LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten tussenpersoon wijziging hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
donny24

kosten tussenpersoon wijziging hypotheek

Ongelezen bericht door donny24 »

In 2002 heb ik samen met mijn toenmalige vriendin een hypotheek afgesloten via een tussenpersoon. Ik heb onlangs de hypotheek op mijn naam laten zetten, alsmede de bijbehorende spaarpolis. Nu heb ik hiervoor 750 Euro (kosten tussenpersoon) moeten betalen bij de tussenpersoon die de hypotheek ook heeft afgesloten in 2002.

Ik kom regelmatig de term zorgplicht tegen. De code waar verzekeraars en tussenpersonen zich aan moeten houden. Ik heb ook een paar keer gelezen dat een tussenpersoon bij een wijziging dan ook niet wederom kosten in rekening hoort te brengen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in elkaar zit?

Alvast bedankt...

svdmeer

Re: kosten tussenpersoon wijziging hypotheek

Ongelezen bericht door svdmeer »

Zorgplicht heeft niets te maken met eventuele kosten voor wijzigingen. Zorgplicht heeft betrekking op correcte advisering en de klant op risico's wijzen.

Of je tussenpersoon deze kosten mag rekenen hangt af van de afspraken die zijn gemaakt. Deze zorgvuldig vastleggen valt wel onder de zorgplicht. Waren de kosten van tevoren bekend? Ik vind 750 euro wel veel voor een wijziging. Of is er ook een nieuwe hypotheekakte gemaakt?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat je voor een wijziging van de hypotheeknemers toch ook een nieuwe hypotheekakte moet maken, aangezien beide personen anders op die hypotheekakte zullen blijven staan. En dat was net niet de bedoeling. Verder zal de tussenpersoon (en de geldverstrekker) wel weer het hele circus van inkomenstoets etc. door moeten, om te zien of je de hypotheek wel alleen kunt betalen, zodat er nog best veel werk in kan zitten. Maar het was natuurlijk wel zo handig geweest als dat van tevoren gemeld/gevraagd was.

courier

Ongelezen bericht door courier »

Je stelt dat je de hypotheek op jouw naam hebt laten stellen. Je hebt dus het hele circus bij de hypotheekverstrekker doorlopen en je bent bij de notaris geweest. Je ex vriendin is dus ontslagen uit de hypotheekschuld. Is dit ook gelijktijdig gepaard gegaan met de overgang van de tenaamstelling van het huis uitsluitend op jouw
naam? Zo niet dan krijg je de situatie dat je 100% verantwoordelijk bent voor de schuld en ex is nog gedeeltelijk eigenaar van de woning: een ongewenste situatie lijkt mij.
Als dat allemaal goed is gegaan dan vind ik € 750 voor de adviserende tussenpersoon best wel schappelijk.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

Ik neem aan dat de adviseur vooraf de kosten heeft gecommuniceerd.

Achteraf daarover "mekkeren" is kijken in de kont van het paard. Geen zinnig discussie dus!

Gesloten