In 2012 heb ik mijn huis, welke ik met mijn expartner in 2007 gekocht had, met verlies verkocht. De totale schuld bedroeg ruim 38000,-
Omdat mijn ex zijn deel van de schuld in 1 keer in kon lossen hebben wij de schuld door de notaris laten splitsen zodat mijn deel bij hem niet opeisbaar zou zijn.
Met nog geld van de spaarhypotheek bleef er toch nog een schuld over van ruim 18000.-
Dit geld had ik helaas niet op mijn bank rekening staan. Dus ik ben in overleg gegaan met de ING wat de beste oplossing zou zijn. Uiteindelijk ben ik met hen overeen gekomen dat ik in maandelijkse termijnen de schuld kon gaan inlossen, wat overigens wel naar het nevenbedrijf gestuurd zou worden, namelijk Interpartes incasso. De ING heeft mij niet geïnformeerd over de consequenties die deze regeling zouden kunnen gaan opleveren in de toekomst, namelijk een BKR registratie.
Iedere maand betaal ik netjes het afgesproken maandelijkse bedrag en het einde van de schuld is in zicht.
Ik ben mij gaan oriënteren op de woningmarkt en ben op onderzoek gegaan naar wat ik op basis van mijn salaris kon lenen. Nu heb ik een leuk huis gevonden en mijn bod is geaccepteerd, dus nu enkel nog de hypotheek rond krijgen, wat overigens geen enkel probleem zou moeten zijn.
Tot mijn schrik krijg ik bij de hypotheekverstrekker te horen dat ik geen hypotheek kan krijgen vanwege een negatieve BKR codering. Omdat het niet duidelijk is om wat voor codering het gaat heb ik contact opgenomen met de ING.
Volgens de ING is het de normale procedure dat bij een restschuld waarbij er betalingsafspraken gemaakt zijn er een A2 codering aan vast te plakken die onomkeerbaar is. Nu krijg ik dus bij geen enkele hypotheekverstrekker een hypotheek. De ING staat niet open voor een oplossing en ik heb gewoon pech, dit is de procedure en daar moet ik het mee doen. Als de laatste termijn betaald is dan duurt het nog 5 jaar voordat deze registratie weg is.
Naar mijn mening is het volkomen onterecht dat ik deze codering krijg, een signalering zou ik begrijpen en zou een hypotheek verstrekking niet in de weg staan, maar een A2 codering is niet eerlijk. Ik betaal netjes iedere maand, al 2 jaar lang en verder geen schulden.
Indien ik van te voren had geweten dat er een codering aan vast had gezeten had ik gekozen voor een persoonlijke lening, want dan had ik nu geen probleem gehad en gewoon mijn hypotheek gekregen.
Wat kan ik hier nu nog aan doen? De ING wil in ieder geval niet mee werken..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] naar mijn mening onterechte BKR registratie door ING
Re: naar mijn mening onterechte BKR registratie door ING
Dat Ing je geen gewone lening heeft geboden maar deze incasso route, lijkt erop te wijzen dat je (toen) niet aan de normen voor een pl voldeed. Ing schakelt niet voor de lol zo'n bureau in. Met deze kunstgreep kon je los van je ex komen, zonder dat Ing je formeel een lening kon/hoefde te geven. Bijvoorbeeld omdat je inkomen te laag was.
Deze truc zit op het randje van wat kan en mag. Maar ik kan mij voorstellen dat een creatieve adviseur je zo wel zou willen helpen om van je ex af te komen. Maar hij had je natuurlijk wel op de gevolgen voor de bkr moeten wijzen. Als ze dit niet (goed) hebben duidelijk gemaakt, zou het Ing sieren als ze je toch helpen met de hypotheek. Houd er dan wel rekening mee dat de maandelijkse lasten voor de lening een grote impact hebben op hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Ook zonder bkr.
Deze truc zit op het randje van wat kan en mag. Maar ik kan mij voorstellen dat een creatieve adviseur je zo wel zou willen helpen om van je ex af te komen. Maar hij had je natuurlijk wel op de gevolgen voor de bkr moeten wijzen. Als ze dit niet (goed) hebben duidelijk gemaakt, zou het Ing sieren als ze je toch helpen met de hypotheek. Houd er dan wel rekening mee dat de maandelijkse lasten voor de lening een grote impact hebben op hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Ook zonder bkr.
-
Let er even op dat je voor een beroep op de ontbindende voorwaarde vaak 2 afwijzingsbrieven dient te tonencindy85 schreef:Ik ben mij gaan oriënteren op de woningmarkt en ben op onderzoek gegaan naar wat ik op basis van mijn salaris kon lenen. Nu heb ik een leuk huis gevonden en mijn bod is geaccepteerd, dus nu enkel nog de hypotheek rond krijgen, wat overigens geen enkel probleem zou moeten zijn.
De schuld is bijna ingelost en financieel is het geen probleem om een doorlopend krediet of persoonlijke lening af te sluiten naast de hypotheek. Dat is al berekend. Het is nu op dit moment alleen die registratie van het BKR wat een probleem is.kweenie schreef:Dat Ing je geen gewone lening heeft geboden maar deze incasso route, lijkt erop te wijzen dat je (toen) niet aan de normen voor een pl voldeed. Ing schakelt niet voor de lol zo'n bureau in. Met deze kunstgreep kon je los van je ex komen, zonder dat Ing je formeel een lening kon/hoefde te geven. Bijvoorbeeld omdat je inkomen te laag was.
Destijds is mij niet verteld over de registratie van de BKR, maar de ING houd vol dat ik dat zelf had moeten uitzoeken als het mij niet verteld was en zijn dus niet bereid om mij tegemoet te komen. Zelfs niet nadat ze mijn betalingshistorie hebben bekeken.
Iedereen die ik aan de telefoon krijg snapt mijn situatie en vind het oneerlijk, alleen iedereen wijst me weer door naar een ander. Uiteindelijk kan niemand er wat aan doen en willen ze mij niet helpen.
Het is zo onterecht omdat ik altijd netjes alles heb willen afhandelen en iedere maand netjes betaal en nu wel met een A2 codering bij het BKR bekend sta.
Beste Cindy,
Erg vervelend. Als hypotheekadviseur loop ik hier wel vaker tegenaan en telkens wordt ik weer verbaasd door de starheid van een logge organisatie als een geldverstrekker.
Erg vervelend. Als hypotheekadviseur loop ik hier wel vaker tegenaan en telkens wordt ik weer verbaasd door de starheid van een logge organisatie als een geldverstrekker.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 aug 2014 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: commerciële boodschap
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: commerciële boodschap
-
je kunt ook naar de geschillencommissie BKR stappen als je rechtsgeldigheid van de registratie wil aanvechten
Laatst gewijzigd door Radar op 08 aug 2014 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote