LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten oversluiten voor mij????

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
flipper1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:12

kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door flipper1969 »

2 jaar geleden hebben wij een ander huis gekocht. op ons oude huis hadden we een spaar/levenhypotheek dus met een levensverzekering die uitbetaald bij overlijden of na looptijd.
via een tussenpersoon(makelaar) een nieuwe hypotheek afgesloten bij de ABN. hier ging het om een helft aflossingsvrij en de andere helft spaar. Aan het gedeelte spaar zou onze lopende levensverzekering worden gekoppeld. dus die zou gewoon doorlopen maar dan gekoppeld aan onze nieuwe hypotheek.
Wat schetst onze verbazing? 1 jaar na de koop(wij betaalden dus al 1jaar de hypotheek + levensverzekering!) komt de ABN met een verhaal dat de levens verzekering niet aan hun verpand kan worden.
Oftewel....ik moet een nieuwe hypotheek nemen! alles leuk en aardig maar de ABN heeft mij een offerte laten tekenen waar in staat dat de levensverzekering gekoppeld werd aan de hypotheek, de offerte is getekend en bij de notaris bekrachtigd! ik wil best oversluiten maar ben dan niet van plan om de evt kosten die daaraan zitten te gaan betalen want ik ben niet degene die in gebreke is gebleven. tot op heden iedere maand netjes alles betaald. zowel hypotheek als levens verzekering. Uiteraard wijzen beide partijen naar elkaar zowel florius als de abn.
Maar uiteindelijk zal ik het onderspit delven...heb ik hierin nog rechten om niet voor de kosten op te draven?
een lang verhaal maar ik hoop dat er wat mensen zijn die wat zinnigs weten want zoals gezegd de heren wijzen na elkaar en ik zit er tussenin. ik heb nog tot november 2008 de tijd
marco

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Flipper1969,

De oude hypotheek was op basis van een levensverzekering, dus geen beleggingsverzekering?
De nieuwe hypotheek is een gedeelte aflosvrij en een gedeelte spaarhypotheek. Is dat correct?
Wat heeft Florius er mee van doen?

Succes!

Jack

flipper1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:12

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door flipper1969 »

hoi jack,

klopt, onze oude hypotheek was er een op basis van levensverzekering.
deze liep bij florius(voorheen bouwfonds)
Deze hypotheek is "opgezegd" en een ander bij de ABN afgesloten.
Alleen de levensverzekering zou doorlopen gekoppeld aan de nieuwe hypotheek. het ging dus niet om een beleggingshypotheek of zoiets.
Onze nieuwe hypotheek is 1gedeelte spaarhypotheek(gekoppeld aan die levensverzekering die al liep) en een ander gedeelte aflossings vrij.
nu zijn we anderhalf/2jaar verder en blijkt dat de polis van Florius toch niet gekoppeld kan worden volgens Florius, dus die willen het opgebouwde spaarbedrag gaan uitbetalen. maar de ABN zegt dat als dat gebeurt ik geen spaarhypotheek bij hun kan hebben omdat de polis niet meer bestaat.
Uiteraard komen beide partijen met "mooie" voorstellen, o.a. beleggingshypotheken enz. maar daar trap ik niet in.
Ik zit te twijfelen om de hele hypotheek aflossings vrij te maken en een aparte overlijdingsrisicopolis af te sluiten. Maar dat oversluiten kost geld en ik ben van mening dat de ABN daar voor moet opdraaien want die hebben mij die hypotheek verstrekt....

flipper1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:12

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door flipper1969 »

P.S.....

Het wrange van het hele verhaal is eigenlijk dat Florius tegenwoordig onderdeel is van de ABN.....je krijgt het gevoel dat ze onder 1 hoedje spelen om zoveel mogelijk rendement bij mij te behalen..... :evil:

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi flipper1969,

Je zegt dat er een deel spaarhypotheek bij de ABN is afgesloten waaraan de polis van nu florius zou worden gekoppeld. Staat dat exact zo in de offerte?
Kenmerk van een traditionele spaarhypotheek is dat de hoogte van de hypotheekrente die je betaald, exact dezelfde rente is die je ontvangt op je spaarbedrag. Om die reden is bij, voor zover mij bekend elke bank, de eis dat die spaarhypotheekverzekering bij de betreffende bank wordt ondergebracht. Deze polissen kunnen niet aan een andere hypotheekverstrekker verpand worden, bij het oversluiten van een spaarhypotheek wordt de polis dan ook altijd beeindigd, hetgeen vrijwel altijd ongunstig voor je is.

Dat geldt overigens ook voor het tussentijds beeindigen van een levensverzekering. In de eerste 5-10 jaar wordt het grootste deel van de kosten ingehouden op je premie, die heb je dus (grotendeels) al betaald. Beeindig je de polis, dan berekent Florius de waarde en brengt dan nog eens de kosten in rekening voor de restant looptijd. Vervolgens moet je bij de ABN opnieuw beginnen.

Wellicht is het een oplossing de huidige verzkering in tact te laten, en deze aan een hypotheek op basis van levensverzekering bij de ABN te koppelen. Volgens mij kan ABN dat kosteloos doen met een onderhandse wijzigingsakte, dan hoef je niet langs de notaris etc. Dan zou je probleem opgelost moeten zijn.

Succes!

Jack

flipper1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:12

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door flipper1969 »

hoi jack

Ja inderdaad, in mijn hypotheekofferte(inmiddels hypotheek akte, dus bij de notaris vastgelegd) staat dat de polis van florius gekoppeld is aan het spaargedeelte mijn nieuwe hypotheek.
Een jaar na het passeren van de akte komt Florius met het bericht dat zij de polis niet gaan verpanden aan de ABN en zij over zullen gaan tot uitbetaling. Met een beetje mazzel heb ik dan net 15jaar hieraan betaald want dat schijnt belastingtechnisch beter te zijn.

Oftewel....beide partijen komen met mooie oplossingen, die uiteraard geld kosten. Maar naar mijn mening zijn hun in gebreke gebleven.

In eerste intantie was de bedoeling dat wij na 20jaar meer als de helft hypotheek minder gaan betalen....Dit gaat nu dus niet meer op.
Dan maar geheel aflossingsvrij in combinatie met een overlijdingsrisico.
Uiteraard maar hopen dat tegen die tijd we het huis goed kunnen verkopen....

Als je nog wat meer tips hebt Jack zijn ze van harte welkom, want wij zijn echt leken op dit gebied(kijk ook maar eens naar mijn andere post)
En zoniet, alvast hartelijk bedankt voor je reactie!! :D
gr marco

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Flipper 1969,

Wat geeft Florius als reden aan voor de weigering om de polis te verpanden?

Waarom gaat men over tot beeindiging van de polis. Naar mijn mening kan dat niet uit eigen initiatief zijn; een levensverzekering is een eenzijdig contract. Dat wil zeggen dat als jij aan je verplichtingen voldoet, lees de premie betaalt, dat de maatschappij de polis nooit kan opzeggen.

Stuur anders even een mail, kunnen we het er off-topic verder over hebben.

Succes!

Jack

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door brenda229 »

ik zou dreigen dat je dan naar een andere bank gaat en dit niet accepteert!
misschien dat dit nog helpt.
gr brenda

flipper1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:12

Re: kosten oversluiten voor mij????

Ongelezen bericht door flipper1969 »

hoi jack en brenda,

bedankt voor jullie reacties!
We hebben vandaag een aanbod gehad van de ABN om kostenloos over te sluiten en gaan dan ook een lagere rente betalen dus dat is weer een lichtpuntje.
De reden dat Florius moeilijk deed is dat de levensverzekering die bij hun liep niet verpand kon worden. Dus na de verkoop van ons huis en het beeïndigen van de lopende hypotheek bij florius konden we nog 2jaar betalen als wij dat wilden maar dan zouden ze overgaan tot uitkering.
We zijn nog steeds in onderhandeling met florius om te kijken of we de opgebouwde waarde kunnen omzetten naar een overlijdingsrisico-polis.
Dus we zullen zien wat er uitkomt. Niet dat we het slecht doen want de waarde van ons huis ligt meer dan75% boven onze hypotheek, maar we hadden het ons iets anders voorgesteld voor de toekomst.
Ik laat nog wel wat weten jack als er schot in de zaak zit, nogmaals bedankt!

Gesloten