terug denken hadden ze het liever nooit gedaan en hadden ze liever wat achter de hand gehad
kunnen ze het nog terug draaien

Naar ik meen te begrijpen is de openstaande hypotheekschuld geheel of gedeeltelijk afgelost.
Door deze aflossing vallen de woonlasten geheel of gedeeltelijk weg aangezien er niet meer maandelijks hoeft te worden betaald voor aflossing en de rentevergoeding.
Deze vorm van investeren levert in ieder geval meer rendement op dan het geld op een spaarrekening opbrengt.
Deze vrijkomende pecunia (aflossing/rente) kunnen nu voor ander zaken worden ingezet en/of worden gespaard.
Geld op een spaarrekening wordt alleen maar minder waard vanwege de extreem lage rente die er wordt gegeven en de inflatie.
Al met al is het naar mijn idee (maar wie ben ik in deze) zo'n slecht advies nog niet van de bank.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef: Al met al is het naar mijn idee (maar wie ben ik in deze) zo'n slecht advies nog niet van de bank.
Puur financieel is het inderdaad het beste advies dat de bank heeft gegeven.
Echter in de vraag van TS staat: " gaan we wat aan het huis doen". Dat lukt nu voorlopig niet meer. Maar dan is het de vraag of ze deze optie duidelijk hebben gemeld aan de financieel adviseur.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ruimte voor een schenking aan de kinderen is er ook niet meer daardoor.

scontra

renewouters schreef:
scontra schreef: Al met al is het naar mijn idee (maar wie ben ik in deze) zo'n slecht advies nog niet van de bank.
Puur financieel is het inderdaad het beste advies dat de bank heeft gegeven.
Echter in de vraag van TS staat: " gaan we wat aan het huis doen". Dat lukt nu voorlopig niet meer. Maar dan is het de vraag of ze deze optie duidelijk hebben gemeld aan de financieel adviseur.

Kan me nou ook niet direct zo voorstellen dat het verkregen bedrag exact hetzelfde zal zijn geweest als welk nodig bleek om de hypotheek in te lossen.
Of er staat nog een gedeeltelijke hypotheek, of er is geld overgebleven waarvoor een andere bestemming kan worden gezocht.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Hoe is het met uw dekbed afgelopen?

Elly1951

Ongelezen bericht door Elly1951 »

Het nadeel is dat als je je hypotheek hebt afgelost, je bij aankoop van een nieuw huis eerst de overwaarde, dus inclusief je afgeloste deel van je oude huis, moet gebruiken. Voorbeeld huis verkocht voor Euro 250.000,00 hypotheek helemaal afgelost, nieuw huis Euro 300.000,00 krijg je nog maar een hypotheek van 50.000,00 die aftrekbaar is. Hoewel aftrekbaar, stel rente 2,5% = 1250,00 Euro rente per jaar, nieuw plan 0,6% WOZ bijtelling 1800,00 Euro= verschil 550 Euro waar je belasting over moet betalen! Dus geen sprake meer van aftrekbaarheid. En je WOZ gaat ieder jaar omhoog.
In de berekening bij de Radar uitzending is daar totaal geen rekening mee gehouden.
Kortom hangt van de persoonlijke situatie af, maar kan mij voorstellen dat je ouders er spijt van hebben.
Succes ermee.

Elly1951

Ongelezen bericht door Elly1951 »

Excuus foutje gemaakt, de WOZ bijtelling wordt over 30 jaar uitgesmeerd, waardoor de eerste jaren je wel aftrekbare hypotheekrente hebt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De eerste jaren heb je in deze situatie ook geen aftrek, omdat het EWF hoger is dan de te betalen rente... Dus betaal je netto ook 1250, of 2,5%.

Stel dat je in plaats daarvan bijvoorbeeld nog een hypotheek van anderhalve ton had en ook anderhalve ton spaargeld meer. Even er vanuit gaan dat je nog een buffer hebt van bv. 10.000 euro, dan betaal je in dat geval over 110.000 vermogensrendementsheffing (twee keer de vrijstelling eraf). Dus betaal je 950 euro VRH. Daarnaast betaal je extra hypotheekrente. De nieuwe hypotheek wordt dan in totaal 2 ton en je betaalt 5.000 bruto rente. Nu wel renteaftrek, in totaal over 5.000 - 2250 = 2750 aftrek. Bij 40% IB krijg je dan dus 1100 terug.

Je betaalt dan dus 5.000 rente plus 950 VRH min 1100 aftrek is in totaal 4850. In plaats van 1250 in de situatie dat je die anderhalve ton had afgelost. Je betaalt dus per saldo 3600 meer, of 2,4% van het niet-afgeloste bedrag. Als je meer dan 2,4% rendement op je geld haalt, dan zou niet-aflossen dus voordeliger zijn, maar als je het geld op een simpele spaarrekening hebt staan, dan is aflossen zo gek nog niet.

Gesloten