LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontbinden koopcontract na verbreken relatie

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
postvoorquin

ontbinden koopcontract na verbreken relatie

Ongelezen bericht door postvoorquin »

In januari heb ik samen met m'n vriendin een nieuwbouwwoning gekocht. Het passeren van de akte zal pas na de bouwvak geschieden dus de ontbindende voorwaarde dat wanneer de financiering niet kan worden opgebracht de koop kan worden ontbonden is nog steeds geldig. Met onze gezamelijke inkomens was het geen probleem om voor de financiering een hypotheek te krijgen maar nu de relatie is verbroken kunnen wij onafhankelijk van elkaar het huis niet betalen. Nu is het wel zo dat ons beider handtekening onder het contract staat. Kan ik nu toch op basis van 1 inkomen de koop laten ontbinden?

hypotheekadviseurs

Re: ontbinden koopcontract na verbreken relatie

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

normaal gesproken staat in de koopovereenkomst bij nieuwbouw dat de koop ontbonden kan worden binnen twee maanden na ondertekening bij het niet verkrijgen van een passende financiering.

Geldt in jullie geval dat er nog een opschortende voorwaarde voor de kooopakte van toepassing is?

Zo niet, dan zit je aan de koop vast.

Is de opschortende voorwaarde nog van kracht of is deze vervallen minder dan twee maanden geleden, dan kan je de koop ontbinden op grond van het niet verkrijgen van een passende financiering.

postvoorquin

Ongelezen bericht door postvoorquin »

De opschortende voorwaarde geld bij ons vanaf het moment dat door de projectontwikkelaar aan alle voorwaarden voor de bouw is voldaan. Dat is het geval sinds 1 juni toen de mededeling kwam dat 70% was verkocht. Vanaf die datum gaat dus ook die 2 maanden in echter hebben we al in Januari getekend. Onze beide handtekeningen staan onder het contract en gezamelijk zal het ook geen probleem zijn de financiering rond te krijgen maar nu de raltie is verbroken staan we er allebe alleen voor en kunnen we het bedarg afzonderlijk niet ophoesten. Geld die ontbindende voorwaarde dan ook??? En zijn onze beide handtekeningen daarvoor nodig???

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dat jullie relatie beeindigt is, is niet het probleem van de ontwikkelaar. Jullie zijn beiden aansprakelijk voor alle verplichtingen uit de koop-/aannenmingsovereenkomst en samen kun je het wel opbrengen. In dit geval zijn er maar 2 oplossing:
1. treed in contact met de ontwikkelaar. Misschien heeft hij al nieuwe kopers en wil hij kostenloos meewerken.
2. zet het meteen in de verkoop en lever het huis zodra je de sleutels hebt.

Het overleggen van 1 afwijzing van alleen jouw aanvraag is niet voldoende

hypotheekadviseurs

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Ik denk dat je een goede kans maakt om van de koop af te komen.

Ga naar twee banken en vraag een hypotheek aan. Vertel erbij dat jullie een relatiebreuk hebt. Banken zullen dan mogelijk niet willen financieren. Je kan in ider geval naar de projectontwikkelaar aantonen dat je wel om een passende hypotheek hebt gevraagd, maar dat het niet mogelijk is deze te verkrijgen.

Stuur daarna een verzoek naar de projectontwikkelaar dat je koop wilt ontbinden op grond van het niet verkrijgen van een passende hypotheek. Stuur beide afwijzigen mee. Mogelijk dat beide brieven op één naam staan, maar dat zien ze toch vaak niet.
Als er wel moeilijk over doen zou ik het verstandig vinden een rechtsbijstandverzekeraar/advocaat in te schakelen. Bij een mogelijke procedure zal de Rechter jullie kan waarschijnlijk kiezen. De projectontwikkelaar ondervindt nauwelijks schade. Deze moet de woning alleen weer opnieuw verkopen. Maar nu meer dan 70% reeds verkocht is, lijkt dat mij geen probleem.

jantjelacht

Ongelezen bericht door jantjelacht »

Beste postvoorquin, ik ben heel benieuwd hoe jouw situatie is afgelopen, want ik zit in een soortgelijke situatie, alleen is bij ons de hypotheek nog niet gepasseerd, maar alle handtekeningen zijn al getekend. Ik hoop dat je snel kunt reageren. alvast bedankt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als er tussen moment van ondertekenen van de offerte en het passeren van de hypotheek bij de notaris belangrijke veranderingen optreden, dan moet je de geldverstrekker daarover informeren. Dat zou kunnen betekenen dat de hypotheek toch niet door kan gaan. Of je dan een boete verschuldigd bent weet ik niet, hangt waarschijnlijk van de voorwaarden af, maar ik zou denken van niet, omdat zíj de hypotheek niet door willen laten gaan.

Maar je hebt dan natuurlijk nog wel te maken met het huis en dat koopcontract kun je niet zomaar opzeggen. Als je toch de woning niet wilt hebben, dan moet je in de regel dus ofwel een boete van bv. 10% betalen, ofwel zelf de woning weer doorverkopen.

jantjelacht

Ongelezen bericht door jantjelacht »

Dank voor je snelle reactie. Ik hoop dat er op een of andere manier een mogelijkheid is dat we de hypotheek kosteloos kunnen opzeggen, in de zin zoals hypotheekadiviseurs het eerder op dit forum aanraadde, door in gesprek te gaan of door met een rechtbijstandverzekeraar in te schakelen. Anders zitten we er voor 2 jaar aan vast, omdat we pas na oplevering mogen verkopen. Dit is geen leuke situatie...dus vandaar zeer benieuwd naar hoe is het is afgelopen voor postvoorquin of iemand anders die dit aan de hand heeft gehad?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar er is toch een verschil tussen het kunnen krijgen van een hypotheek en het kopen van het huis? Als de hypotheek niet doorgaat, dan is dát probleem wel opgelost, maar als je dan toch aan je huis vastzit, dan schiet je er weinig mee op dat deze hypotheek niet door gaat. Bovendien is in het algemeen de boete als de hypotheek niet doorgaat maar een fractie van de boete als de koop van het huis niet doorgaat.

Het lijkt mij dus belangrijker om na te gaan of je de koop kunt ontbinden in plaats van of je de hypotheek kunt opzeggen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Het passeren van de akte zal pas na de bouwvak geschieden dus de ontbindende voorwaarde dat wanneer de financiering niet kan worden opgebracht de koop kan worden ontbonden is nog steeds geldig.
Is dat wel zo? Vaak heb je toch drie weken de tijd het het tekenen van de koopovereenkomst?

Gesloten