LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overlijdingsrisicoverzekering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
joetje

overlijdingsrisicoverzekering

Ongelezen bericht door joetje »

Hallo,
Kunt u mij uitleggen of het verstandig is om deze verzekering af te sluiten in mijn situatie en hoeveel het zou kunnen schelen in maandpremie?

Ben alleenstaand en wil absoluut geen kinderen.Een eventuele toekomstige partner zou de enige zijn die baat heeft bij mijn onverhoopte overlijden.
Mijn gevoel zegt dus ....niet afsluiten.
Hypotheekadviseur stuurde me een offerte waarin 35000 was verwerkt betreffende het onderwerp.
Deze verzekering kan ik toch nog altijd afsluiten mocht ik daar de noodzaak van zien?

grz

kweenie

Re: overlijdingsrisicoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat de dekking 35.000 euro was, en niet de premie? Het kan zijn dat je leenbedrag zo hoog is dat de bank voor een deel van de lening vereist dat er een orv is. Bij een hypotheek met NHG geldt volgens mij dat het deel van de hypotheek boven de 80% van de waarde van het huis, moet zijn verzekerd met een orv.

Dit doen ze omdat als je plotseling komt te overlijden, dan moeten ze je huis binnen een redelijk korte termijn verkopen en dan moet de opbrengst min alle kosten wel genoeg zijn om je hypotheekschuld af te lossen. Voor het deel van je hypotheek boven die grens zul je dus waarschijnlijk niet aan een orv ontkomen. Maar voor de rest lijkt het mij dat het in jou situatie niet nodig is.

Overigens hangt de premie wel sterk af van je leeftijd, omdat het sterfterisico ongeveer elke 7 jaar verdubbelt. De premie neemt dus ook toe, in de zelfde orde van grootte. Als je heel jong bent, dan kan het dus zijn dat de premie niet echt hoog is en dat je het eventueel wel zou kunnen afsluiten. Dan loop je niet het risico dat als je over een tijdje misschien ziek wordt en je zou dan alsnog een orv willen hebben, dat je dan niet door de gezondheidskeuring komt. Maar dat is wel erg op de feiten vooruitlopen.

joetje

Ongelezen bericht door joetje »

overlijdingsdekking is idd 35000.
totale hypotheek is 124000 op een bruto salaris van 40000
wil eigenlijk zo weinig mogelijk kosten want ik leef nu!
ben 37jr.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat vooral om de verhouding tussen hypotheek en waarde van de woning, niet om je inkomen. Als de woning meer dan grofweg 155.000 waard is, dan zou je bij een hypotheek met NHG geen verzekering nodig hebben.

Zo'n orv is overigens niet heel erg duur, je kunt bij een 30 jaar gelijk blijvende premie voor zo'n 12 euro per maand verzekerd zijn. Maar het is natuurlijk jammer van het geld. Eventueel kun je een leeftijdsafhankelijke premie nemen, dan kost die 35.000 verzekerd bedrag je het eerste jaar maar 7 euro per maand. Als je de verzekering niet de hele 30 jaar zult hebben (bv. als je toch eens gaat verhuizen of de hypotheek oversluiten), dan kan dat een aantrekkelijke optie zijn.

sikkevanderveen

Ongelezen bericht door sikkevanderveen »

Hallo Joetje,

Even een vraag wat is jouw geboorte datum en eventueel die van jouw partner die ook een orv nodig heeft ? Daarnaast rook jij , of jouw eventuele partner ?

Gezien je inkomen tov de hypotheek lijkt het mij geen bittere noodzaak. Ben je alleenstaand en laat je een flinke overwaarde achter dan zou ik het niet doen. Ben je samen met iemand dan zou je ervoor kunnen kiezen.

Daarnaast niet onbelangrijk hoeveel bedraagt de verkoopwaarde van jouw woning ? Want nl. sommige hypotheekverstrekkers verplichten namelijk een Overlijkdensrisico dekking.

sikkevanderveen

Ongelezen bericht door sikkevanderveen »

Hallo Joetje,

Na het goed doorlezen van jouw topic; wanneer je i.d.d. alleen bent en geen losse of vaste partner hebt. En de waarde van je woning een stuk meer is dan de hoogte van je hypotheek gewoon NIET doen. Wanneer jij komt te overlijden heb je alleen maar premie betaalt voor je nabestaanden ; ouders broers en zusters. Dus stel je mist morgen de trein maar de trein mist jouw iet en je hebt een overwaarde van 100.000,- dan krijgen jouw nabestaanden dus euro 100.000,- + euro 35.000,- bruto (voor successierecht ofwel overlijdensbelasting) aan erfenis.

Dit verhaal wordt wel anders wanneer de verkoopwaarde van jouw woning minder is dan 124000,- want dan kan het namelijk zijn dat de bank de ovelijdensrisicoverz als een verplichting meeneemt in de hypotheekvoorwaarden. Je bent dus in zo;n situatie verplicht de overlijrisco verz te nemen wil je gebruik maken van het hypotheek aanbod!

Gesloten