LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten compact advies Rabobank

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
[email protected]

kosten compact advies Rabobank

Ongelezen bericht door [email protected] »

Wij hebben in het verleden 10.000 euro extra hypotheek beschreven bij de notaris, waar we dit jaar graag gebruik van willen maken voor een nieuwe keuken.
Ik heb me goed ingelezen op internet:
1e orientatiegesprek gratis bij de Rabobank, 250 euro afsluitprovisie met daarnaast 450,00 euro kosten voor compact advies bij kleine verhoging hypotheek.

Het hypotheekdossier heb ik thuis helemaal ingevuld en digitaal verstuurd, zodat ik al het voorwerk al heb gedaan. Ik weet precies wat ik wil: die 10.000 euro opnemen, hypotheekduur 30 jaar, lineair aflossen en de rente steeds voor 1 jaar vast. De rabobank kon ons dus tijdens het orientatiegesprek niets nieuws vertellen. Geen advies dus, toch moeten we 450 euro advieskosten betalen, belachelijk, daar kan ik me ontzettend druk om maken. Dat ze 700 kosten vragen op 10.000 hypotheekverhoging.

Tijdens het gesprek ontdekte mijn man dat in de brochure van de Rabobank bij kosten compact advies bij kleine verhoging een fout staat vermeld: namelijk: ''niet van toepassing''. De rabobankmedewerkster zou voor ons navragen of wij hier profijt van konden krijgen.

Uiteindelijk kon de betreffende vestiging hier niet over beslissen en heeft Rabobank Nederland zich hier over gebogen. Deze meldt: dat wij de eersten zijn die hierover vallenen dat ze dus de brochure niet gaan aanpassen en dat we als coulance 100,00 euro terugkrijgen van de 700,00 euro. (volgens mij hebben wij deze coulance van de betreffende vestiging gekregen) Ik blijf het belachelijk vinden. Geen advies, toch veel kosten voor een kleine verhoging.

dhc

Re: kosten compact advies Rabobank

Ongelezen bericht door dhc »

Pas je forumnaam aan, je emailadres daarvoor gebruiken is niet...slim.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

ja, maar hoe doe je dat?

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

je kunt een verzoek indienen bij de radar webmaster, daarnaast heeft forumlid eleven ervaring in het wijzigen van gebruikersnamen, misschien kan die opheldering geven.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hele idee van de nieuwe, 'transparante' advies tarieven is juist dat het eerlijker is, omdat de prijs niet meer afhankelijk is van de leensom, maar meer van het werk. Logisch gevolg daarvan is dat kleine leningen duurder worden en hoge leningen goedkoper.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

kweenie schreef:Het hele idee van de nieuwe, 'transparante' advies tarieven is juist dat het eerlijker is, omdat de prijs niet meer afhankelijk is van de leensom, maar meer van het werk. Logisch gevolg daarvan is dat kleine leningen duurder worden en hoge leningen goedkoper.
Deze overbetaalde adviseurs moeten toch de kost verdienen.

Zonder adviesgesprek geen lening, dus ben je alsnog het bokje wegens het ontbreken van een gezonde concurrentie tussen banken.

De streken leren ze nooit af.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Er wordt nu een nieuwe lening afgesloten en dus rekent de Rabobank voor de nieuwe lening afsluitprovisie/advieskosten. Zij zijn hier ook toe verplicht. Het gratis advies wat in het verleden voorkwam, bestaat niet meer als gevolg van de huidige regelgeving.

Bij het aangaan van de eerste lening, is door de Rabobank afsluitprovisie in rekening gebracht over de destijds verstrekte lening.

In de hypotheekakte is een verhoogde inschrijving opgenomen zodat nu inderdaad de gang naar de notaris bespaard kan worden. Maar omdat op dat moment niet zeker was of er wel gebruik van gemaakt zou worden, mocht de Rabobank niet over dat hogere bedrag afsluitprovisie rekenen. Bij het Kifid kom je dus niet ver.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

marcel75 schreef:Er wordt nu een nieuwe lening afgesloten en dus rekent de Rabobank voor de nieuwe lening afsluitprovisie/advieskosten. Zij zijn hier ook toe verplicht. Het gratis advies wat in het verleden voorkwam, bestaat niet meer als gevolg van de huidige regelgeving.
Had TS de nieuwe lening dan niet in "execution only" vorm kunnen afsluiten om advieskosten te voorkomen?

harley68

Ongelezen bericht door harley68 »

crazyme schreef:Deze overbetaalde adviseurs moeten toch de kost verdienen.
Grote onzin. Bijna alle medewerkers van banken en verzekeraars hebben een modaal tot 1 1/2 modaal salaris. Alle extraatjes zijn inmiddels verdwenen en de laatste jaren zijn de CAO-verhogingen zo laag dat het de inflatie niet meer volgt. Je maakt denk ik de vergissing met de managers en top van dergelijke bedrijven die maar blijven graaien.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

harley68 schreef:
Grote onzin. Bijna alle medewerkers van banken en verzekeraars hebben een modaal tot 1 1/2 modaal salaris....
Je zou ook kunnen stellen dat de bankensector tov de reële secter gewoon te groot gegroeid is.
Het gaat dan niet alleen om het salaris van de medewerkers, maar ook om het aantal medewerkers.

harley68

Ongelezen bericht door harley68 »

16again schreef:
harley68 schreef:
Grote onzin. Bijna alle medewerkers van banken en verzekeraars hebben een modaal tot 1 1/2 modaal salaris....
Je zou ook kunnen stellen dat de bankensector tov de reële secter gewoon te groot gegroeid is.
Het gaat dan niet alleen om het salaris van de medewerkers, maar ook om het aantal medewerkers.
Ook dat is maar de vraag. Ik hoor toch heel vaak dat mensen het jammer vinden dat kantoren sluiten, dat alles nu via internet moet of alles op afspraak.

crazyme

harley68 schreef: Ook dat is maar de vraag. Ik hoor toch heel vaak dat mensen het jammer vinden dat kantoren sluiten, dat alles nu via internet moet of alles op afspraak.
Sluitende kantoren is nog zo'n signaal dat banken geen zier geven om hun klanten, maar dat is een ander onderwerp. (Ooit op zo'n kantoor een kwartier staan wachten op een medewerker omdat hij het belangrijker vond om zijn collega bij te praten)

OT:Het advies staat niet in verhouding tot de kosten.

In dit geval ging het om een financiering van 10.000 tegen 700,- advieskosten.

Je kunt een veel duurdere auto kopen zonder advieskosten. Zul je roepen : dat advies komt uit de marge en dat mogen wij niet. Banken mogen zelf de prijs bepalen voor advieskosten, niemand die ze een minimumtarief oplegt. In deze casus was een uurtarief redelijker geweest.

marcel75

Met een uurtarief gaat het zo maar ineens naar € 3.500,--. Lijkt me dus dat een vast bedrag aan advieskosten in dit geval juist veel voordeliger is.

crazyme

marcel75 schreef:Met een uurtarief gaat het zo maar ineens naar € 3.500,--. Lijkt me dus dat een vast bedrag aan advieskosten in dit geval juist veel voordeliger is.
Dat loop je toch in een uurtje met de klant door ?

Juist door opmerkingen als bovenstaand moet je als klant maar voor een veel te hoge vaste prijs kiezen, anders ben je overgeleverd aan de geldwolf...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

crazyme schreef:OT:Het advies staat niet in verhouding tot de kosten.

In dit geval ging het om een financiering van 10.000 tegen 700,- advieskosten.

Je kunt een veel duurdere auto kopen zonder advieskosten.
Voor de aanschaf van een auto hoeft de verkoper geen volledig dossier te maken. De eisen die de toezichthouders stellen aan hypothecaire leningen, en aan de dossiervorming daarvan, zijn zo streng, dat een geldverstrekker daar heel wat meer uren mee bezig is dan de tijd voor bijvoorbeeld het kopen van een auto. En heel wat meer uren dan alleen de tijd voor het gesprek of de gesprekken.

Bij een extra hypotheek bovenop de bestaande hypotheek is een deel van de gegevens natuurlijk al bekend. Daarom is de prijs veel lager dan voor een nieuwe hypotheek. Maar toch zullen er heel wat uren in moeten worden gestopt.

crazyme

Zal best, de meeste gegevens zal de klant zelf moeten aanleveren. Dossiervorming is meestal niet meer dan het inscannen van loonstroken, werkgeversverklaring e.d. En de rekensom uiteraard om te bepalen of er geen sprake is van overfinanciering.

Ga mij niet vertellen dat een adviseur na een adviesgesprek van 30 minuten nog 3 uur achter de schermen bezig is met rapporten schrijven.

marcel75

crazyme,
Loop een keer mee in de zakelijke/financiële dienstverlening en je zult zien hoeveel tijd je nog kwijt bent met het aanleggen van een dossier en de vorming van het dossier.

Joepie Joepie

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Klinkt als onnodige bureaucratie, maar hoe kan een Rabobank dit dat na zoveel ontslagen nog steeds allemaal doen?
- mijn beeld is dat de winst van hypotheek voorheen vooral uit de afsluit provisie kwam, maar nu uit rente
- en daarnaast zijn ze (eindelijk) iets aan hun onderliggende kosten gaan doen (tov toegevoegde waarde)
- jammer genoeg zijn ze nog steeds gierig op dit soort "plaag je eigen klant" dingen...

Gesloten