LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
PietPuk123

Ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door PietPuk123 »

Exvrouw van me denkt dat zij ontslagen kan worden uit de hoofdelijk aansprakelijkheid.

We gaan scheiden en willen het beste voor ons kind, dus zij wil dat ik met kosten zit.

Woninghypotheek is 2ton afgerond
Extra krediet is 15.000
Ander krediet via wehkamp is 1200

Mijn inkomen, 30.000 bruto per jaar

Kinderalimentatie is berekend op 425 via een draagkrachtberekening met een geschatte huurkosten van 450.

Mijn antwoord is nee gezien de berekeningen op internet. Ik kom zonder KA op 120000 hypotheek en het antwoord van de bank zal keihard NEE zijn vermoed ik. Helaas gelooft de vrouw dit niet.
Klopt mijn verhaal?

marcel75

Re: Ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet mogelijk is, zal de woning ook niet aan jou toebedeeld kunnen worden. De enige oplossing is verkoop van de woning. Ook gelet op je inkomen is de som van de leningen (veel) te hoog om dit ook maar aan de bank te willen voorleggen. De geldverstrekkers zullen inderdaad het ontslag weigeren.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Exvrouw van me denkt dat zij ontslagen kan worden uit de hoofdelijk aansprakelijkheid.
Dat lukt alleen als je zelf de hypotheek kunt dragen, daarvoor zul je met de bank om de tafel moeten maar ben dr bang voor.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

En je bijna ex-vrouw heeft niet meegedaan aan de kosten maken?? Sorry hoor, maar dit vind ik wel lekker makkelijk!! Wil ze niet gaan scheiden om er financieel beter van te worden of zo?? :? Dit doet de bank nooit en of ze nou hoog springt, laag springt of de polka op het dak gaat staan dansen, ze is gewoon ook hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden.

Even heel hard gezegd, maar laat d'r lekker meebetalen aan JULLIE schulden. Had ze uberhaupt niet mee moeten doen met schulden maken. Verschuilen achter je kind vind ik helemaal laf. Ze is 2,5 en op die leeftijd geven ze nog geen ene moer om merkkleding (kinderkledingbeurzen, voor 3 tientjes een grote tas vol kleding en vaak nog leuk speelgoed ook), zakje chips kan al een traktatie zijn (50 cent) en speeltuin, bos of strand is al geweldig (brood en drinken mee, is 't bijna gratis). 3 jaar geen vakanties overleef je ook, trouwens.

Ze is gewoon hoofdelijk aansprakelijk en als ze je niet wilt geloven, dan hoort ze 't nog wel van de advocaat en/of rechter. En anders komt de deurwaarder vanzelf wel langs om het duidelijk te maken.

PietPuk123

Dank allen voor uw bericht. Nu mijn vrouw nog overtuigen dat het zinloos is.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

Eerst wil ze van alles...en wanneer er niet meer geleend kan worden om haar in haar behoefden te voorzien kiest ze het hazepad?

Op naar het volgende slachtoffer zal ze wel denken!

Trap er niet in.

En hoe komt zij erbij dat ze EUR 425 kinderalimentatie zal kunnen ontvangen. meer gebruikelijk is EUR 250. Jij met die al schulden..... laat me niet lachen! Geschatte huurkosten van EUR 450 van haar of van jou?

Met EUR 200.000 hypotheekschuld, kredieten van EUR 1200 en EUR 15.000 zijn jouw woonlasten echt geen netto EUR 450,--

PietPuk123

Xpert schreef:Eerst wil ze van alles...en wanneer er niet meer geleend kan worden om haar in haar behoefden te voorzien kiest ze het hazepad?

Op naar het volgende slachtoffer zal ze wel denken!

Trap er niet in.

En hoe komt zij erbij dat ze EUR 425 kinderalimentatie zal kunnen ontvangen. meer gebruikelijk is EUR 250. Jij met die al schulden..... laat me niet lachen! Geschatte huurkosten van EUR 450 van haar of van jou?

Met EUR 200.000 hypotheekschuld, kredieten van EUR 1200 en EUR 15.000 zijn jouw woonlasten echt geen netto EUR 450,--
Van mij, maar de draagkracht berekening was gedaan dat zij in de woning zou blijven maar de woning 5 jaar lang samen op naam. Vandaar dat de draagkrachtberekening zo hoog was. Haar bruto jaar inkomen was veel lager dan die van mij.

Nu we de woning niet houden komt er uiteraard een nieuwe draagkrachtberekening, wat lager gaat worden. De woonlasten bedoelen ze huur/hypotheek van de nieuwe situatie. Hier in deze regio zijn er wel goedkope woningen te vinden maar op korte termijn is het weer duurder.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

425 Euro kinderalimentatie zit er met deze getallen inderdaad niet in. Zoals hierboven al genoemd, denk dat je meer in de 150...200 Euro range zit.

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

vogels schreef:Waarom weer een nieuw topic?? http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1527708
De recepten kregen de overhand.

brwlinda

Ongelezen bericht door brwlinda »

Mijn ex- en ik hebben afgesproken dat ik de hypotheek van Centraal Beheer Achmea voortzet op onze huidige woning. Ik verdien genoeg daarvoor. De uitkoop van de overwaarde wordt door mijn nieuwe partnert gedaan met eigen middelen. Alles gaat in goed overleg, het is geen vechtscheiding. Nu wil de hypotheek verstrekker niet meewerken omdat de uitkoop niet met MIJN geld gebeurt. Ook geregistreerd partnerschap accepteren ze niet (ons voorstel) omdat zij dan vinden dat mijn nieuwe partner ook hoofdelijk aansprakelijk moet worden (en 1% eigenaarschap, maar dat is geen probleem) en hij heeft nog een hypotheek op de woning waar zijn ex in blijft wonen, dus dat willen ze ook niet. Ondanks dat hij genoeg verdient voor beide hypotheken.
Ook aflossen met eigen geld van zijn kleine hypotheek kan niet omdat je dan met de bijleenregeling zit.
Wie heeft slimme/creatieve ideeen? Het is mij nl. een raadsel (misschien dat ze af willen van 4%, 30 jr vast??) waarom ze zo moelijk doen, ik wil maar ongeveer 40% van de woningwaarde lenen.
Mijn ex heeft namelijk al een woning gekocht en wil voor 1 juli transporteren, maar dat lukt zo niet!!

brwlinda

Nog vergeten bij mijn vorige post:

* De NHG ziet geen bezwaren.
* Volgens de notaris mag het juridisch als je een samenleveingsovereenkomst hebt (geregistreerd partnerschap hoeft volgens haar niet eens)
* Omdat mijn nieuwe partner bij mij intrekt, is het volgens de Belastingdienst ook geen schenking.
Deze dingen zijn wel allemaal al nagegaan.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Laat toetsen of jij de hypotheek op naam krijgt als je daarnaast een lening hebt ter grootte van de uitkoop overwaarde. Als dit mogelijk is laat jouw nieuwe partner dan jouw het geld lenen middels een onderhandse akte. Hierdoor los je wel met eigen (geleend) geld af en heeft de bank geen mogelijkheid dit te weigeren.

Partner hoeft geen eigenaar te worden en er hoeft dus geen geregistreerd partnerschap te komen (conform antwoord notaris). Laat een ontruimingsbeding opnemen in de hypotheekakte. Het risico voor de bank is daarmee van tafel en dus ook het excuus om te weigeren.

Als je nieuwe partner zich inschrijft op jouw woonadres is er sprake van fiscaal partnerschap en kunnen jullie e.e.a. onderling verrekenen:
Bron: http://www.belastingdienst.nl Voorwaarden fiscaal partnerschap
■U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
Vervolgens kun je e.e.a. in het samenlevingscontract vastleggen.

brwlinda

Ik verdien niet genoeg om de uitkoop erbij te financieren, dat is geen optie. Hooguit 40 mille extra is voor mij haalbaar, ik heb bijna 110 nodig. Die optie hadden we al bekeken. Zelfs schenkingen van familie en vrienden in pakketjes van 2000 euro hebben we overwogen.
We zijn nu met een zoekactie bezig naar een nieuwe hypotheekverstrekker, óf mijn ex die de hypotheek meeneemt en mij ontslaat uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. We weten niet wat wijsheid is met deze keuzes. Je maakt immers een keuze voor lange tijd.

Is er misschien iemand die ook in deze situatie zit/zat en wil laten weten hoe hij/zij het met de hypotheekverstrekker geregeld heeft?

We houden alle mogelijkheden open om het goed en snel geregeld te hebben, maar het ei van Columbus hebben we nog niet!

Centraal Beheer

Ongelezen bericht door Centraal Beheer »

brwlinda schreef:Mijn ex- en ik hebben afgesproken dat ik de hypotheek van Centraal Beheer Achmea voortzet op onze huidige woning. Ik verdien genoeg daarvoor. De uitkoop van de overwaarde wordt door mijn nieuwe partnert gedaan met eigen middelen. Alles gaat in goed overleg, het is geen vechtscheiding. Nu wil de hypotheek verstrekker niet meewerken omdat de uitkoop niet met MIJN geld gebeurt. Ook geregistreerd partnerschap accepteren ze niet (ons voorstel) omdat zij dan vinden dat mijn nieuwe partner ook hoofdelijk aansprakelijk moet worden (en 1% eigenaarschap, maar dat is geen probleem) en hij heeft nog een hypotheek op de woning waar zijn ex in blijft wonen, dus dat willen ze ook niet. Ondanks dat hij genoeg verdient voor beide hypotheken.
Ook aflossen met eigen geld van zijn kleine hypotheek kan niet omdat je dan met de bijleenregeling zit.
Wie heeft slimme/creatieve ideeen? Het is mij nl. een raadsel (misschien dat ze af willen van 4%, 30 jr vast??) waarom ze zo moelijk doen, ik wil maar ongeveer 40% van de woningwaarde lenen.
Mijn ex heeft namelijk al een woning gekocht en wil voor 1 juli transporteren, maar dat lukt zo niet!!
Beste brwlinda,

Dit is voor jou inderdaad een vervelende situatie.

Als je wil kan ik het een en ander voor je navragen en uitzoeken bij onze afdeling hypotheken.

Mocht je hier gebruik van willen maken dan verzoek ik jou om een mail te sturen naar: webcare[@]centraalbeheer.nl , graag ook in de mail je postcode/ huisnummer en eventueel klantnummer vermelden. Bij onderwerp graag: Hypotheek TrosRadar vermelden.

Met vriendelijke groet,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
055 579 8000
Webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Beste bwrlinda,

Onderstaand het beleid van een andere hypotheekaanbieder in dergelijke situatie's.

Wellicht een optie om voor te leggen bij CB
Indien cliënt(en) een lening krijgt van de ouders/derden, dienen de ouders/derden het volgende te verklaren:

* de lening tijdens de looptijd van de hypotheek niet opeisbaar is;

* er geen aflosverplichting mag bestaan op de verstrekte lening van de ouders/derden;

* schuldenaar geen rente hoeft te betalen of er moet wel rente worden betaald, maar deze wordt geheel weer terug geschonken.

Indien niet aan bovenstaande criteria wordt voldaan, moeten we de lening mee budgetteren als een financiële verplichting waarvan de maandlast wordt vastgesteld op de werkelijke last, minimaal 2% van de hoofdsom.

In geval van schenking:

* de schriftelijke ondertekende verklaring van de ouders/derden waarin deze verklaren een bepaald bedrag te schenken (of kopie schenkingsovereenkomst).

Door deze constructie ontstaat geen extra maandlast waardoor de budgetteringeisen niet worden overtreden.

Andere optie is om het bedrag aan jouw te schenken. Nadeel hiervan is dat er schenkbelasting verschuldigd is. Om € 110.000,00 over te houden zal dus een bedrag van € 112.532,00 moeten worden geschonken. (Let op dit bedrag telt voor samenwonende partners, geregistreerd partner of echtgenoot. Indien dit niet van toepassing is zal de schenker worden gezien als derde en is er een bedrag van € 165.216,00 nodig om € 110.000,00 over te houden.

Tenslotte verwijs ik je graag door naar het forum gericht op hypotheken http://www.hypotheken-forum.nl

Centraal Beheer

Ongelezen bericht door Centraal Beheer »

Centraal Beheer schreef:
brwlinda schreef:Mijn ex- en ik hebben afgesproken dat ik de hypotheek van Centraal Beheer Achmea voortzet op onze huidige woning. Ik verdien genoeg daarvoor. De uitkoop van de overwaarde wordt door mijn nieuwe partnert gedaan met eigen middelen. Alles gaat in goed overleg, het is geen vechtscheiding. Nu wil de hypotheek verstrekker niet meewerken omdat de uitkoop niet met MIJN geld gebeurt. Ook geregistreerd partnerschap accepteren ze niet (ons voorstel) omdat zij dan vinden dat mijn nieuwe partner ook hoofdelijk aansprakelijk moet worden (en 1% eigenaarschap, maar dat is geen probleem) en hij heeft nog een hypotheek op de woning waar zijn ex in blijft wonen, dus dat willen ze ook niet. Ondanks dat hij genoeg verdient voor beide hypotheken.
Beste brwlinda,

Dit is voor jou inderdaad een vervelende situatie.

Als je wil kan ik het een en ander voor je navragen en uitzoeken bij onze afdeling hypotheken.

Mocht je hier gebruik van willen maken dan verzoek ik jou om een mail te sturen naar: webcare[@]centraalbeheer.nl , graag ook in de mail je postcode/ huisnummer en eventueel klantnummer vermelden. Bij onderwerp graag: Hypotheek TrosRadar vermelden.

Met vriendelijke groet,

055 579 8000
Webcare[@]centraalbeheer.nl

Beste brwlinda,

Wij hebben je mail in goede orde ontvangen en zullen je vraag samen met de tips nader voor je onderzoeken.

Mocht je vragen hebben hierover dan kan je ons natuurlijk mailen.

Met vriendelijke groet,

055 579 8000
webcare[@]centraalbeheer.nl

eric1959

Ongelezen bericht door eric1959 »

Beste pietpuk,

Is er sprake van overwaarde of onderwaarde heb in een vergelijkbare situatie gezeten.

Na twee jaar procederen uiteindelijk geen gedwongen verkoop en inspanningsverplichting voor ontslag uit de hoofdelijkheid. Toebedeling van woning aan mij vind het in die zin best opvallend dat dan personen als marcel75 en courier daar niet meer op reageren.

Ik ben overigens degene die voor kinderen zorgt!

Kijk in mijn draad over dit issue wellicht kan je er aanknopingspunten uithalen voor jouw casiustiek.

Groet, Eric

courier

Ongelezen bericht door courier »

Eric 1959: Jij was toch degene die alles had ingepakt "met een mooie strik eromheen" en ons vervolgens niet meer van de verdere gang van zaken op de hoogte heeft gehouden?

eric1959

Ongelezen bericht door eric1959 »

Volgens mij mis je iets, mijn draad hete ex partner wil niet meewerken aan constructie

Laatste bericht in draad is ook na twee jaar (Drie rechtzaken) later is nu alsnog de oplossing eigendom wordt overgedragen, ex blijft hoofdelijk bij de banken, ik ben hoofdelijk jegens haar en moet bank jaarlijks verzoeken om ontslag uit de hoofdelijkheid negatieve waarde in de boedel totaal kleine 60.000 euro.

Resultaat is, want ik betaal natuurlijk gewoon alles netjes, niet failliet en hypotheekrenteaftrek behouden en over ca 5-tot 10 jaar afhankelijk van de ontwikkelingen in de woningmarkt weer gewoon in de plus.

Groet Eric

courier

Ongelezen bericht door courier »

Eric: Ik citeerde uit jouw bijdrage van 11 juli 2010.

Gesloten