LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet genoeg geld in bouwdepot

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
oma71

Niet genoeg geld in bouwdepot

Ongelezen bericht door oma71 »

We hebben een bestaand huis en een nieuwbouw gekocht. Er moest een hypotheek afgesloten worden omdat het nieuwe huis duurder is als het bestaande. Er is een overbruggingshypotheek afgesloten en een nieuwe hypotheek om het nieuwe te kunnen kopen. Vervolgens is er gezegd dat wij alleen de rente van de nieuwe hypotheek moeten betalen en de rente van de overbrugging pas op moment dat we de sleutel kregen van het nieuwe huis en het oude nog niet verkocht was. Niet waar dus, vanaf moment dat we bij de notaris waren geweest zijn beide hypotheken in gegaan en moesten we betalen. Daar zijn we tegenin gegaan gevolg dat dus de rente van de overbruggingshypotheek die we moesten betalen niet meer in ons bouwdepot is gestort maar naar onze rekening. Ook zoiets raars eerst de rente betalen om het vervolgens weer teruggestort te krijgen. Wij zijn ervan uitgegaan dat dit allemaal zou kloppen. Nu het volgende probleem er is 124.000 in het bouwdepot gestort terwijl de bouwrekeningen al 129.360 zijn tevens hebben wij het meerwerk laten mee financieren hierin. (14.000)
De laatste rekening wordt nu geweigerd omdat er niet meer genoeg in het bouwdepot zit. Na bellen van de rabobank (hypotheekverstrekker) kan men alleen zeggen tja dan maar de rest uit eigen middelen betalen ????
Iets wat wij, voor de duidelijkheid, niet kunnen betalen.
Kan iemand ons misschien vertellen hoe we hier verder mee om moeten gaan?

WilWil

Re: Niet genoeg geld in bouwdepot

Ongelezen bericht door WilWil »

Op het moment dat het nieuwe huis bij de notaris passeert heb je 3 finacieringen. De financiering van het oude huis, de financiering van het nieuwe huis en het overbruggingskrediet. Dit lijkt mij logisch. De gedachte dat je de hypotheek op het oude huis niet meer hoefde te betalen vind ik naïef. Als je 2 huizen bezit zit je altijd met dubbele lasten. Ik neem aan dat je al in de papieren hebt gekeken wat hierover precies is afgesproken?

Je hebt de offerte getekend. Wel bedrag wordt hier als bouwdepot genoemd? En welk bedrag voor de aankoop van de woning? En overbruggingshypotheek? Een bank kan niet zomaar even het bouwdepot oprekken. Hierover zijn afspraken gemaakt met jullie. Je zult dan inderdaad op een andere wijze moeten gaan financieren.

Ik zou zeggen, pak de gemaakte afspraken er nog eens bij. En reken alles nog eens door.

oma71

wilwil, er is geen oude hypotheek meer omdat het oude huis vrij is.
Ons is verteld dat de overbrugging pas inging zodra het nieuwe huis klaar was.
Misschien naief maar je gaat toch naar een adviseur omdat jezelf niet weet hoe het zit en als die vervolgens dingen verteld die niet kloppen moet je geen adviseur worden.

Maar het is inmiddels al opgelost. De notaris heeft een bedrag opzij gezet om de laatste bouwrekening te betalen. Hier wisten wij niets van en ook de bank niet we zijn er dus vanuit gegaan dat deze laatste rekening ook nog van het bouwdepot af moest. De bank heeft een telefoontje gepleegd naar de notaris en toen kwam de verklaring van het tekort.

Kees_1000

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Bijstorten van eigen geld in het bouwdepot is meestal mogelijk.
Als de notaris al een bedrag gereserveerd heeft voor de laatste termijn, dan komt dat toch op een rekeningafschrift te staan.
Het is wel zaak alle afschrijvingen goed bij te houden.

oma71

Nou dat was dus het probleem er is nergens een afschrift te vinden dat de notaris een bedrag apart heeft gehouden en vandaar dat wij niet beter wisten dat de laatste nota ook nog van het bouwdepot af moest en daardoor een tekort ging ontstaan. Klinkt als een raar verhaal maar het is toch echt zo, ook de bank was er niet van op de hoogte (zeggen ze) en die hebben dat geld daar toch heen gestort.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

De z.g. 5% regel dus!

oma71

Xpert schreef:De z.g. 5% regel dus!
Als dat zo heet...

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Even voor de goede orde: de notaris zet helemaal geen geld opzij om de laatste termijn te betalen! Een koper van een nieuwbouwwoning mag er voor kiezen om 5% van de laatste aanneemtermijn niet naar de bouwer, maar naar de notaris over te maken. Dat is dus iets heel anders!

Strieper

Ongelezen bericht door Strieper »

marcel75 schreef:Even voor de goede orde: de notaris zet helemaal geen geld opzij om de laatste termijn te betalen! Een koper van een nieuwbouwwoning mag er voor kiezen om 5% van de laatste aanneemtermijn niet naar de bouwer, maar naar de notaris over te maken. Dat is dus iets heel anders!
Dat dacht ik dus ook....

oma71

marcel75 schreef:Even voor de goede orde: de notaris zet helemaal geen geld opzij om de laatste termijn te betalen! Een koper van een nieuwbouwwoning mag er voor kiezen om 5% van de laatste aanneemtermijn niet naar de bouwer, maar naar de notaris over te maken. Dat is dus iets heel anders!
Maar dan krijg je toch neem ik aan ook ergens een bewijs dat die 5% naar de notaris is overgemaakt?

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Oma,
Welk bewijs wil je dan? Dat doe je immers zelf!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

marcel75 schreef:Oma,
Kan me best voorstellen dat de bouw van zo'n nieuwbouwhuis een poosje duurt tussen regelen van de hypotheek en betaling van de laatste termijnen. Misschien was TS het eventjes vergeten.

oma71

marcel75 schreef:Oma,
Nee dat hebben we dus niet zelf gedaan. Ik heb vorige week de bank gebeld en toen is de bank naar de notaris gaan bellen en zo zijn we er dus achter gekomen dat daar de laatste termijn aanwezig was. Vandaar mijn vraag daar moet je toch een afschrift van krijgen. We hadden al begrepen dat de info van onze hypotheekverstrekker niet klopte met de werkelijkheid maar hij heeft blijkbaar nog maar dingen op een andere manier gedaan.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Kijk eens in de afrekening van de notaris, bij het passeren van de akte.
Verder kun je ook de overzichten van het bouwdepot nakijken, daar vind je het ook terug.
En waarschijnlijk vind je het ook in de hypotheekofferte en kan je adviseur je daarmee helpen.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

Gewoon in de koopovereenkomst kijken. Daar staat de 5% reglm m.b.t. de laatste termijnnota in vermeld.

Deze 5% van de aanneemsom wordt aan de aannnemer uitbetaald wanneer alle geconstateerde gebreken bij de oplevering verholpen zijn.

Deze gebreken moeten binnen een bepaalde termijn verholpen zijn(ik dacht maximaal 3 maande, maar dat weet ik niet zeker). Zijn deze gebreken niet binnen de gestelde termijnen verholpen dn moe jij de notaris op wijzen. Wijs je de notaris niet op het feit dat bepaalde bebreken niet (voldoende) zijn hersteld dat wordt de laatste 5% door de notaris gewoon uitbetaald aan de bouwonderneming.

Gesloten