LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwbouwhuis kopen, hypotheek pas bij start bouw afsluiten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
onneschouten

Nieuwbouwhuis kopen, hypotheek pas bij start bouw afsluiten

Ongelezen bericht door onneschouten »

Hallo,

Wij staan op het punt een nieuwbouwhuis te kopen.
Echter, gezien de geringe interesse in deze woningen is het de vraag of het huis daadwerkelijk binnen afzienbare tijd gebouwd wordt of zelfs uberhaupt gebouwd gaat worden.

Nu willen wij dat risico wel nemen, we zien het echter niet zitten een hypotheek af te sluiten die we uiteindelijk niet nodig hebben (in dat geval zijn we immers de afsluitprovisie kwijt).
De makelaar geeft aan dat het ook voldoende is de woning te kopen en een offerte van een bank te overleggen waaruit blijkt dat we het kunnen betalen.
Als daadwerkelijk gestart zal worden met de bouw zouden we de hypotheek pas afsluiten.

Dit klinkt mij als een goed verhaal, immers we lopen niet het risico dat we de afsluitprovisie kwijt zijn (omdat er nooit gebouwd zal worden).
Terwijl we het huis wel kopen en daarmee mogelijk andere geinteresseerden over de streep trekken.

Mijn vraag: zien wij een bepaald risico over het hoofd?

Alvast bedankt!
Groeten Onne

brenda229

Re: Nieuwbouwhuis kopen, hypotheek pas bij start bouw afsluiten

Ongelezen bericht door brenda229 »

vaak wordt bouwrente en grondrente kwijtgescholden als woningen al zijn opgeleverd. Ik zou zeker over deze kosten onderhandelen!
En eventueel ook over de prijs!
De markt is enorm veranderd en er is ruimte!

seagoing racer2

Re: Nieuwbouwhuis kopen, hypotheek pas bij start bouw afsluiten

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
De makelaar geeft aan dat het ook voldoende is de woning te kopen en een offerte van een bank te overleggen waaruit blijkt dat we het kunnen betalen.
Wat je hier over het hoofd ziet is dat de situatie bij het begin van de bouw veranderd kan zijn.
Niet te hopen, maar je kan dan zijn gescheiden, ontslagen of erger.
Je weet tenslotte niet hoe lang het gaat duren, voordat daadwerkelijk wordt begonnen.

Als je zeker weet dat je het huis leuk blijft vinden zou ik in ieder geval de financieringsclausule laten doorlopen tot het daadwerkelijke begin van de bouw. Je kunt dan op dat moment nog ontbinden, natuurlijk alleen als de financiering mislukt, zonder daadwerkelijke kosten.

Gesloten