LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank hyptheek : innen van rente ed.

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
zeroM

Postbank hyptheek : innen van rente ed.

Ongelezen bericht door zeroM »

Hallo mensen,
Ik loop sinds dit jaar tegen een probleempje aan met "achterstallige" betalingen van de hypo-rente.

Dit jaar al verscheidene malen een brief ontvangen van de postbank met de mededeling dat er een achterstand is ontstaan omdat er "onvoldoende" saldo op de rekening zou staan.

Vandaag weer een brief gekregen, begin er een beetje de sch**t van te krijgen.
Brief gedateerd : 21-augustus
bankafschrift gedateerd : 20-augustus
(idd) volgens bankafschrift voldoende saldo om af te schrijven.

Lichtelijk geiriteerd aan het bellen gegaan.

even kort extra uileg.
Ik heb een zeer ouderwetse werkgever die het loon nog per week betaald.
Het liefste nog in een jute zakje :lol::lol:

Bovenstaande ook bij elke brief telefonisch gemeld aan de postbank, ook bekend tijdens afsluiten hyptheek.
Ze zouden er rekening mee houden............... niet dus

Ik maak dus wekelijks een x-bedrag over naar de postbankrekening en dan icm de belasting aan het einde van de maand het juiste bedrag op de rekening te hebben.

In geheel 2007 geen problemen gehad met de betalingen!!!!!
Ze hebben dus duidelijk iets gewijzigd in hun incassosysteem

Nu komt het, maandag wordt het bedrag afgeschreven. perfect Maar ze verwachten wel dat in zon 2 weken WEER het bedrag moet ophoesten.
Wat gewoonweg onmogelijk is.
Gezien de belasing meestal rond de 16e uitbetaald en ik per week betaald wordt. :?
en de PB wil het de 15e weer gaan afschrijven!!!!!

In de hypo=offerte EN in de akte van de notaris staat duidelijk dat dit per de 1e van de maand dient te gebeuren. (je betaald achteraf)
Dan zou ik dus geen problemen hebben met de betalingen.

technisch gezien loop ik dus nooit achter met de betalingen, alles wordt betaald in de maand dat het zou moeten.
Alleen is de PB van een andere mening.
En moet ik dus iedere maand een extra bedrag betalen voor het "achterstallige" betalingen.

Bellen met de klantenservice geen effect, deze meldde zelfs dat er de volgende keer "aktie" ondernomen gaat worden.
Terwijl zij zich niet aan de afspraak houden, die zelfs in de akte van de notaris staat, het op de eerste van de maand.
en niet wanneer het de PB uitkomt, want daar lijkt het wel op.

Heeft een van jullie mss advies mbt dit gezeik.

PB wil niet luisteren hiernaar.
"we moeten iedereen over dezelfde kam scheren" zeggen ze.
Terwijl een hypotheek toch persoonlijk iets is, gebaseerd op jouw persoonlijke situatie?

Op deze manier incasseren we wel een extra bedrag p/m.

groet zeroM

perdu

Re: Postbank hyptheek : innen van rente ed.

Ongelezen bericht door perdu »

Je niet laten ondersneeuwen door je baas en in één keer je aflossing betalen !

zeroM

De aflossing wordt in 1 keer (af)betaald, alleen kan dat niet wanneer het de PB uikomt, en zo werken ze momenteel lijkt het
De baas is de volgende stap, maandag gesprek.
Lijkt me toch niet dat een weekelijkse betaling de reden is dat personeel noodgedwongen moet vertrekken? (klein bedrijf met 10 man incl de baas zelf) en heb het daar echt naar mn zin (bijna fluitend er naar toe :wink: )

En dan het feit dat er in geheel 2007 nog nooit een betaling te laat is geweest of gemist. Waarom gaat het dan niet goed in 2008, ik heb niks veranderd. Ja alleen mn salaris is gestegen.

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi ZeroM

Probleem is dus dat er op het moment van afschrijven door de Postbank (soms) te weinig saldo is.
Je kunt blijven proberen de PB dit te laten veranderen, maar ik verzeker je, dat is zinloos. Sterker nog je trekt aan het kortste eind. PB dreigt nu 'actie' te gaan ondernemen. Als dat betekent dat ze een negatieve BKR-codering gaan plaatsen, heb je daar nog jaren last van.

Dus hoewel je misschien formeel gelijk hebt, zou ik het anders oplossen. Zorg er gewoon voor dat je een maandtermijn als buffer op je rekening hebt.
Nu kan het zijn dat je dat niet direct voor elkaar hebt. Als je het zo goed met je baas kunt vinden, wil hij je vast wel een voorschot geven, wat je vervolgens in een aantal maanden terugbetaald, of je werkt er wat extra voor. Probleem opgelost.

Succes!

Jack

zeroM

Ik vraag me af welke actie ze gaan ondernemen.
Alles wordt gewoon betaald en er is geen enkele achterstand.
technisch gezien dan.
Dat krijg ik ook te horen bij de klanten service, alle betalingen totenmet nu zijn gedaan.
Alleen te laat volgens PB. Dus waarom dan dan een BKR.
Ik heb nog nooit een betaling gemist van whatever, alleen soms te laat door die week betalingen.
Geen enkel bedrijf, bv zorgverzekeraar, heeft daar ooit problemen. Deze heb ik ook telefonisch gesproken over dit probleem. Als het maar binnen een redelijke termijn wordt recht getrokken. En dat is meestal in een week.
Lijkt mij toch een zeer redelijke termijn.
Zelfs essent doet er niet moeilijk over.
Van hun krijg je dan een herinnering, met een termijn. en als dan betaling uitblijft wordt het verhoogd. Logisch.
Maar PB verhoogd gelijk.
(ik neem nu even de grote "hakkers" even als voorbeeld)

Maar het lijkt erop dat de PB iets veranderd heeft in hun incasso structuur.
Ik ben hier ook niet van op de hoogte gesteld dat zij iets zouden veranderen. En dus ook niet heb kunnen anticiperen.
Het vreemde is dat er afspraken bij de notaris zijn gemaakt. Die zijn toch bindend, wat is dan het nut van een notariele akte of zien ik dat verkeerd.
Volgens die gemaakte afspraak heb ik op de tijd van incasso WEL het juiste saldo op mn rekening staan.

Het is een paar maanden geleden fout gegeaan heb ik gezien op de afschriften, hebben ze nl 2x in twee/drie weken tijd het bedrag afgeschreven.
Daar is dus een verschil ontstaan in de buffer die ik had op die rekening (+/- 200 euro) en is de boel scheef gaan lopen.
Dit heb ik helaas over het hoofd gezien, mede door de geboorte van de kleine.

Ik ga deze kwestie ook bij mijn hypotheekadviseur neer leggen. Deze heeft waarschijnlijk betere ingangen om dit soort zaken te regelen.
maar die is op vakantie natuurlijk :lol:

Maar maandag ff met baas praten, en ff naar de postbank(andere afdeleing) bellen.
Zo wel kl*te bij de postbank, je kunt niet ff langsgaan zoals bij de bank. marrja.
Komt uiteindelijk wel goed, maar niet echt klantvriendelijk op deze manier.

bedankt voor de reaktie

axasjaak

Ongelezen bericht door axasjaak »

Is het niet mogelijk om bij de PB te regelen dat je zonder problemen
tot 1000 euro "rood" kan staan ?
Als je regelmatig inkomsten op de rekening overgeboekt krijgt , dan is dat via "mijn Postbank" of een formuliertje op het postkantoor snel geregeld.
Dat houdt natuurlijk niet in dat je ook van deze kredietfaciliteit gebruik hoeft te maken , maar ja , in geval van nood ..... , en je omzeilt een hoop problemen.

zeroM

Dat zou een optie kunnen zijn, "rood" staan.

Maar het is toch van de zotte dat dat zou moeten, alleen maar omdat PB blijkbaar iets gewijzigd heeft.
En in mijn ogen tegenstrijdig aan de akte van de notaris waarin vermeld staat "per de eerste van de maand".
Waarom is die akte er dan?

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niks met de PB van doen wou, maar zij hadden voormij de beste hypotheek.

Tevens verplichten ze mij een rekening te openen bij de postbank.
Nu snap ik waarom, kunnen ze doen en laten wat ze willen lijkt het.
En dat is iets waar ik geheel niet blij mee was, vooral gezien het feit dat ze constant onder vuur liggen van kwaadwillenden.
tis toch ouderwets, met een gebruikersnaam met wachtwoord. dat is te onderscheppen, en dan nog maar te zwijgen over die tancodes.
Op papier of via mobiel.
En dan ook nog het feit dat je niet gewoonweg even langs kunt gaan indien er iets mis gaat, zoals bij de bank.

In mn afschriften van 2007 wordt alles keurig tussen de 1e en de 4e van de maand afgeschreven.
waarom kan dat dan nu in eens niet meer?

Maar ben bang dat dit mss wel verstandig gaat worden om zoiets in te gaan bouwen.
Maar wacht eerst telefoon af met pb en gesprek met baas.

axasjaak

Ongelezen bericht door axasjaak »

In de hupotheekakte staat duidelijk vermeld per welke datum de maandelijkse termijn verschuldigd is.
Ik denk dat het voldoende is als u of uw hypotheekadviseur de Postbank aanmaant om zich aan de hypotheekakte te houden.
Per slot van rekening is deze akte ondertekend door zowel u als de PB.
Ik denk dat de PB wel een officiële klachtenprocedure heeft ,
anders wil een melding bij de Interne Accountantsdienst wel eens helpen.
anders is de KIFID en een melding bij de AFM een andere mogelijkheid.
En vorder dan ook de betaalde debet-rente terug !

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

De ervaringen met de internet en telefonische klachtenservice van de postbank zijn op deze site over het algemeen slecht.
Als je het op papier hebt staan (notariele akte), zou ik hier een kopie van maken, + de situatie uitleggen (ze wijzen op de gemaakte afspraken) en dit alles schriftelijk opsturen. Mijn ervaring met schriftelijk opsturen zijn goed.

Ook zou je idd een grotere buffer erop kunnen zetten, ik neem aan dat je ergens nog wel spaargeld hebt staan. Het is niet zoals het hoort, maar als de brief werkt dan kan je de buffer daarna weer terugstorten.

sterkte

zeroM

hahaha spaargeld.
Dat is is geminimaliseerd na er bij energiedirect in getrapt te zijn met hun zogenaamde goedkope stroom.
Nu weer terug bij essent, en we krijgen inneens weer geld terug :shock: :shock: ra-ra.
Daar valt dus weinig te halen, op die spaarrekening.

Maar idd, telefonisch niet echt.
Vandaag heeft mn vrouw gebeld, er niet echt vriendelijk behandeld (intensief beheer).
Ikke 10 minuten daarna, en wel vriendelijk te woord gestaan.
(man/vrouw issue??)
Deze meneer vertelde ook vriendelijk dat ie zo niks kon betekenen, maar had wel een andere optie om dit probleem uit te smeren.
door zeg maar een tijdje wat extra af te lossen om zo weer in te lopen.
Ik zie het als vooruit betalen, maar vooruit.

Ook met de baas gesproken, deze schrok ook van deze situatie en gaat met de boekhouder praten om mandelijks te betalen.
helaas gister erg druk gehad en hem verder hierover niet gesproken.

Probleem is opgelost door mijn lieve vader, die heeft het bedrag voor september alvast voor geschoten zodat er nu weer een buffer op de rekening staat.

allemaal bedankt voor de reakties.

Gesloten