LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan de bank dit weigeren?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
moosje71

kan de bank dit weigeren?

Ongelezen bericht door moosje71 »

Hoi,
Via onze huurverening een aantrekkelijk aanbod gekregen. Huis kunnen wij kopen met korting, en rabobank kent de formule.
Aangezien ik een vaste baan heb en mijn man is afgekeurd voor 80/100% kozen wij voor de hoogste korting. Dit maakt dat wij de kosten makkelijk kunnen betalen. De hypotheeksom zou 100.000 euro bedragen + K.K.
Onze hypotheekadviseur van deze bank zei dat wij dit ondanks de uitkeringen wel zouden krijgen, maar het moest wel door de hogere hand worden goedgekeurd. Nou heeft deze dit uiteindelijk na 4 weken geweigerd. Onze adviseuse zei dat het niet lag aan de waarde van het huis (er zit overwaarde op) ons spaargeld van bijna 25.000 euro, levensverzekering die over 7 jaar uitkeren 2 stuks, maar puur het feit dat mijn man uitkeringen geniet. Mijn man heeft 2 uitkeringen 1 is een W.A.Z. uitkering en een is een arbeidsongeschiktheidsuitkering
voor zelfstandigen. Hij heeft deze inkomens inmiddels al 9 jaar daarnaast heeft hij nog een betaald baantje van 10 uur p.w. Ons verzamel inkomen komt uit op 38.000 euro ik vraag me af wat nou werkelijk het probleem is? De koopovereenkomst van de huurvereniging bestaat uit terugkoopverplichting, dus wanneer wij de kosten niet meer zouden kunnen betalen zij ons huis ten alle tijden terug moet kopen. Dus de bank heeft geen enkele risico in mijn ogen. Kunnen jullie mij vertellen of zij dit dus op deze boven genoemde gronden kunnen weigeren?
Moos

sikkevanderveen

Re: kan de bank dit weigeren?

Ongelezen bericht door sikkevanderveen »

Hallo Moosje,

Uit jouw gegevens begrijp ik dat je man een Wia of oude WAO uitkering geniet ? Elke bank gaat hier anders mee om. Mijn advies ga bij meerdere hypotheekaanbieders een offerte aanvragen.Bijv. Postbank, Nat Ned, of BLG bieden mogelijkheden. Er zijn wel wat voorwaarden of er nog wel of niet ind e toekomst een herkeuring dient plaats te vinden.

Maar goed gewoon wat adviseurs af lopen en dan krijg je denk ik vanzelf wel een offerte.

Succes !

sikkevanderveen

Ongelezen bericht door sikkevanderveen »

Nog vergeten:

Ik begrijp dat je de woning koopt met een regeling : weet je de naam van deze regeling bijvoorbeeld Koopgarant o.i.d. ? Wanneer dit het geval is zou Florius of Moneyou een goede partij zijn.

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

Schandalig dat er woningen met korting worden verkocht aan mensen die een inkomen ver boven modaal hebben. Die kortingen worden door veel minder kapitaalkrachtige huurders opgebracht..
Kopen met korting is bedacht voor mensen met een inkomen rond de 20.000.

@moosje71: Jouw verhaal klinkt alsof jullie bij de Rabobank zijn geweest. Die willen niets. Dus gewoon naar een algemene hypotheekadviseur. Bij een WAO-uitkering is het van belang dat aangetoond kan worden dat de uitkering structureel is, dus niet tijdelijk. Dat is sinds de hervorming van de WAO lastiger geworden. Maar je kunt ook de uitkering buiten de aanvraag laten: Je eigen baan + 10-uren baan van partner is volgens mij ruim voldoende om ca. EUR 120.000 te financieren, het gaat hier om een klein hypotheekje.

Gesloten