LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onlogische boeteberekening ING

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
germoq2015

Onlogische boeteberekening ING

Ongelezen bericht door germoq2015 »

Ik krijg een boete bij mijn rentemiddelingsvoorstel die mijns inziens niet correct is.

Er wordt bij de ING een boete berekend, die gebaseerd is op de referentierente.

Voorbeeld: In mijn geval staat voor 1 deel de rente nog 66 maanden vast tegen 3,9%. De referentie-rente is daarom de rente die nu voor 60 maanden vast geldt en is 3,55%. Dit percentage is mij bevestigd door de ING.

Als ik over zou stappen naar een andere bank, dan zou de Netto Constante Waarde van deze boete berekend worden, gebaseerd op die 3,55% referentie-rente.

Dus de te betalen boete = NCW van 66 maanden x (3,9% - 3,55%).

Ik wil echter niet overstappen, maar een rentemiddeling (TRAM). Dan wordt volgens de ING de te verrekenen boete: 66 maanden x (3,9% - 3,55%) / 120 maanden (mijn nieuwe rentevastperiode voor dit leningdeel). Dat betekent een opslag op de nieuwe rente van 0,1925% (0,2%)

Voor de nieuwe rente die ik wil kiezen, doet de ING mij echter een extra aanbod. Als ik tegelijkertijd met de omzetting van de hypotheek een actieve betaalrekening bij de ING open, krijg ik ook direct als extraatje een actieve betaalrekeningskorting (ABK) van 0,25% op de nieuwe hypotheek rente.

Dat wil ik wel, maar nu doet de ING iets vreemds.

Omdat ik deze ABK vanaf nu krijg (ik open die betaalrekening m.i.v. augustus), wordt de referentie-rente opeens met dit zelfde kortingspercentage van 0,25% verlaagd. Ofwel de boete voor de omzetting wordt op mijn huidige rentevastperiode dus verhoogd met 0,25% per jaar.

Daarmee wordt de nieuwe te verrekenen boete = 66 maanden x (3,9% - 3,3%) / 120 maanden (mijn nieuwe rentevastperiode voor dit leningdeel). Dit betekent nu een opslag op de nieuwe rente van 0,33% (0,35%).

Dat is eigenaardig.

Dit zou enkel kloppen als op mijn huidige rente ook een ABK-rentekorting verwerkt was. En dat is niet het geval.

Samengevat: De ING geeft mij een korting van 0,25% op de nieuwe hypotheekrente, omdat ik vanaf augustus 2015 een actieve betaalrekening open en de boete op de huidige rentevastperiode wordt daarom met eenzelfde 0,25% per jaar verhoogd .... Dat is onterecht. Dit zou alleen rechtvaardig zijn als de ING mij op de huidige rentevastperiode een ABK zou toekennen van 0,25% en dan pas op deze wijze de boete zou betekenen.

Waarom zou ik met deze methodiek die actieve betaalrekening überhaupt nog openen? Ik krijg een korting die ik zelf financier.

Ik heb hierover een klacht ingediend, maar het antwoord (Wij, de ING, maken geen verschil tussen nieuwe en bestaande klanten) raakt voor mij kant noch wal.

kweenie

Re: Onlogische boeteberekening ING

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan stap je eerst over naar een 'gewone' rente, zonder die korting, voor een korte rentevaste periode,en dan stap je volgende maand over op met korting...?

ruud_a

Re: Onlogische boeteberekening ING

Ongelezen bericht door ruud_a »

Zitten er niet ook nog kosten aan die omzetting en is het dan nog lonend die omzetting te doen gezien het kleine verschil in de rentepercentages?

Gesloten