LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onder voorbehoud financiering?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
dimba

onder voorbehoud financiering?

Ongelezen bericht door dimba »

Hoi beste mensen,

Ik weet niet zo goed waar ik dit probleem neer kan zetten dus ik begin hier maar.
Dit is mijn 1e keer dus ik hoop dat ik het goed uitleg.

Wij zijn bezig met de koop van ons 1e huis.
hiervoor hebben wij een aankoopmakelaar genomen en deze adviseerde het huis te kopen onder voorbehoud van financiering. Wij zijn ondertussen bij de hypotheekadviseur geweest deze ziet geen problemen met de aanvraag, zodra koopcontract is getekend kunnen we de aanvraag voor de hypotheek in orde gaan maken. Dit zou eigenlijk ergens volgende week zijn.
Het concept koopcontract is doorgelezen en toen kwam bericht van de verkopende makelaar

De verkopende partij wil in het koopcontract laten opnemen dat zij het huis willen verkopen onder voorbehoud van financiering op advies van hun hypotheek adviseur.
Ik begrijp dat niet eigenlijk en er komen wat onduidelijkheden naar boven met voordelen en nadelen voor ons.
Wij hebben nu al kosten gemaakt voor een bouwkundig onderzoek/makelaar.
Wat als wij niet akkoord gaan met die voorwaarde kan het zijn dat de verkoop niet doorgaat. Dit willen we niet dus ik heb nazitten denken stel dat wij gaan tekenen en akkoord gaan met hun voorwaarden ( wel op voorbehoud dat de kosten die gemaakt zijn door hun vergoed gaan worden ), hypotheek aanvraag de deur uitgaat en hun krijgen dan de financiering van hun nieuwe huis niet rond? Zitten wij dan aan de hypotheek vast ? Moeten hun dan een boete aan ons betalen ? Zij hebben van te voren toch wel geinformeerd wat hun mogelijkheden zijn lijkt me dus ik kan er met me pet niet bij.
Het ging allemaal soepeltjes en wij zaten sterk in positie, bij de onderhandelingen van de koopprijs is er nooit iets over gezegd en in de verkoopbrochure is hier niets over te lezen. Tevens heb ik op internet naar informatie gezocht hierover echter ik kom alleen maar tegen dat de kopende partij wil kopen onder voorbehoud. Daarmee kom ik dus ook niet verder.
Ik blijf het vreemd vinden dat ze het zo willen, daarom hoop ik dat iemand hier een duidelijk antwoord kan geven wat de voor/nadelen zijn zodat wij een goede keuze kunnen maken.

Groetjes :)

seagoing racer2

Re: onder voorbehoud financiering?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het is zeer ongebruikelijk dat de verkopende partij een voorbehoud maakt voor de financiering van hun nieuwe huis.

Concreet betekent het dat je niks definitief kunt afsluiten, omdat je er rekening mee moet houden dat de verkoop niet doorgaat als de verkopende partij hun nieuwe huis niet gekocht krijgen. Je kunt natuurlijk wel de benodigde offertes aanvragen.

Wat me van belang lijkt is de tijdslijn in het gehele proces. Omdat je nog niks definitief kunt afsluiten vanwege het voorbehoud van de verkopende partij, zal jullie financieringsvoorbehoud ongeveer 1 maand langer moeten duren dan het voorbehoud van de verkopende partij.

Op deze manier creeer je voor jezelf wat tijd om de zaken goed te regelen.

Ik neem aan dat de verkopende partij al een nieuw huis op het oog heeft anders is het wachten geen doen
Persoonlijk zou ik gaan voor een financieringsvoorbehoud van 1 maand voor de verkopende partij en 2 maanden voor jullie.

Omdat de belangen ook voor de verkopende partij groot zijn heb je een kans dat als je hun voorbehoud niet accepteert de hele deal wordt afgeblazen.
Persoonlijk zou ik niet akkoord gaan, en de koop annuleren, als jullie voorbehoud niet langer mag duren dan dat van de verkopende partij.

Enfin, is meer mijn persoonlijke visie dan dat zaken zijn voorgeschreven. Het is mijn inziens met name een zaak van gezonde boeren verstand gebruiken.

Red Felix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Red Felix »

Ik zou de regeling wat concreter maken, kies uit verschillende concepten:

1) Kies een termijn waarop de verkoper zijn financiering rond moet hebben (bv 1 maand). Dan heb je daarna een go/no-go beslissing of de koop door kan gaan. Vanaf dat moment gaat dan jouw financieringstermijn van bv een maand in, je gaat dus pas vanaf dat moment kosten maken voor het zoeken naar een hypotheek. Neem dit op in het contract.

of

2) Je gaat allebei tegelijkertijd de financiering rond proberen te maken, de eindtermijn kan dus op dezelfde datum liggen. Maar laat dan wel vastleggen dat als de verkopende partij zijn financiering niet rond kan krijgen en jij wel, dat hij dan alle kosten vergoed. Dat kan je gewoon in het contract opnemen.

Overleg nog even met je aankoopmakelaar of je een extra 10 % boeteclausule ten gunste van jou moet opnemen. Wellicht is dat niet nodig, als je een koopcontract hebt getekend, met welke voorwaarden dan ook, en jij hebt je financiering rond dan is de verkoper (denk ik) verplicht te leveren. Al moet hij naar de camping....

Alles nog even doornemen met de makelaar en een keuze maken.

Succes, en laat hier nog even weten hoe de procedure verloopt.

dimba

Allebei bedankt voor de snelle antwoorden, er zijn dus meerdere optie's mogelijk en dat is goed om te weten.
Tevens gaan wij ervan uit dat ze morgen vanuit de verkopende partij contact met ons opnemen.
Ik laat de afloop weten zodra het bekend is.

Vr Groet Dimba

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Beste Dimba, het is niet ongebruikelijke tegenwoordig dat de verkopende partij zo'n voorbehoud maakt. Ze hadden dit alleen wel al bij de onderhandelingen moeten melden, ze kunnen niet achteraf plotseling met zo'n voorbehoud komen.

dimba

Beste mensen,

Wij hebben via onze aankoopmakelaar gezegd dat wij niet akkoord gaan met deze voorwaarden.
Nu heeft vandaag de verkopende partij contact opgenomen dat ze afzien van de voorwaarden die ze plotseling stelden.

A.s donderdag word koopcontract ondertekend.

I.i.g. bedankt voor jullie adviezen ;) !

Gr Dimba

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dimba, goed gedaan :D . Ze mogen blij zijn dat je hun huis wil kopen.

Gesloten