LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank wijzigt rente tussentijds

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Paulpit

Rabobank wijzigt rente tussentijds

Ongelezen bericht door Paulpit »

Hallo allen.
Wij hebben in 2003 een huis gekocht met een spaarzekerhypotheek van de rabobank. deze hebben wij later omgezet in een variabele rente hypotheek, gebaseerd op 3-maands euribor met 0.5% opslag.
de rente wordt vastgesteld op de 1e van de maand, elke 3 maanden.
voorwaarden uit 2005 zijn van toepassing.
Enkele weken geleden heeft de rabobank een WOZ taxatierapport opgevraagd.
De WOZ waarde is 330.000 euro, de euribor hypotheek 280.000 euro. er loopt ook nog een verbouwingshypotheek van 25.000 euro. (totaal 305.000 euro).

De rabobank heeft nu de renteopslag verhoogd (tussentijds, de 15e???) naar 0.6 procent omdat de waarde van woning minder dan 90% van de totaalwaarde van de hypotheek is.

Is dit een normale gang van zaken?

Groet,
Paul

Jantje7

Re: Rabobank wijzigt rente tussentijds

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ik neem aan dat de Rabo-Bank dit niet zomaar doet. Lees de hypotheek voorwaarden op dit punt door en kijk of dit inderdaad vermeld staat. Zo niet, kunt u direct om uitleg vragen bij uw plaatselijk kantoor.

jantje7

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik weet dat o.a. Rabo de tarieven bij kan stellen indien de verhouding tussen waarde onderpand en lening
is gewijzigd, maar dat dit zo specifiek is gebeurt heb ik nog niet eerder gehoord. Waarom heeft Rabo jullie WOZ taxatie opgevraagd?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

omdat de waarde van woning minder dan 90% van de totaalwaarde van de hypotheek is.
Nou, dat is toch niet zo?
Woning: 330.000
Hypotheekschuld: 305.000

De waarde van de woning is 108% van de hypotheekschuld, en volgens mij is 108% echt niet minder dan 90%.

Paulpit

haha.
Moet zijn waarde van de hypotheek meer dan 90% van de woningwaarde.
330.000 x 90% = 297.000 euro.

Het vreemde is dat wij een taxatierapport hebben afgegeven op het moment dat we de verbouwingshypotheek afsloten met een waarde van 330.000 euro, toen hoefden wij geen opslag te betalen

een vraag, een antwoord

Het vreemde is dat wij een taxatierapport hebben afgegeven op het moment dat we de verbouwingshypotheek afsloten met een waarde van 330.000 euro, toen hoefden wij geen opslag te betalen
Dat is de clou van je verhaal.
Uit dat taxatierapport blijkt dat je in een hogere risicocategorie komt, daarom hebben ze de rente voor je hele hypotheek verhoogd. Ik neem aan dat dit kan volgens de voorwaarden van Rabo, kijk dat nog eens even na en/of overleg met je adviseur.

Paulpit

het taxatierapport komt uit 2006, toen was de totale hypotheekwaarde 305.000 euro, nu nog steeds.
Taxatiewaarde toen 330.000, nu nog steeds.
Het spijt me, ik zie het verschil niet

een vraag, een antwoord

OK, Paul. Ik probeer te begrijpen wat er aan de hand is en waarom Rabo dit doet.
Ik ben nl. niet degene, die met jouw hypotheekrente zit te klooien.
Ik begrijp het niet, dus bel je adviseur bij Rabo. Als je het er niet mee eens bent kun je een klacht indienen volgens de klachtenprocedure. In eerste instantie bij Rabo zelf, schriftelijk en als je er niet uitkomt kun je juridische bijstand zoeken of naar de Klachtencommissie (www.kifid.nl) stappen.

Paulpit

Ik heb ook een afspraak met de adviseur, volgende week vrijdag.
Het verhaal van de rabobank wordt ook steeds vreemder.
Ik heb een 3-maands euribor met een opslag van 0.5%.
Nu zeggen ze hetrentepercentage te verhogen (kan niet is euribor)
Ik pareer die vraag dus, zeggen ze nee het is niet het rentepercentage maar je huidige opslag.
Ik stel dat volgens hun eigen voorwaarden bij 90% waarde er een opslag is van 0,5 % -> die heb ik dus al.

Nu wordt het echt vaag:
Buiten de opslag van 0.5% zou ik ook nog een andere opslag betalen en die weer als korting teruggekregen hebben.
Dit staat echter nergens in ons contract.
ik heb het idee dat ze zonder enige grondslag mijn rente willen verhogen.

een vraag, een antwoord

Een renteopslag van 0,50% op euribor is wel erg laag.
Ik vermoed nu dat Rabo de renteopslag heeft verhoogd en niet de risico opslag, een bekend probleem bij verschillende geldverstrekkers.

Het verhaal wordt nu langzaam maar zeker helder.

Ik adviseer je je oorspronkelijke offerte en de bijbehorende voorwaarden op te sporen en goed na te lezen (of door een deskundige te laten lezen), of ze deze toeslag mogen verhogen.

Daar zijn al heel wat items op dit forum aan gewijd, bij Obvion en SNS b.v.

Paulpit

Dat mogen ze dus niet.
In de voorwaarden staat dat ze de rente aan mogen passen (kan, euribor veranderd nu eenmaal)
maar de opslag is volgens hun voorwaarden:

0,2% Is de hypotheek lager dan of gelijk aan 67,5% van de marktwaarde? Dan geldt deze opslag voor de hele hypotheek.
0,4% Heeft u een hypotheek boven 67,5% van de marktwaarde tot 90% van de marktwaarde? Dan geldt deze opslag voor de hele hypotheek.
0,5% Heeft u een hypotheek boven 90% van de marktwaarde? Dan geldt deze opslag voor de hele hypotheek.

voor de rest staat er niets over extra opslag of korting in het contract

in de voorwaarden uit 2005 staat:

De bank is bevoegd om (een) andere grondslag(en) te kiezen voor
de basiscomponent en/of om de hiervoor bedoelde opslag te wijzigen.
De bank zal ten minste dertig dagen vóór de inwerkingtreding
van een dergelijke wijziging u hiervan in kennis stellen

een vraag, een antwoord

Paul, hoeveel rente betaal je nu en weet je hoe die is samengesteld?

Paulpit

0.727% :lol:

euribor was op moment van vaststellen 0.227 + 0.5 = 0.727%

deze hadden ze dus tussentijds verhoogd naar 0.827, dat hebben ze nu teruggedraaid en zijn van plan deze wijziging door te voeren per 1 februari 2014, de volgende wijzigingsperiode.

een vraag, een antwoord

En nog klagen ook :mrgreen:

3 maand euribor is vandaag 0,24%.

Ik denk dat dit
De bank is bevoegd om (een) andere grondslag(en) te kiezen voor
de basiscomponent en/of om de hiervoor bedoelde opslag te wijzigen.
De bank zal ten minste dertig dagen vóór de inwerkingtreding
van een dergelijke wijziging u hiervan in kennis stellen
de basis is waarop Rabo de toeslag kan verhogen. Als ze dat inderdaad kunnen mag je wel oppassen, want je betaalt een erg laag tarief, volgens mij zijn ze bij het afsluiten indertijd een component vergeten, of wilden ze je wel heel erg graag als klant.

Toch gewoon nog maar een checken bij de bank, anders de klachtenprocedure in. :roll:

Paulpit

ik maak me vooralsnog geen zorgen.
In de voorwaarden van de bank hebben ze maar 3 opties, zoals boven vermeld. Daarvan zitten wij in het hoogste tarief.

sterker, volgens mij moet ikzelf altijd een klacht indienen, de waarde van de woning is lange tijd ver boven de 90% waard geweest en had ik dus in een lager opslagpercentage moeten zitten :?:

Ik ben erg benieuwd waar ze mee komen.

een vraag, een antwoord

Hoe hoger je hypotheek t.o.v. de waarde van je huis, des te hoger de toeslag.
Je hypotheek is hoger dan 90% van de marktwaarde, dus die 0,50% klopt wel.
Hoe dat in het verleden lag weet ik niet, daarvoor heb je de oorspronkelijke waarde nodig.

Paulpit

woz waarde was ooit 390.000 euro, zal dan in 0.4% tarief horen denk ik

Paulpit

vanochtend bij de bank geweest.
Wij betalen nu een opslag van 0,5% op de euribor rente.
De bank komt met het verhaal dat deze opslag is opgebouwd uit 0,2% vaste opslag, 0,2% extra opslag?? en 0,1% risicoopslag omdat de hypotheek valt in de volgende klasse:
"0,4% Heeft u een hypotheek boven 67,5% van de marktwaarde tot 90% van de marktwaarde? Dan geldt deze opslag voor de hele hypotheek. "

De adviseur wilde niet op schrift zetten waar de opslag uit is opgebouwd omdat hij dat niet kan, terwijl hij eerst bovenstaand verhaal afsteekt.

Ik heb gezegd dat ik het niet begrijp.

De nu aangekondigde verhoging van 0,1% is het verschil tussen:
"0,4% Heeft u een hypotheek boven 67,5% van de marktwaarde tot 90% van de marktwaarde? Dan geldt deze opslag voor de hele hypotheek.
0,5% Heeft u een hypotheek boven 90% van de marktwaarde? Dan geldt deze opslag voor de hele hypotheek"

dat het verschil hiertussen 0.1% is begrijp ik, maar nog steeds waar nu staat waaruit de opslag is opgebouwd dus ook de grondslag van de 0,1% verhoging snap ik niet. waar de 0,4% is snap ik ook nog steeds niet.

De adviseur kon me geen betere verklaring geven dan bovenstaand verhaal, de verhoging gaat gewoon door, komt door de WOZ waarde daling.

tussen de regels door vertelt hij me dat de bank zelfs de basiscomponent (euribor) van de hypotheek eenzijdig kan wijzigen, dus dat ze zonder opgaaf van reden van de euriborrente af kunnen stappen, en ook dat daar onderzoek naar is geweest.... dat is lekker zeg, volgens de voorwaarden kan dit inderdaad, waar maak je dan nog een akte voor.......

Gesloten