Bedankt voor jullie reacties en fijn dat jullie meedenken.
Zo te lezen hebben jullie vrij veel verstand van hypotheken, ik helaas niet en daarom probeer ik me zo goed mogelijk te verdiepen om de juiste (voordeligste en verstandigste) optie te kiezen.
Ik krijg een beetje het idee dat dit gewoon de lineaire hypotheek is en dat er weinig andere (veilige) opties zijn. Ik vond alleen de kosten bij een lineaire hypotheek vrij hoog en het nadeel van een annuïteiten is dat de kosten omhoog gaan (dus eigenlijk de omgekeerde lineaire hypotheek, als ik het goed begrijp). Ik wou eigenlijk een oplossing om de kosten stabiel en lager (een beetje een tussenweg van de lineaire en annuïteiten) te houden. Ik denk wel dat het inderdaad beter is om het hele bedrag af te lossen, dit is toch ook verplicht?
vroem schreef:Sorry dat ik even doorvraag, vind het interessant. Ts wil uiteindelijk over gehele bedrag gaan aflossen, wat betekent dat je de termijn voor aflossen helft moet halveren tov een annuïteit. Oftewel als we uitgaan van een looptijd van 30 jaar gaat de annuiteit over het hele bedrag over 30 jaar, maar lineair moet je dan om geheel af te lossen in 2x 15 jaar elk de helft. Anders blijf je idd met een restschuld zitten wat volgens mij niet de bedoeling van ts is.
Dus stijgt de bruto maandlast fors door verdubbelde aflossing.
En dan moet je voor het netto verhaal nog maar afwachten hoe de aftrek over 15 jaar zit.
Dat zijn uiteraard factoren die niet te bepalen zijn maar gezien berichtgeving is te verwachten dat er op termijn , al is het een volgende regering, toch weer gesneden zal worden in aftrek.
Sorry, dit snap ik nog niet helemaal. Is dit dan ook niet het risico bij een lineaire en annuïteiten hypotheek?
Dus dan vraag ik mij af of met dat risico erbij het niet handiger is die 200000 lineair in 1 traject af te gaan lossen ipv het stappenplan van ts. Wat nu wellicht goedkoper lijkt maar over 15 jaar wellicht voor een koude kermis kan zorgen.
Ik kreeg ook nog als alternatief de helft lineair en de helft annuitair. Het is minder flexibel, maar heeft wel ongeveer gelijke lasten over de looptijd. Het voordeel is dat je alles aflost.
Misschien doe ik ook wel veel te moeilijk. Maar voordat ik een keuze wil maken, zou ik het heel graag een beetje snappen.