LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen bouwdepot Reaal/Stater

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Merle2011

Problemen bouwdepot Reaal/Stater

Ongelezen bericht door Merle2011 »

Van begin af aan hebben mijn vrouw en ik al problemen gehad met onze hypotheek bij Reaal.
De bevestiging dat onze hypotheek rond was liet zelfs op zich wachten na het verlopen van het voorlopig koopcontract waardoor we wel enigzins zenuwachtig werden,maar alles kwam uiteindelijk goed....denk je dan.
Nu hebben we dus weer gezeur met ons bouwdepot.
Onze technisch inspecteur heeft zonder daadwerkelijk op ons dak geweest te zijn 3500 euro berekend voor herstel werkzaamheden aan het dak.
Dit is het grootste deel van ons bouwdepot.
Na wat offertes en onderzoek blijkt dat wij ons dak niet voor dit bedrag kunnen vernieuwen en dat het dak eigenlijk helemaal niet in zo'n slechte staat is,alleen verouderd
Mijn mening is....waarom iets maken wat niet kapot is ?!
Wij krijgen op dit moment geen geld meer uit ons bouwdepot zolang ons dak niet vernieuwd is.
Vervolgens hebben wij onze bouwspecificatie aangepast en de kosten voor het dak vervangen voor kosten voor nieuwe kozijnen ( is immers waarde vermeerderend voor je huis),maar helaas wordt dit afgewezen omdat Reaal eist dat wij het dak vernieuwen....wat dus niet nodig is !
Ondertussen betalen wij wel rente over een geleend bedrag (bouwdepot) waar wij dus niet bij kunnen komen.
Kan dit zomaar ?
Reaal laat bovendien telkens weer erg lang op zich wachten met antwoorden.
Vervelende bijkomstigheid is ook dat ze het administratieve gedeelte uitbesteden aan Stater,waar ik ook al niet erg over te spreken ben,maar daar ben ik niet de enige in gezien de vele forums hierover.
Als ik direct vragen buiten mijn hypotheek adviseur om probeer te vragen dan wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd.
Reaal:.....Nee meneer dan moet u bij Stater zijn
Stater:.....Nee meneer dan moet u bij Reaal zijn.
Ben je lekker mee !!
Mijn advies aan Reaal is.....verander jullie slogan in :

REAAL REGELT HET ALLEMAAL

MAAR DAN ERG LANGZAAM EN OP GEHEEL EIGEN WIJZE

Emmy75

Re: Problemen bouwdepot Reaal/Stater

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Merle2011 schreef:Ondertussen betalen wij wel rente over een geleend bedrag (bouwdepot) waar wij dus niet bij kunnen komen.
Kan dit zomaar ?
Is het niet zo dat je ook rente ontvangt over het nog niet opgenomen bedrag van het bouwdepot? Waarschijnlijk is dit wel lager dan de rente die betaald moet worden, maar beperkt het verlies in ieder geval.

Even een rare vraag, want ben er niet genoeg in thuis.. Is het niet mogelijk het bouwdepot dan maar te laten vervallen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een bouwdepot wordt altijd gegeven voor een bepaalde verbouwing, dus dat geld kun je niet zomaar aan iets anders besteden, zelfs niet als dat ook waardevermeerderend is. Het is dan ook niet raar dat het niet zomaar even gewijzigd kan worden, daarvoor zul je waarschijnlijk weer door de hele molen moeten.
Merle2011 schreef:Als ik direct vragen buiten mijn hypotheek adviseur om probeer te vragen dan wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd.
Waarom wil je dat buiten je adviseur doen? De adviseur is er juist voor die contacten.

Merle2011

Ongelezen bericht door Merle2011 »

Is het niet zo dat je ook rente ontvangt over het nog niet opgenomen bedrag van het bouwdepot? Waarschijnlijk is dit wel lager dan de rente die betaald moet worden, maar beperkt het verlies in ieder geval.
Bedankt Emmy75
Zo had ik het nog niet bekeken.Je hebt hier een goed punt.
Even een rare vraag, want ben er niet genoeg in thuis.. Is het niet mogelijk het bouwdepot dan maar te laten vervallen?
Dit zijn we nu ook van plan.
Een bouwdepot wordt altijd gegeven voor een bepaalde verbouwing, dus dat geld kun je niet zomaar aan iets anders besteden, zelfs niet als dat ook waardevermeerderend is. Het is dan ook niet raar dat het niet zomaar even gewijzigd kan worden, daarvoor zul je waarschijnlijk weer door de hele molen moeten.
Bedankt voor je reactie kweenie
Het gaat ons er om dat wij verplicht worden nu om iets te verbouwen wat niet nodig is.
Ik vind echt dat ze niet zo moelijk moeten doen.
Het is niet zo dat we van dat geld een nieuwe tv willen kopen.
Ik begrijp dat de regels aangescherpt zijn,omdat een hoop mensen dit vroeger wel deden.
Weer door de hele molen moeten zien wij niet zitten,omdat dat waarschijnlijk meer kost dan het opleverd.
Waarom wil je dat buiten je adviseur doen? De adviseur is er juist voor die contacten.
Ik krijg het gevoel bij mijn adviseur dat ik op de grote stapel gegooid wordt.
Het duurt mij allemaal veels te lang.
Het is blijkbaar erg druk in hypotheek land.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Merle2011 schreef: Het gaat ons er om dat wij verplicht worden nu om iets te verbouwen wat niet nodig is.
Ik vind echt dat ze niet zo moelijk moeten doen.
Het is niet zo dat we van dat geld een nieuwe tv willen kopen.
Het punt is dat je wél moet kunnen aantonen dat de andere verbouwing zo veel waardeverhogend is, dat daar die extra hypotheek op gegeven kan worden. Waarschijnlijk heb je een taxatierapport met waarde voor- en na verbouwing, waarin (ook) de verbouwing van het dak is meegenomen. Als je de verbouwing van het dak niet doet, dan kan de geldverstrekker niet op afstand zien of/hoeveel de waarde van de woning verandert. En of ze dat geld dus wel mogen geven.

Daarom zal er waarschijnlijk een taxatierapport moeten komen met waarde voor/na voor de nieuwe verbouwing, waaruit de geldverstrekker weer kan concluderen of ze dat geld willen (en mogen) verstrekken. En de geldverstrekker zal dat dan dus wel weer opnieuw moeten kunnen beoordelen.

courier

Ongelezen bericht door courier »

Het onbenutte gedeelte van een bouwdepot wordt op een gegeven moment afgetrokken van de hypotheek; meestal na uiterlijk 24 maanden en dat staat in de kleinste lettertjes.
Kan ook eerder: Stater een gerichte opdracht geven en dan ben je ook gelijk -pfffffffffffffffffffffft- van ze af.
Levert alleen maar geld op zoals Emmy terecht opmerkt.
En betaal die kozijnen uit eigen spaargeld, is altijd, ook met fiscaal voordeel goedkoper dan geleend geld.

vakkiel

Ongelezen bericht door vakkiel »

Beste Merle,

Als je je bouwdepot wilt laten "vervallen" dan zal normaal gesproken het saldo als dit meer is dan € 2.500,-- automatisch afgelost worden op je hypotheek. ( zeker bij NHG )

Dat de Reaal zo "moeilijk" doet met het bouwdepot is waarschijnlijk dat je leningbedrag te dicht of zelfs over de excecutiewaarde gaat....

Voorstel: Neem contact op met je adviseur en laat je alles nog eens dudelijk uitleggen...want dat is het probleem volgens mij. Succes !

Gesloten