LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderlinge afspraken rabobank

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Remco32

Onderlinge afspraken rabobank

Ongelezen bericht door Remco32 »

Nu de NHG verhoogt is willen wij graag onze bestaande leningen overhevelen zodat wij in aanmerking komen voor NHG.

Volgens de NHG richtlijnen is er geen minimum bedrag voor beschreven voor het verbeteren van de woning, kortom een nieuwe tegelvloer in de badkamer is al voldoende. Dit kan men zelf financieren zonder een extra lening aan te gaan.

Bij de rabobank in deze regio hanteert men de regel dat er minimaal 10.000 euro bij geleend moet worden plus uiteraard de kosten van het overhevelen.

Bij de rabobank in een andere regio (Eindhoven) zegt men dat dit niet noodzakelijk is (richtlijn nhg) echter uw woning staat in deze regio dus moet u bij de rabobank in uw regio zijn.

Kortom ik kan dus niet overhevelen zonder een extra lening van 10.000 euro aan te gaan omdat de rabobank onderlinge afspraken heeft gemaakt, per rabobank mag men zelf richtlijnen maken maar de klant
moet naar de rabobank in zijn/haar regio gaan.

Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben bij de Rabobank?
En mag dit überhaupt wel?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie,

The Sandman

Re: Onderlinge afspraken rabobank

Ongelezen bericht door The Sandman »

Elke Rabo is onderdeel van een aparte groep Rabo's. Zij hebben dus ook elk een eigen werkgebied.

Een commerciele onderneming als deze is dus volledig vrij om z'n eigen werkterrein te kiezen. Ook zijn zij vrij om U te weigeren.

Helaas, U heeft geen mogelijkheden tegen deze werkwijze van de Rabo.

sjorsie1982

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

die nieuwe limiet geld toch alleen voor nieuwe hypotheken? Of wil je een nieuwe hypotheek afsluiten?

Remco32

Bedankt voor uw reactie,

Maar kan, in dit geval, rabo eindhoven mij weigeren omdat ik klant ben van rabo in mijn regio.

Mij is verteld dat Rabo in mijn regio altijd toestemming moet geven aan Rabo eindhoven in dit geval kunnen ze dat niet doen doen vanwege de eerder genoemde locale afspraken.

Nu moet ik dus 10.000 euro bij lenen omdat ik vast zit aan de Rabo in mijn regio. Ik zie de rabobank als een onderneming en niet als eilanden.

Remco32

De regel dat de NHG alleen voor een nieuwe woning (hypotheek) geld (>265.000) gaat pas in september in.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Nu moet ik dus 10.000 euro bij lenen omdat ik vast zit aan de Rabo in mijn regio. Ik zie de rabobank als een onderneming en niet als eilanden.
Daar ga je de mist in. De rabobank bestaat uit allerlei 'losse' banken die onder naam Rabobank opereren. Ze kunnen dus zelf, in zeer verregaande mate, het eigen beleid bepalen.

Remco32

Kunnen ze dus ook bepalen dat ik bij een Rabobank in mijn regio moet zijn voor een hypotheek en niet bij Rabobank buiten de regio.

Dit lijkt mij niet kunnen zeker niet als het ook nog eens verschillende ondernemingen zijn onder de naam rabobank. Ik als klant moet toch vrij kunnen zijn bij welke rabobank ik mijn leningen afsluit.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Net als U elke bank mag uitzoeken mogen zij ook zelf bepalen of ze U als klant willen en onderlinge afspraken zijn toegestaan.

Normaal accepteren ze alleen uit eigen woonplaats maar gezien de openingstijden worden klanten in werkplaats als je elders zou werken ook vaak geaccepteerd!

Dus als je verder weg werk zullen ze U vermoedelijk wel als klant begroeten en niet moeilijk doen.

Ik kocht ook een auto ooit op werkplek omdat die dealer hogere inruil kon bieden dan eigen woonplaats.

Remco32

Beste,

Kunnen we zeggen dat het gaat om kartel afspraken,
Als dit zo is dan heeft de rabobank ontheffing hiervoor gekregen.

Aangezien men ontheffing krijgt als men voldoet aan

1. De afspraak moet bijdragen tot verbetering van de productie dan wel een technische/ecomomische vooruitgang opleveren.

2. De voordelen die voortkomen uit de afspraken voor een redelijk deel ten goede komen aan de gebruikers.

3. De concurrentie mag niet verder worden beperkt dan strikt noodzakelijk is.

4. Er moet in de markt voldoende concurrentie overblijven.

Het lijkt mij dat ze niet voldoen aan alle punten.
Want in deze wordt de gebruiker woonachtig in deze regio benadeeld door het afsluiten van een extra leningen waar extra kosten aan verbonden zijn.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, het is geen kartel, het zijn losse onderdelen van een gezamenlijke onderneming. En die zullen niet al te veel met elkaar willen concurreren, ook niet als ze op onderdelen verschillen.

Wat trouwens een mogelijkheid is, is dat je in de voorwaarden voor je huidige hypotheek hebt staan dat je minstens 10.000 moet verhogen om binnen de hypotheek te verhogen (waarvoor je dus niet meer opnieuw afsluitkosten over het hele bedrag hebt), maar dat je die eis bij een helemaal nieuwe hypotheek niet hebt. Ga je naar een andere Rabo, dan moet je daar een nieuwe hypotheek afsluiten (ipv binnen de hypotheek te verhogen). Daar komen dus veel meer kosten bij kijken.

Remco32

Bedankt voor de tip hier heb ik zelf niet over nagedacht.
In de bestaande hypotheek zit deze ruimte nog wel.

Ik zal de rabobank hier op wijzen, heel jammer dat ze hier zelf niet mee komen.

Bedankt,

Remco

Purist

Ongelezen bericht door Purist »

Ik kocht ook een auto ooit op werkplek omdat die dealer hogere inruil kon bieden dan eigen woonplaats.
Maar dat is een andere dealer. Dit is eenzelfde bank en een niet vergelijkbaar product. Deze mensen hadden vooraf over deze problematiek ingelicht dienen te worden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Och, zo veel verschil zit er niet in. Als je naar twee Opel dealers gaat, dan zijn die ook onafhankelijk van elkaar, terwijl ze wel onder het zelfde Opel label handelen. Dat is eigenlijk het zelfde principe als bij de Rabo's

Remco32

Maar bij de opel kan ik kiezen naar welke garage ik ga, zij zeggen niet u moet bij u opel dealer in uw regio zijn.

dit is wel wat de rabobank doet ten nadele van de klant.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Hoi Remco,

Je ontdekt nu één van de nadelen van de Rabo-organisatie.
Iedere regio heeft zijn eigen acceptatiebeleid, zijn eigen rentepercentages (lekker handig bij verlenging) en ze mogen niet tegen elkaar concurreren. Dus jouw huidige kantoor zal eerst toestemming aan Eindhoiven moeten geven, alvorens dat ze daar zaken met je mogen doen.

Maar ik begrijp je probleem toch niet helemaal. Als je wilt verbouwen onder NHG, betekent dat gewoon dat je hele lening onder NHG moet worden gebracht, dus oversluiten, nieuwe notariële akte, etc. Dus is dat nieuwe leningdeel niet relevant. Gewoon oversluiten onder de regels van Rabo met de verhoging die je nodig hebt.

Een andere grootbank heeft zelfs een aktie voor dit soort zaken.

Overleg nog eens met je adviseur en ga anders eens op de koffie bij de Rabo in de plaats waar je werkt, dat wil inderdaad nog wel eens helpen.

Succes.

Gesloten