LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek veranderen bij scheiding = boeterente?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Kaleb

hypotheek veranderen bij scheiding = boeterente?

Ongelezen bericht door Kaleb »

Hallo.

Ik moet mijn hypotheek omgooien als gevolg van de scheiding, maar nu loop ik aan tegen een oververwacht verhaal. De ABN medewerker vertelde me het volgende.

[bankspaar, 2 delen, ik blijf er wonen]

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid van het deel van mijn ex moest nieuw afgesloten worden. Nu was me vorig jaar verteld bij de ABN dat dat eenvoudig en zonder Notaris kon, maar dat lijkt achterhaald te zijn. De volgende serie van gevolgen kreeg ik voorgespiegeld bij de ABN.

1. Haar deel moest nieuw afgesloten worden.
2. Dat mocht dus geen (bank)spaarhypotheek worden, maar annuitair.
3. Het geld wat in dat deel al in de pot zat moest, om gebruik te mogen blijven maken van de NHG, gebruikt worden om die te verkleinen.
4. Daarvoor moet ik wel degelijk langs de notaris.

Sneu, punt 2, maar ala so far so good, toen kwam echter een verrassing.

5. Bij dit (verplicht) oversluiten van die hypotheek moest boeterente betaald worden die, omdat er geen onderwaarde is, nergens van vrijgesteld is. Dit omdat het deel wat ik (verplicht) moet aflossen groter dan de vrijgestelde 10% is.

Ik snap de logica, maar toch voelt dat laatste raar. Ligt dat aan mij?

Bvd

Jantje7

Re: hypotheek veranderen bij scheiding = boeterente?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Zie ook het artikel vandaag in telegraaf.
http://www.telegraaf.nl/overgeld/expert ... tter-boven

Jantje7

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Beste Kaleb,

De regels rond hypotheek en echtscheiding zijn 1 januari jl. nogal gewijzigd, zo wordt zowel het huis als de hypotheek in 2 delen opgesplitst, één deel voor iedere partner.
Dus:
1. klopt
2. correct
3. hangt af van je inkomen (als ik je stelling goed begrijp)
4. zeker, je ex dient te worden doorgehaald, bovendien ga je voor NHG, dus nieuwe akte, zowel eigendom als hypotheek
5. je krijgt dus ook een lagere hypotheekrente?

groet,
evea

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Het is trouwens volledig onzin dat een verdeling zonder notaris zou kunnen. Als je alleen hoofdelijk ontslag regelt, ben en blijf je samen eigenaar van de woning.

Ga je een hypotheek aflossen en niet de woning verkopen, dan moet je inderdaad boete-rente betalen.

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Geachte heer, mevrouw,

Zijn er vragen of onduidelijkheden met betrekking tot uw hypotheek? Dan helpt één van onze hypotheekadviseurs u graag verder. Via onze website kunt u eenvoudig een terugbelafspraak maken: https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... dvies.html

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. L. Verbruggen

Gesloten