LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente-opslag Rabobank

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MauHe

Rente-opslag Rabobank

Ongelezen bericht door MauHe »

Ik heb 10 jaar geleden een nieuwe (annuïteiten)hypotheek ter hoogte van 10.000 euro afgesloten die ik niet voor mijn huis heb gebruikt en die dus in Box 3 valt en niet onder de NGH, zoals mijn oorspronkelijke (spaar)hypotheek. Nu kreeg ik onlangs van de Rabobank een voorstel voor het verlengen van de rentevaste periode en ik merkte dat ze hierbij een opslag van 0,9 procent rekenen. Ik heb daarop een brieft gestuurd waarin ik protest hiertegen aantekende en werd zojuist gebeld door iemand van de Rabobank die mij uitlegde dat dit ermee te maken heeft dat de WOZ-waarde op dit moment lager is dan de werkelijke waarde van de woning. Nu kom je op internet een hoop artikelen tegen dat dit eigenlijk onterecht is aangezien ze dit doen bij mensen die al een groot gedeelte van hun hypotheek hebben afgelost (in mijn geval bijna de helft) en dat de Rabobank dit voortaan niet meer zou doen. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Moneyman

Re: Rente-opslag Rabobank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gewoon oversluiten dan? Er zijn vast ook aanbieders zonder die opslag.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U schrijft dat u een spaarhypotheek heeft. Normaal wordt een spaarhypotheek op het einde ineens afgelost. Begrijp daarom niet dat u schrijft dat u al de helft van uw hypotheek heeft afgelost. Bedoeld u misschien dat de opbouwwaarde al de grootte heeft van de helft van uw hypotheek?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

U hebt dus gewoon een lening op hypotheekbasis en daarvan is de rente veel voordeliger dan een persoonlijke lening of continu krediet. Dus oversluiten is niet zinvol.

MauHe

Jantje7 schreef:U schrijft dat u een spaarhypotheek heeft. Normaal wordt een spaarhypotheek op het einde ineens afgelost. Begrijp daarom niet dat u schrijft dat u al de helft van uw hypotheek heeft afgelost. Bedoeld u misschien dat de opbouwwaarde al de grootte heeft van de helft van uw hypotheek?
Klopt, een spaarhypotheek wordt aan het einde van de looptijd ineens afgelost. Dat ligt wat ingewikkelder in dit geval. Maar die loopt inmiddels toch al bijna 15 jaar, dus dan vind ik het onterecht dat ik die opslag moet betalen terwijl ik al die tijd braaf mijn aflossing heb betaald. Ze kijken gewoon alleen maar naar de regeltjes en niet naar de persoonlijke situatie, terwijl ik al mijn hele leven klant bij de Rabobank ben.

MauHe

tijger1 schreef:U hebt dus gewoon een lening op hypotheekbasis en daarvan is de rente veel voordeliger dan een persoonlijke lening of continu krediet. Dus oversluiten is niet zinvol.
Nee, inderdaad niet. Alleen dat hypotheekgedeelte weghalen bij de Rabobank, maar dat is ook geen optie. Het gaat mij gewoon om het principe. Maar goed, we weten onderhand allemaal dat de banken alleen maar naar de regeltjes en cijfers kijken en niet meer naar hun klanten.

tijger1

Misschien eens proberen wat extra af te lossen op die lening? Zonde van de betaalde rente die niet aftrekbaar is.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

MauHe schreef:
tijger1 schreef:U hebt dus gewoon een lening op hypotheekbasis en daarvan is de rente veel voordeliger dan een persoonlijke lening of continu krediet. Dus oversluiten is niet zinvol.
Nee, inderdaad niet. Alleen dat hypotheekgedeelte weghalen bij de Rabobank, maar dat is ook geen optie. Het gaat mij gewoon om het principe. Maar goed, we weten onderhand allemaal dat de banken alleen maar naar de regeltjes en cijfers kijken en niet meer naar hun klanten.
Het is jouw eigen keuze geweest om een consumptief krediet af te sluiten onder de noemer hypotheek, mensen die de woning verbouwen zouden nl gewoon met NHG afsluiten ( en daarvoor taxatie kosten betalen + 1% v/d hoofdsom) en een lager tarief krijgen.....begrijp daarom ook niet zo goed wat je hierin "oneerlijk" vindt, je totale hoofdsom is blijkbaar nog altijd meer als 90% v/d marktwaarde.

Voor een "auto" vind ik de opslag niet meer als normaal, voor een aanbouw bestaat gewoon de mogelijkheid van NHG.....maar daar moet je wel voor betalen

tijger1

@jonis

Die hypotheek was niet voor het huis schrijft de Ts.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Rabo en de andere banken hebbben in de kredietcrisis de opslagen voor tophypotheken flink verhoogd.
Voor die 2e hypotheek geldt geen NHG, dus de bank loopt daarvoor het risico indien je niet kunt betalen.
Daarover vindt op elk hypothekenforum regelmatig discussie plaats.

Ik weet niet waarvoor je die lening hebt gebruikt, maar mij lijkt inderdaad ook dat het verstandig is er een aflossingsplan aan te plakken.

MauHe

een vraag, een antwoord schreef:Rabo en de andere banken hebbben in de kredietcrisis de opslagen voor tophypotheken flink verhoogd.
Voor die 2e hypotheek geldt geen NHG, dus de bank loopt daarvoor het risico indien je niet kunt betalen.

Ik weet niet waarvoor je die lening hebt gebruikt, maar mij lijkt inderdaad ook dat het verstandig is er een aflossingsplan aan te plakken.
Het gaat maar om een relatief gering bedrag, dus met dat "risico" valt het nog reuze mee. Ze weten dat mijn inkomen ruim voldoende is en dat ik mijn spaarhypotheek al bijna 15 jaar elke maand braaf afbetaal, dus er is geen reden om dit als een "risicohypotheek" te beschouwen. Misschien dat ik inderdaad eens wat meer op dit hypotheekje moet gaan aflossen. Ik blijf die opslag echter onterecht vinden, zeker eentje van 0,9 procent. De Rabo heeft altijd zijn mond vol van "met de klant meedenken", maar in de praktijk denken ze alleen aan zichzelf. De klantgerichtheid is allang ingeruild voor bankgerichtheid.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Voor de spaarhypotheek geld hoe hoger de rente, des te meer voordeel via rente aftrek belasting. Voor de lening geld dit natuurlijk niet, dus die zo snel mogelijk aflossen.

tijger1

Dat u het onterecht vindt, trekt de bank zich niets van aan. Die lening loopt al 10 jaar, door de annuïteit is er ook al een stuk van afgelost, dus los hem verder versneld af, dan bent u klaar.

een vraag, een antwoord

MauHe schreef:
een vraag, een antwoord schreef:Rabo en de andere banken hebbben in de kredietcrisis de opslagen voor tophypotheken flink verhoogd.

Het gaat maar om een relatief gering bedrag, dus met dat "risico" valt het nog reuze mee. Ze weten dat mijn inkomen ruim voldoende is en dat ik mijn spaarhypotheek al bijna 15 jaar elke maand braaf afbetaal, dus er is geen reden om dit als een "risicohypotheek" te beschouwen. Misschien dat ik inderdaad eens wat meer op dit hypotheekje moet gaan aflossen. Ik blijf die opslag echter onterecht vinden, zeker eentje van 0,9 procent. De Rabo heeft altijd zijn mond vol van "met de klant meedenken", maar in de praktijk denken ze alleen aan zichzelf. De klantgerichtheid is allang ingeruild voor bankgerichtheid.
Welkom in de wereld, die hypotheken heet.
Heb je een hypotheek die hoger is dan 90% van de marktwaarde van je huis?

MauHe

een vraag, een antwoord schreef:
MauHe schreef:

Welkom in de wereld, die hypotheken heet.
Heb je een hypotheek die hoger is dan 90% van de marktwaarde van je huis?
De ondoorzichtige wereld. Ja, volgens de huidige WOZ-waarde wel (en die is vorig jaar flink omlaaggegaan i.v.m. de crisis, dus volgend jaar zal die waarschijnlijk weer stijgen). Het gaat om een appartement, en in het gebouw staan op dit moment 3 appartementen te koop, allemaal voor meer dan de WOZ-waarde. En mijn appartement is helemaal verbouwd en ligt op de eerste verdieping en is daardoor ook nog meer waard. Maar dan staat het nog steeds iets onder water.

jonis

MauHe schreef: Maar dan staat het nog steeds iets onder water.

en dan een opslag onterecht vinden.....

MauHe

jonis schreef:
MauHe schreef: Maar dan staat het nog steeds iets onder water.

en dan een opslag onterecht vinden.....
Natuurlijk. Dit is een momentopname. De huizenprijzen trekken weer aan, volgend jaar kan het plaatje er heel anders uitzien. Het gaat maar om een klein hypotheekgedeelte, de hoofdhypotheek valt onder de NHG. Dus het "risico" is miniem. Maar dat is tegenwoordig nou eenmaal de policy van banken. Niet de klant maar de bank zelf staat voorop.

een vraag, een antwoord

Tja, dat stukje top wordt door de bank ingeschat als risico en dat blijkt gezien de ontwikkkelingen in de laatste jaren terecht te zijn. Daarom betaal je voor dat stukje meer rente.
Die toptoeslag klopt dus met de rentelijst van Rabo, of die toeslagen te hoog, of te laag zijn dat is een discussie waar we met zijn allen toch niet uitkomen. Zeker is dat in het buitenland niet zo hoog gefinancierd kan worden, dus daar had je nooit zo'n hypotheek af kunnen sluiten.

jonis

Overigens vinden ze zelf:
Kan mijn opslag verlaagd worden?

Misschien komt u in aanmerking voor een lagere opslag. Bijvoorbeeld omdat:

•u heeft afgelost op uw hypotheek
•de marktwaarde van uw huis is gestegen
u vermogen heeft opgebouwd gekoppeld aan uw hypotheek

Uw adviseur kan u hier meer over vertellen.
Misschien toch nog eens het gesprek aangaan: " omdat de hypotheeksom uit delen bestaat " als er genoeg in de spaarpot zit.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

die loopt inmiddels toch al bijna 15 jaar, dus dan vind ik het onterecht dat ik die opslag moet betalen terwijl ik al die tijd braaf mijn aflossing heb betaald. Ze kijken gewoon alleen maar naar de regeltjes
Dat had je zelf ook beter kunnen doen toen je de hypotheek of de lening afsloot. Je had het namelijk kunnen afwegen bij de keus voor de geldverstrekker. Bij de keus voor de geldverstrekker maak je namelijk ook de keus voor het wel of niet meetellen van het spaarsaldo voor het bepalen van dit percentage.

Gesloten