LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente omhoog

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.

Nu (april 2011) hypotheek oversluiten of een jaar wachten?

Ja nu
2
33%
Nee wachten
4
67%

Totaal aantal stemmen: 6

Jord

Hypotheekrente omhoog

Ongelezen bericht door Jord »

Beste mensen,

Ik zit erg in dubio over het wel of niet afsluiten van een nieuwe hypotheek. Ik moet over een jaar een nieuwe hypotheek afsluiten maar misschien is het verstandiger om dit nu al te gaan doen omdat het anders veel duurder kan zijn.
Op de hompage van http://www.informatieoverhypotheek.nl las ik dat de hypotheekrente verder omhoog zal gaan. Zij waarschuwt:
Mensen die al in een hypotheek offerte hebben aangevraagd, moeten zich goed realiseren dat de rente op korte termijn gaat stijgen
Wat zouden jullie doen? Afwachten of nu al oversluiten?

kweenie

Re: Hypotheekrente omhoog

Ongelezen bericht door kweenie »

Wil je een helemaal nieuwe hypotheek of alleen een nieuwe rentevaste periode bij de zelfde verstrekker?

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers »

de hyptheek of de rente ella

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Commerciele site. Spam dit.

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers »

ik dacht ik zal eens even kijken of jij even slim bent als ikke

Jord

@Kweenie,
Het liefst blijf ik bij mijn huidige hypotheekverstrekker omdat ik al mijn financiële producten daar heb lopen. Ik denk aan een termijn van 10 jaar rentevast. Ik wil sowieso een afspraak maken met mijn adviseur maar ben even benieuwd wat 'het publiek' zou doen op dit moment.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je het hele stukje waar je naar verwijst hebt gelezen, dan zul je ook hebben gelezen dat dit m.n. op hypotheken met variabele rente slaat. Daar is de rente nl. afhankelijk van de korte termijn rente en dat is de rente die de ECB heeft verhoogd. Zo'n renteverhoging van de korte rente heeft geen (direct) gevolg voor de 10-jaars rente, al kan het wel een teken zijn dat ook die rente zal gaan stijgen. Maar die lange rente is meer afhankelijk van de markt en niet van wat de ECB beslist.

Verder hangt het mogelijke voordeel natuurlijk ook af van welke rente je nu betaalt en welke rente je geldverstrekker hanteert.

Als je naar een andere geldverstrekker zou willen overstappen, dan zijn er geldverstrekkers waarbij de offerte lange tijd geldig is. En bij sommige aanbieders daalt dan wel de rente mee, maar stijgt de rente niet mee. Je zou dan dus nu alvast een offerte kunnen aanvragen tegen de huidige rente, 'voor het geval dat'. Maar als je bij je huidige geldverstrekker wil blijven, dan werkt dat natuurlijk niet.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:Maar die lange rente is meer afhankelijk van de markt en niet van wat de ECB beslist.
Die rente op hypotheken met een langere rentevastperiode (10 jr bijvoorbeeld), wordt grotendeels bepaald door de kapitaalmarktrente plus wat de banken&hypotheekverstrekkers er nog op verdienen (pakweg 'n 1 á 1,5 procent-punt of wat).

De kapitaalmarktrente wordt onder andere bepaald door de financieringsbehoefte van de Nederlandse overheid, de koers van de € t.o.v. de $ en de lange termijnverwachting van de korte rente.

Je kunt in de krant en op internet wel grafieken vinden hoe die rente de afgelopen jaren is verlopen. De afgelopen jaar is die rente wel behoorlijk gestegen, (o.a. door de €-crisis) van 2,4 naar 3,6%. Maar ik krijg de indruk dat de opmars de afgelopen maaand is gestokt. Denk dat verdere stijging beperkt zal zijn.

Jord

@kweenie. Fiesiekus,

Ik vermoed idd dat de lange termijn rente ook beperkt kan gaan stijgen. Het is blijft een beetje gissen hoe de kapitaalmarkt rente zich de komende tijd gaat ontwikkelen.

Fiesiekus

Het "schijnt" dat vooral Aziatische beleggers de Nederlandse staatsobligaties opkopen. Die schijnen soliderder en betrouwbaarder te zijn dan de Amerikaans en, uiteraard, die uit de zuidelijke Eurolanden. De opwaardse druk op de obligatiekoersen vertaalt zich in een daling van de kapitaalmarktrente.

Jord

Tja en dan heb je nog de potentiële deflatie gevaren die op de loer liggen... Ook een factor om rekening mee te houden bij het opnieuw financieren van je woning.

Fiesiekus

Kan je dat uitleggen?

Jord

Jawel, maar ik ben geen financieel deskundige he?. Met deflatie bedoel ik dat de spanningen op de woningmarkt als gevolg van de euro crisis alsnog weer gaan oplopen. Stel het gaat niet goed met portugal griekenland Ierland of spanje, dan kan dat wel eens een groot effect hebben. Deze landen zullen aansturen op inflatie en dat willen de noord/westeuropese landen zeker niet. Ook Nederland zal eerder aansturen op deflatie. Dit betekend dat ik straks een heel dure hypotheek heb ondanks de lage rente...

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Ik hoorde zojuist dat er een renteverlaging aan zit te komen op korte termijn.
Over lange termijn valt niet veel zinnigs te zeggen denk ik...

Fiesiekus

Jord schreef:Ook Nederland zal eerder aansturen op deflatie. Dit betekend dat ik straks een heel dure hypotheek heb ondanks de lage rente...
Kenmerkend van deflatie (geldvermindering, uitblazen) is. oa. de zeer lage korte termijn rente (geldmarktrente). Vergelijk Japan, daar is de korte rente al decennia bijna 0%. In zo'n geval hoef je je niet al te veel zorgen te maken over je hypotheeklasten, tenminste niet op korte termijn.

Punt is wel dat je onderpand in waarde kan verminderen, e.e.a. afhankelijk in welke goederensector die deflatie optreedt. Ik heb trouwens nooit gelezen dat de gestegen huizenprijs in het inflatiecijfer is doorgewerkt/gecalculeerd (huurstijgingen wel); hoe komt dat??

Gesloten