LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten oversluiten Rabo Opbouwhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
antonius01

kosten oversluiten Rabo Opbouwhypotheek

Ongelezen bericht door antonius01 »

Wie kan mij meer info geven over de kosten die berekend worden als de Rabo opbouwhypotheek voortijdig wordt beeíndigd. De rabo is hier nogal vaag over en geeft in de bijsluiter alleen aan dat er bij vervroegde aflossing een vergoeding verschuldigd kan zijn.
Uit ervaring weet ik dat de Rabobank zeer nadelige boeteberekeningen hanteert bij tussentijds oversluiten naar andere bank.

vakkiel

Re: kosten oversluiten Rabo Opbouwhypotheek

Ongelezen bericht door vakkiel »

Alleen vergoedingsrente. Kapitaal SEW moet natuurlijk wel ingebracht worden op straffe van boete belastingdienst.

tassen

Ongelezen bericht door tassen »

Mag ik je vragen waarom je oversluit?
Wij willen misschien deze hypotheek binnenkort afsluiten. Als je niet tevreden bent zou je mij willen vertellen waarover?

J&L

Ongelezen bericht door J&L »

Ik heb net een reactie geschreven over de beeindiging van onze "opmaat hypotheek" onder "van mijn opmaat af", o.a. over de vergoedingsrente (boete) die de rabo in rekening brengt.

antonius01

Ongelezen bericht door antonius01 »

Mocht je van de opbouw-hypotheek afwillen zijn de kosten zeer hoog en nadelig. Ik heb begrepen dat je voor de bankspaarrekening een apart contract afsluit en deze doorloopt ook al is de hypotheek overgesloten. Contract is Contract :( Je krijgt dan de normale rente op een spaarrekening, momenteel 1,5% per jaar en de inleg moet gewoon plaatsvinden!!! Heb momenteel ook een offerte van een bankspaarhypotheek van Nationale Nederlanden en ziet er stukken beter uit met betere voorwaarden. Offerte Rabo-opbouwhypotheek gaat de prullebak in; heb sterk het gevoel dat adviseur van rabobank de voorwaarden verzweeg.

ils

Ongelezen bericht door ils »

U heeft dan heel veel geluk dat u de offerte van de rabobank in de prullenbak kon gaan doen. De Rabobank wil beslist geen offerte uitbrengen, ze brengen alleen een offerte uit als je tekent en dat betekend direct dat ge 1% boete moet gaan betalen als de offerte niet word afgenomen.
Voor mijn betekend een offerte een vrijblijvend iets, maar voor die bank niet.
Zint eer ge begint.

moza

Ongelezen bericht door moza »

Kijk even goed in je hypotheek voorwaarden en ook de voorwaarden die van toepassing zijn op de bankspaarrekening. Daarvoor zijn namelijk separate voorwaarden, waarschijnlijk: Algemene voorwaarden voor de
Rabo OpbouwSpaarrekening 2008.

Vooral artikel 7 is hetgeen denk ik waar je op doelt:

7 Opname (afkoop)
a Gehele of gedeeltelijke opname van het tegoed op de rekening is,
zolang het tegoed op de rekening is verpand, alleen mogelijk met
toestemming van de pandhouder.
b Als op de dag van opname de bank over het tegoed op de Rabo
OpbouwSpaarrekening een rentepercentage vergoedt dat gelijk is
aan het voor de geldlening verschuldigde rentepercentage geldt
het volgende.
Bij gehele of gedeeltelijke opname van het tegoed op de Rabo
OpbouwSpaarrekening voor het einde van de rentevastperiode
van de geldlening is de rekeninghouder aan de bank een vergoeding
verschuldigd over het bedrag dat geheel of gedeeltelijk wordt
opgenomen als:
- het opgenomen bedrag niet wordt aangewend ter (gedeeltelijke)
aflossing van de geldlening, en
- op de dag van opname de rekenrente hoger is dan de door de
debiteur voor de geldlening verschuldigde rente.
De rekeninghouder is geen vergoeding verschuldigd als voor de
geldlening het rentetype ‘Vaste rente inclusief rentebedenktijd’ is
overeengekomen en de dag van opname binnen de rentebedenktijd
valt.
c De vergoeding zoals vermeld onder b. van dit artikel is gelijk aan
het verschil tussen de rekenrente en de door debiteur voor de
geldlening verschuldigde rente berekend over het opgenomen
bedrag over de periode vanaf de dag van opname tot en met de
laatste dag van de rentevastperiode van de geldlening of -indien
met de debiteur voor de geldlening het rentetype ‘Vaste rente
inclusief rentebedenktijd’ is afgesproken- tot de dag waarop de
rentebedenktijd begint. Het aldus berekende bedrag wordt contant
gemaakt op een door de bank te bepalen wijze.
d De vergoeding zoals vermeld in dit artikel is aan de bank verschuldigd
op het moment van opname. De bank zal de vergoeding in
mindering brengen op het bedrag van de opname.

Er kunnen overigens nog andere voorwaarden van belang zijn voor jouw situatie. Aangezien ik jouw situatie niet ken, kan ik daarover geen tips geven. Het is aan de Rabobank en jouw adviseur daar, om hier voor jouw situatie en wat jij wilt een goede invulling en uitleg te geven.

Vaak zie je dat mensen de rente en netto bedragen enorm vergelijken tussen aanbieders. Hier zie je dat het vergelijken van voorwaarden minstens zo belangrijk is.

Veel succes,

Reinier Gunneman
Hypothecair Planner

vakkiel

Ongelezen bericht door vakkiel »

@antonius1
Van dat hele stuk van jou klopt niks van ! Zet alleen dingen neer die waar zijn, zo breng je mensen op het verkeerde been !

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Reinier, dat artikel kun je misschien beter even kort samenvatten.

Volgens mij komt het er op neer dat als je het saldo van de bankspaarrekening opneemt voordat de rentevaste periode voorbij is, en als je het geld niet gebruikt voor aflossing van de hypotheek, dat je dan een boete moet betalen. En die boete wordt berekend op een manier vergelijkbaar met de boeterente die je voor een hypotheeklening moet betalen bij het oversluiten van een hypotheek.

Belangrijk verschil is dat het bij het opgebouwde bedrag vaak om een veel lager bedrag gaat dan de totale lening, zodat de impact van de eventuele boete op de spaarrekening bij het oversluiten veel kleiner is dan de impact van een eventuele boete van de lening.

Maar het is goed om mensen op zulke voorwaarden te wijzen.

moza

Ongelezen bericht door moza »

Beste Kweenie,

Samenvatten is belangrijk, klopt. Echter hier lopen in de discussie zoveel dingen door elkaar dat ook de feiten = voorwaarden belangrijk worden. Jouw samenvatting gaat uit van aantal aannames, ik ken de situatie van de vraagsteller niet. Je kunt je ook afvragen wat er gebeurt einde rentevastperiode, voorwaarden zijn daar niet helemaal eenduidig over en ik krijg verschillende meningen vanuit Rabo. Vandaar dat de vraagsteller het beste bij Rabo antwoord kan vragen voor zijn concrete situatie/vraag.

Die boeteberekening heb ik al meermaals gemaakt en inderdaad pakt die veelal niet zo fors uit als dat je uit deze voorwaarden in eerste instantie zou opmaken.

Wilde alleen de discussie even vlot trekken, door feiten i.p.v. algemeenheden op tafel te leggen.

Reinier

Gesloten