Hallo,
Wat vinden jullie hiervan. vorig jaar onze OpMaat hypotheek omgezet naar OpBouw.
Extra inleg gedaan volgens Rabo regels was de bandbreedte niet meer de 1:10 maar 1:7 voor de OpBouw variant. (fiscaal bandbreedte is wel gewoon 1:10, maar dat volgde de bank niet) Omdat we 20k wilde inleggen moesten we dit dus over drie premiejaren verdelen. (dit was tijdens ons overleg een 'zwaar' wegend punt)
Dus wij doen een maximale storting voor in 2010. (en daarna in 2011,2012)
Nu horen we via kennissen dat deze regeling is aangepast.
Ik neem contact op met onze adviseur, en vraag of dit is aangepast en per wanneer?
antw: Ja dat klopt per +- 01-07-2011, hanteert wij ook de 1:10 inleg regeling ipv 1:7
vraag: Waarom hebben wij geen product update ontvangen?
antw: Rabo heeft dit niet/selectief gedaan, sorry ik heb er ook niet bij stil gestaan bij jullie.
vraag: Oke dan willen wij als nog onze eerste storting (2010), aanvullen met dat deel wat we eerst niet mochten.
antw: jammer maar dat kan ik niet meer doen voor jullie, omdat dat premie jaar al afgesloten is. voor het huidig jaar kan het natuurlijk wel.
Nu heb ik het idee dat wij pech hebben? Als de bank ons een signaal had gegeven (01-07-2012) hadden we tijdig de aanvullende storing kunnen doen.
wat zouden jullie nu doen? tevens kan ik nog negens online terug vinden dat de regeling ook echt 1:10 is geworden (google.nl)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OpBouw hypotheek, aanpassing bandbreedte van 1:7 naar 1:10 ?
-
Re: OpBouw hypotheek, aanpassing bandbreedte van 1:7 naar 1:10 ?
Als ik dit zo lees, waren in 2010 de Rabo regels dus nog gewoon 1:7. Dat is blijkbaar pas net veranderd. Dan kan je ook pas vanaf het moment van verandering dat hogere bedrag inleggen.
Bovendien zou het zelfs nog kunnen zijn (ik ken de hypotheekvoorwaarden natuurlijk niet) dat die 1:7 afspraak in de voorwaarden van de hypotheek staan. In dat geval zou het dus kunnen zijn dat de wijziging in principe alleen voor nieuwe hypotheken geldt.
Bovendien zou het zelfs nog kunnen zijn (ik ken de hypotheekvoorwaarden natuurlijk niet) dat die 1:7 afspraak in de voorwaarden van de hypotheek staan. In dat geval zou het dus kunnen zijn dat de wijziging in principe alleen voor nieuwe hypotheken geldt.
-
Nee zo is het niet we kunnen nl wel voor het huidige premiejaar de 1:10 regeling gebruiken, Hier onze brief en nog eens het verhaal:
Geachte Heer Z,
We sturen u deze brief, omdat uw adviseur X ons niet kan helpen met een probleem dat per 1 aug 2011 is ontstaan. Vorig jaar hebben we onze OpMaat hypotheek laten om zetten naar de nieuwe OpBouw variant. Hierbij hadden we als doel meegenomen om ca. 20.000,- euro extra in te leggen. Er is uitgebreid naar de mogelijkheden gekeken om dit zo snel mogelijk te doen, helaas konden we alleen 1: 7 inleggen in tegenstelling tot het wettelijke toegestaande 1: 10, die spijtig genoeg niet door de Rabobank gehanteerd werd. We zouden dit dan in 3 premiejaren moeten doen.
Nu hebben we recent via via vernomen dat de Rabobank de regeling aangepast heeft naar 1: 10. We hebben meteen contact met X opgenomen. Hij gaf aan dat de Rabobank de regeling per ongeveer 1 Juli 2011 aangepast heeft en er voor gekozen heeft niet iedereen te informeren. Hij heeft er zelf niet aan gedacht om ons te informeren, waarvoor hij netjes zijn excuses voor aangeeft.
Volgens X is het nu niet meer mogelijk om een extra storing te doen, omdat onze premiejaar per 1 Augustus loopt. Wij zijn van mening dat dit probleem is ontstaan door slechte ‘geen’ informatie verstrekking van de Rabobank naar ons. Het lijkt ons logisch dat wij tijdig een product update ontvangen als er een wijziging in ons product plaats vindt, waardoor we bovenstaand probleem niet hadden gehad.
Graag zouden we zien dat deze extra storting als nog uitgevoerd wordt of een compensatie van de gemiste gelden, zodat wij niet de dupe worden. Bij vragen of onduidelijkheden over deze brief kunt u contact opnemen met X of met ondergetekenden.
Met vriendelijke groet,
Tsja, als de regels binnen de bank wijzigen, dan kan ik me voorstellen dat ze dat niet meteen bij iedereen melden en dat ze ook niet meteen kunnen nagaan wie er mogelijk voordeel bij kan hebben.
Maar goed. Het gaat er dus eigenlijk om dat er 3000 euro in juli gestort had kunnen worden, maar dat die 3000 euro nu niet meer kan worden gestort en dat daarmee tot augustus 2012 moet worden gewacht? Want in plaats van 10.000 vóór augustus 2011 en 10.000 in augustus 2011, wordt er nu 7.000 vóór augustus 2011, 10.000 in augustus 2011 en de resterende 3000 in augustus 2012 gestort.
De schade is dan 13 maanden bankspaarrente plus vrh min 13 maanden spaarrente die je hebt kunnen ontvangen. Even uitgaan van 5,5% hypotheekrente en 2,5% spaarrente, dan is de schade in totaal 133,50 euro.
Wellicht dat als je dit in je brief vermeldt, dat de Rabo dan wel een geste naar je toe wil doen, want 133.50 euro is natuurlijk ook weer niet zo'n groot bedrag.
Maar goed. Het gaat er dus eigenlijk om dat er 3000 euro in juli gestort had kunnen worden, maar dat die 3000 euro nu niet meer kan worden gestort en dat daarmee tot augustus 2012 moet worden gewacht? Want in plaats van 10.000 vóór augustus 2011 en 10.000 in augustus 2011, wordt er nu 7.000 vóór augustus 2011, 10.000 in augustus 2011 en de resterende 3000 in augustus 2012 gestort.
De schade is dan 13 maanden bankspaarrente plus vrh min 13 maanden spaarrente die je hebt kunnen ontvangen. Even uitgaan van 5,5% hypotheekrente en 2,5% spaarrente, dan is de schade in totaal 133,50 euro.
Wellicht dat als je dit in je brief vermeldt, dat de Rabo dan wel een geste naar je toe wil doen, want 133.50 euro is natuurlijk ook weer niet zo'n groot bedrag.
Is dat inclusief het belastingvoordeel?Even uitgaan van 5,5% hypotheekrente en 2,5% spaarrente, dan is de schade in totaal 133,50 euro.
Het gaat hier niet om de te betalen leenrente, maar voor de te ontvangen rente op de bankspaarrekening. Stortingen op de bankspaarrekening hebben immers geen invloed op de te betalen leenrente. Daarbij is dus geen sprake van belastingvoordeel, behalve dan dat het saldo van de bankspaarrekening niet meetelt voor de VRH.
Daarom is het voordeel dat je misloopt gelijk aan de rente die je op de bankspaarrekening ontvangt plus de 1.2% vrh die je over gewoon spaargeld (mogelijk) wel moet betalen. En het voordeel dat je extra hebt genoten of hebt kunnen genieten is de extra spaarrente die je kunt ontvangen over het geld, gedurende de periode dat het nog niet op de bankspaarrekening staat.
Daarom is het voordeel dat je misloopt gelijk aan de rente die je op de bankspaarrekening ontvangt plus de 1.2% vrh die je over gewoon spaargeld (mogelijk) wel moet betalen. En het voordeel dat je extra hebt genoten of hebt kunnen genieten is de extra spaarrente die je kunt ontvangen over het geld, gedurende de periode dat het nog niet op de bankspaarrekening staat.