Hi,
Ik overweeg een periode (1 jaar) 1 dag per week ouderschapsverlof op te nemen.
Daarnaast overwegen wij te gaan verhuizen.
Heeft het opnemen van ouderschapsverlof gevolgen voor de hoogte van mijn maximale hypotheekbedrag?
(Ouderschapsverlof kan volgens mij beschouwd worden als parttime werken en onbetaald verlof opnemen. Met als uitzondering dat je wel blijft doorsparen voor sociale verzekeringen en dat er zoiets als ouderschapsverlofaftrek bestaat bij de belasting. Maar dit terzijde)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ouderschapsverlof - hoogte hypotheek
Re: ouderschapsverlof - hoogte hypotheek
Als je "zwart op wit" kan aantonen dat het maar voor een jaar is en dat je daarna weer 100% gaat werken zou een geldverstrekker het normale salaris kunnen hanteren. E.e.a. zal ook afhangen van de hoogte van je inkomen en het soort werk wat je doet. Gewoon even bij een bank of hypotheekadviseur bespreken. Dit is typische een gevalletje maatwerk.
(daarnaast is het natuurlijk wel van belang dat je ook tijdens de ouderschapsverlof periode genoeg hebt om alle lasten te betalen, maar dat zal geen nieuws zijn denk ik).
(daarnaast is het natuurlijk wel van belang dat je ook tijdens de ouderschapsverlof periode genoeg hebt om alle lasten te betalen, maar dat zal geen nieuws zijn denk ik).
Uiteraard wil ik dit bij de bank gaan bespreken, afspraak is al gemaakt. Maar ik wil me goed voorbereiden. Weten waar ik op kan rekenen. Verbaas me dat hier niet meer over bekend is eigenlijk.
Daar is geen eenduidig antwoord op, een hypotheek is altijd in een zekere mate maatwerk, waar dit slechts een onderdeeltje van is. Veel zal afhangen van het inkomen van je partner, jullie beider dienstverbanden, hoeveel van jullie theoretische maximum jullie aan hypotheek willen, en zo verder.Zaphod schreef:Hi,
Ik overweeg een periode (1 jaar) 1 dag per week ouderschapsverlof op te nemen.
Daarnaast overwegen wij te gaan verhuizen.
Heeft het opnemen van ouderschapsverlof gevolgen voor de hoogte van mijn maximale hypotheekbedrag?
(Ouderschapsverlof kan volgens mij beschouwd worden als parttime werken en onbetaald verlof opnemen. Met als uitzondering dat je wel blijft doorsparen voor sociale verzekeringen en dat er zoiets als ouderschapsverlofaftrek bestaat bij de belasting. Maar dit terzijde)
Dat er hier niet meer over bekend is komt omdat er geen zinnig woord over te zeggen is. Als jij arts bent, dan zullen de mogelijkheden heel anders zijn dan als je in de retail werkt. Om maar een voorbeeld te noemen. Ook maakt het uit hoeveel je wilt lenen, wat voor woning het is die je op het oog hebt, etc. etc.Zaphod schreef:Uiteraard wil ik dit bij de bank gaan bespreken, afspraak is al gemaakt. Maar ik wil me goed voorbereiden. Weten waar ik op kan rekenen. Verbaas me dat hier niet meer over bekend is eigenlijk.