LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING Nederland, problemen met o.a. incassering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JochenB

ING Nederland, problemen met o.a. incassering

Ongelezen bericht door JochenB »

Ik ben al mijn vertrouwen in ING Nederland kwijt en twijfel erg of dit in de toekomst nog terug gaat komen. Na nu bijna drie maanden van bellen, schrijven, van het kastje naar de muur gestuurd worden, horen dat ik geduld moet hebben en slecht te woord worden gestaan, ben ik ING Nederland behoorlijk zat.

Sinds 2004 heb ik een hypotheek bij ING Nederland. Tot oktober van het afgelopen jaar was dit zonder problemen. Sinds oktober 2013 ontvang ik op mijn adres ineens post voor iemand anders, met een hypotheek bij de ING. Verschillende telefoontjes en het terugsturen had/heeft geen effect. ING Nederland kan dit niet verklaren. Het is niet de vorige bewoner van deze woning en ik ben toch echt de enige met een hypotheek of postadres op mijn adres (volgens ING). De brieven blijven echter (tot half december) komen.

Begin november schrijft ING de (hogere) hypotheek van iemand anders van mijn rekening af. Hierdoor kan mijn eigen hypotheek niet afgeschreven worden. De belofte is om de incasso te verrekenen. Vervolgens neemt ING twee en een halve week de tijd om deze fout te corrigeren, moet ik bijna dagelijks bellen en beginnen de brieven dat ik een achterstand heb in mijn hypotheek. Tot overmaat van ramp wil de ING de fout, op mijn verzoek, ook niet op papier toegeven en moet ik bidden, smeken en dreigen met een advocaat en aangifte van diefstal om deze excuses op papier te krijgen. Uiteindelijk is de afspraak dat het verrekend zal worden en dat het teveel betaalde bedrag in mindering zal worden gebracht op de maand december.

Omdat ik alle vertrouwen verloren was ben ik 6 december al gaan bellen dat mijn hypotheek van december nog niet afgeschreven was. Ik hoef mij volgens ING geen zorgen te maken. 9 december is de afschrijving echter nog niet geval. ING Nederland weet mij dan te vertellen dat er per ongeluk (niemand weet hoe) in het systeem staat dat ik het zelf zal overmaken. De eerste brief dat ik een achterstand heb zou helaas wel al onderweg zijn. De belofte wordt gedaan dat het eind van de week zal worden afgeschreven, ook dit blijkt niet te gebeuren. Maandag 16 december neem ik opnieuw contact op. Ik blijk bij de 1% te horen waarvan het bij de overgang naar IBAN is misgegaan. De 23e december zal ING het nogmaals proberen. Er wordt mij, niet voor de eerste keer, afgeraden om het bedrag zelf te betalen omdat er dan het risico is dat het alsnog zal worden geïncasseerd. Vrijdag de 20e en zaterdag de 21e ontvang ik, niet voor de eerste keer, een brief van achterstand in betaling. De toon is, met name in de brief van zaterdag, behoorlijk scherp. Meerdere malen heb ik uitgesproken het amateuristisch te vinden dat als zij een fout maken, ik een brief moet ontvangen. Meerder malen heb ik, volledig onterecht, moeten horen dat ik dan maar moet zorgen dat er voldoende saldo op mijn rekening staat. Uiteindelijk heb ik toch de maand december maar handmatig overgemaakt. ING kreeg, ze zeggen het zelf, de incasso niet voor elkaar.

Deze maand (januari 2014) gaat het weer verkeerd. De eerste incasso lukt vanwege een systeemfout (geen tekort aan saldo) wederom niet. Omdat ik er bovenop zit heb ik meteen weer contact met ING. Deze verzekeren mij dat het volgende week echt gaat lukken. Inderdaad zie ik dat er voor volgende week een incasso (Mijn ING) ingepland staat. Echter is dit een hoger bedrag dan ik normaal betaal. Een simpel rekensommetje is voor mij genoeg om te kunnen vooronderstellen dat ze me een boete van 3% hebben gegeven voor het niet tijdig betalen van mijn hypotheek van december. Ik zal wederom contact met ze op moeten nemen.....

Ze kunnen mij bloemen sturen en na veel aandringen voor mij zwart op wit zetten dat het hun fout is, maar ik kan alleen maar angstig zijn dat dit voor mij in de toekomst consequenties zal hebben.
Deze hele situatie maakt mij al weken machteloos, hopeloos en zeer gefrustreerd. Dit kan en mag toch niet de bedoeling zijn.

Jantje7

Re: ING Nederland, problemen met o.a. incassering

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Heb uw verhaal gelezen. Ik leef met u mee. Inderdaad een gevoel van machteloosheid. Dit zou naar de directie van de betreffende ING afdeling moeten, en de betreffende personeelsleden zouden eens een cursus moeten volgen "omgaan met klanten" in hun vrije tijd wel te verstaan. Misschien hebt u Twitter, plaats daar ook eens een bericht bij ING.

Gesloten