Geachte dames en heren,
Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, kan ik hopelijk op dit forum iets wijzer worden.
De volgende hypotheek (groot € 230.000,-) heb ik in 2008 afgesloten:
Leningdeel 1:
€ 124.000 a 5.15 % Universal Life Hypotheek.
Hieraan gekoppeld een levensverzekering van NN met winstdeling met gegarandeerd eindkapitaal van € 65.000, premie per maand a € 155,-
Leningdeel 2:
€ 106.000 a 5.25 % Combi Budgetplus Hypotheken (aflossingsvrij)
Toentertijd was ik ten eerste in de veronderstelling dat ik een spaarhypotheek gekregen had (waar ik duidelijk om gevraagd heb)
Nu kom ik er dus achter dat dit helemaal niet zo is, plus dat ik op de einddatum dus nooit het volledige leningdeel 1 kan aflossen.
Iemand hier ervaring mee, of advies wat ik hier eventueel nog mee zou kunnen doen? Heb een informatieve aflossingsnota aangevraagd, maar dan zou ik zo € 13.000 boete moeten betalen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Reaal; heb ik een woekerpolis of toch niet?
-
-
Re: Reaal; heb ik een woekerpolis of toch niet?
Hoezo boeterente, wil je de hele hypotheek aflossen?
Je kunt toch ook je NN polis beëindigen en in plaats daarvan een spaarverzekering bij Reaal afsluiten. Je kunt zelfs de waarde van die NN polis fiscaalvriendelijk doorschuiven naar zo'n nieuwe verzekering. Lijkt me het meest simpele en verreweg het goedkoopste (maar minder profijtelijk voor je adviseur)
Je kunt toch ook je NN polis beëindigen en in plaats daarvan een spaarverzekering bij Reaal afsluiten. Je kunt zelfs de waarde van die NN polis fiscaalvriendelijk doorschuiven naar zo'n nieuwe verzekering. Lijkt me het meest simpele en verreweg het goedkoopste (maar minder profijtelijk voor je adviseur)
-
Bedankt voor je reactie; echter is de levensverzekering aan de hypotheek verpand dus kan ik die niet opzeggen helaas!
-
Hoe kom je daar nu bij, je sluit bij Reaal een gewone Reaal Spaarverzekering en annuleert de polis bij NN. Als je dat gelijktijdig doet is reaal ook weer tevreden. Simpel.
Heb je al een adviseur geraadpleegd?
Heb je al een adviseur geraadpleegd?
Waarom zou een Reaal Spaarverzekering beter zijn dan het NN product? TS wil een spaarproduct geen spaarverzekering.
-
Het rendement van NN is niet gekoppeld aan de hypotheekrente, met een lage brutogarantie van 3% en een hoge kostenfactor (een soort van woekerpolis).
De Reaal spaarverzekering koppelt de rente aan de hypotheekrente en kent bovendien een lage kostenfactor. Verder ben je vrij om je overlijdensrisico al dan niet aan de polis te koppelen. Kortom een gewone spaarhypotheek, een gewoon spaarprodukt. Helaas (?) kent Reaal geen banksparen in de hypotheeksfeer, maar deze oplossing is altijd beter dan € 13.000,-- boete. En dan heb ik het nog niet eens over de oversluitkosten gehad.
De Reaal spaarverzekering koppelt de rente aan de hypotheekrente en kent bovendien een lage kostenfactor. Verder ben je vrij om je overlijdensrisico al dan niet aan de polis te koppelen. Kortom een gewone spaarhypotheek, een gewoon spaarprodukt. Helaas (?) kent Reaal geen banksparen in de hypotheeksfeer, maar deze oplossing is altijd beter dan € 13.000,-- boete. En dan heb ik het nog niet eens over de oversluitkosten gehad.