LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rabobank 1e hypotheekcontract meenemen bij aanschaf 2e huis

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
andjana

rabobank 1e hypotheekcontract meenemen bij aanschaf 2e huis

Ongelezen bericht door andjana »

Ik heb een vraag waar ik mee zit, wellicht kunnen jullie mij wegwijs maken.

Mijn man en ik zijn aan het overwegen om een andere woning aan te schaffen. onze huidige hypotheek loopt bij de rabobank. daar onze contract tot 2012/2013 loopt en onze rentepercentage gunstig is, willen wij graag onze hypotheekcontract voortzetten bij de rabobank. de ene medewerker zegt dat het contract kosteloos voortgezet kan worden voor de nieuwe woning en het andere medewerker zegt dat het 250 euro gaat kosten, dit is mijn eerste probleem. het tweede probleem is het volgende : afsluitprovisie.!
bij het afsluiten van onze eerste hypotheekcontract (131.000 en 15.000 euro hebben wij afsluitprovisie betaald. wat betreft de
2e woning, deze woning is veel duurder en moeten wij dus zeg maar globaal 100.000 euro bij gaan lenen. Nu wil rabobank dat wij afsluitprovisie moeten gaan betalen over het gehele bedrag dus 131000 + 15.000 euro (1e hypotheek, waarvan het contract mee kan en waar wij 9 jaar geleden al provisie over hebben betaald) en het bedrag van 100.000 euro wat wij moeten bijlenen ivm de nieuwe woning.
Ik ben met het bovengenoemde niet eens, omdat ik in het begin al over het geleende bedrag provisie heb betaald. moreel gezien vind ik dat ik alleen afsluitprovisie moet betalen over het bedrag wat ik extra moet lenen. Rabobank beweert dat de kosten betrekking hebben om alles te regelen . Mijn vraag is MAG DIT ? EN kan dit allemaal ?Sta ik niet in mijn recht ?

Ook speelt het volgende een rol mee.
onze huidige hypotheek loopt met de nhg garantie. daar de 2e woning duuurder , vervalt de nhg garantie en moet ik hierdoor extra rente opslag gaan betalen over mijn eerste hypotheek bedrag 131.000 en 15.000 euro, mag dit ? kan dit ?

ik hoop dat ik een antwoord kan krijgen op mijn vragen.

een vraag, een antwoord

Re: rabobank 1e hypotheekcontract meenemen bij aanschaf 2e huis

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

In de voorwaarden van de Rabobank dient vermeld te staan of bij verhuizing van de hypotheek opnieuw afsluitprovisie berekend wordt. Dus dat is even nalezen geblazen.
Overigens kan uitvoering per vestiging van Rabo verschillen, evenals de tarieven, voorwaarden en zelfs de bereidheid de oude hypotheek "mee te nemen".

Aangezien de zekerheid van NHG voor de bank vervalt, is het normaal dat ook geen NHG tarief meer wordt aangeboden.

Wellicht toch eens rondkijken op welke voorwaarden elders gefinancierd kan worden? Wellicht krijg je dan een wapen in handen om Rabo onder druk te zetten. Of nog mooier, kun je elders een betere deal maken.

mvw1975

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Gaat het om dezelfde hypotheek vormen??
bv 131000 spaarzeker 15000 aflossingsvrij, blijven deze hetzelfde of wordt alles omgezet naar een bankspaar product??

Wanneer er in de voorwaarde staat dat er vehuist mag worden zal er alleen 250 euro worden gerekend voor het opnieuw opmaken van de polis op het nieuwe adres ( onderpand van de bank) en geen afsluitprovisie. Voor het bedrag van 100000 euro aan niuewe hypotheek is het logisch dat daar alle normale kosten (afsluitprovisie evt notariskosten) bijkomen.

Als er geen verhuisvoorwaarde is opgenomen worden de oude hypotheken ingelost en wordt er een nieuwe hypotheek verstrekt incl nieuw rentetarief en afsluitprovise en notariskosten.

andjana

conform de voorwaarden kan ik bij verhuizing mijn contract voortzetten maar er wordt nergens gerept over afsluitprovisie of andere kosten. tevens heeft rabobank ook bevestigd dat mijn contract voortgezet kan worden. helaas is mijn huidige rente 3,9 best wel scherp tot 2012/2013 daar zit ik mee. vandaar dat ik nog niet zo open sta om te shoppen

andjana

het betreft idd zelfde soort hypotheek. ik heb een spaarhypotheek bij de rabo een gedeelte aflossingsvrij uiteraard en een gedeelte wat bij de einddatum door de spaarverzekeraar afgelost gaat worden.

Perkes

Ongelezen bericht door Perkes »

Hoi Adjana,

Ik zit met hetzelfde probleem. Zie ook mijn post.
Hoe is het bij jou afgelopen? Heb je nog iets van de afsluitkosten afgekregen?

Benieuwd naar je reactie!

Gesloten