LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inwoning koopwoning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MeneerJoshua

Inwoning koopwoning

Ongelezen bericht door MeneerJoshua »

Goedendag,

Ik heb een vraag. Recentelijk zijn mijn vriendin en ik, bij een goede vriend in gaan wonen in zijn koophuis. Hij heeft een hypotheek bij ING. Na het lezen van zijn hypotheek contract las hij het dat je het huis niet in zijn geheel of gedeeltelijk mag verhuren, en dat daar voor elke dag 125 euro boete op staat.

Nu betaal ik elke maand 300 euro aan hem, wat onder de kamerverhuurvrijstelling valt, hebben wij geen huurcontract, maar ook geen gedeelde huishouding. Hij is wel de hoofdbewoner gebleven en hij woont daar ook gewoon.

Klopt het dat de bank mag bepalen dat wij niet bij hem mogen inwonen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Roned70

Re: Inwoning koopwoning

Ongelezen bericht door Roned70 »

Wat niet weet, wat niet deert, toch?

MeneerJoshua

Duidelijk antwoord. Wat niet weet wat niet deert inderdaad, maar ik sta ook op zijn adres ingeschreven. Maar ik vind het moeilijk te geloven. IN welk scenario zou het dan wel mogelijk zijn om bij hem in te kunnen wonen? In het contract staat dat hij 10 jaar lang niet in zijn geheel of gedeeltelijk mag verhuren. Maar ik mag toch aannemen dat de bank niet kan bepalen dat er de komende 10 jaar niemand bij hem mag wonen. Wat als familie bij hem in moet wonen? Of wil samenwonen?

Kunnen wij bv gewoon zeggen, in het uiterste geval, ik betaal geen huur, maar wij hebben een gezamenlijke huishouding?

Waar ligt het verschil tussen inwoning en verhuren?

MeneerJoshua

Bedankt voor je reactie.

Laat mij mijn vraag herformuleren. Mogen wij bij hem inwonen onder het mom gezamenlijke huishouding en dat ik hem elke maand een bijdrage geef voor de gezamenlijke huishouding? Dat is niet hetzelfde als huur betalen nietwaar?

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dus jij wilt tips over 'hoe te frauderen'? En als de bank er achterkomt zeker weer gaan jammeren?

MeneerJoshua

Hmmm, bedankt voor jullie tips. Wij gaan maandag eerst even die woningcorporatie bellen en dan zien we wel even wat onze opties zijn. In het ergste geval blijf ik er lekker een jaar "logeren" en schrijf ik mij weer in op het adres van mijn ouders. Het is meer om dicht bij mijn werk te zitten, en ik betaal hoe dan ook heel weinig huur. Bedankt voor jullie reacties, ik laat jullie maandag wel even weten hoe en wat er gebeurd is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Roned70 schreef:Wat niet weet, wat niet deert, toch?
Geweldig advies....

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Natuurlijk mag de bank niet bepalen of er wel of niet iemand bij je inwoont en dat doen ze ook niet. Wat ze wel uitsluiten is dat je zonder toestemming van de bank het huis (of een deel daarvan) verhuurt en dat lijkt me hier het geval. De kamerverhuurvrijstelling heeft niets met de bank te maken (dat is iets fiscaals). Dat je geen huurcontract hebt maakt weinig uit, "huurrechten" kan je uiteindelijk ook op een andere manier aantonen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

MeneerJoshua schreef:Bedankt voor je reactie.

Laat mij mijn vraag herformuleren. Mogen wij bij hem inwonen onder het mom gezamenlijke huishouding en dat ik hem elke maand een bijdrage geef voor de gezamenlijke huishouding? Dat is niet hetzelfde als huur betalen nietwaar?
Nee, hij heeft in samenspraak met zijn hypotheekverstrekker een akte getekend, waarin in de algemene voorwaarden dit staat. De reden daarvoor is dat door de verhuur, en wettelijke bescherming van de huurders, de bank een groter risico loopt op hun onderpand. Even lomp gesteld, als ze het pand willen gaan verkopen omdat hij zijn termijnen niet meer betaald, zijn die huurders een blok aan hun been.

Gesloten