LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld en geen nieuwe hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Anansy

Restschuld en geen nieuwe hypotheek

Ongelezen bericht door Anansy »

Beste forum leden,

ik ben op zoek naar advies.

Onlangs heb ik mijn huis verkocht met een restschuld van 40.000 euro. We willen nu een behoorlijke stap omhoog gaan maken in de markt. Ons salaris is er goed voor, maar geen enkele bank wil onze restschuld meefinancieren in de hypotheek. Als we een consumptieve lening nemen wordt de hoogte van de hypotheek zeer sterk naar beneden beinvloed (zo'n 1,5 ton), waardoor we niet de stap kunnen maken die we willen.

Heeft iemand met bovenstaande ervaring?

Een andere overweging waar we mee spelen is het volgende: we gaan een jaar huren en daarna kopen. Nu hoorde ik via de hypotheker dat het mogelijk was de huidige fiscale regeling van je huidige hypotheek te gebruiken binnen een bepaalde periode. Dit betekent concreet dat we nog steeds onze huidige hypotheek opbouw kunnen gebruiken in ons nieuwe huis en daardoor een nog gunstige hypotheek aftrek kunnen realiseren op een aflossingsvrij deel.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

berndv

Re: Restschuld en geen nieuwe hypotheek

Ongelezen bericht door berndv »

Anansy schreef: geen enkele bank wil onze restschuld meefinancieren in de hypotheek.
Godzijdank willen ze dat niet. 10 jaar geleden wilden ze dit maar al te graag, wat 1 van de oorzaken was van de eerste kredietcrisis. Stel ze hadden u die 40000 schuld wel mee laten financieren, en door wat voor onheil dan ook zou u uw huis verplicht moeten verkopen, lager dan de prijs waar u het voor gekocht heeft, wat niet heel raar is met de dalende huizenprijzen. Dan had u opeens met een restschuld gezeten van het nieuwste huis, en nog eens een restschuld van het oude huis. En wie gaat die dan aflossen aan de bank?

Daarnaast met een gewone lening, waar soms wel een 2x zo hoge rente voor geldt als voor een hypotheek, gaat de maximale hypotheek behoorlijk naar beneden, wat me ook logisch lijkt. Uw maandinkomen is er misschien naar om een hogere maandlast te krijgen, uw totale financiële situatie is er schijnbaar absoluut niet naar om een dergelijke hoge hypotheek te nemen.

Zoals u zelf al aangeeft, eerst huren, restschuld aflossen, en dan kopen.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

kijk ik wil je niet afvallen, maar zou jij aan iemand iets lenen die al 40000 schuld had?

je kunt beter even proberen die schuld af te betalen (als het goed is kom je een heel end, want je zegt dat jullie salaris goed is voor een vrij hoge hypotheek) en als je dan schulden vrij bent kun ev. iets kopen.

ik zou geen consumptieve lening nemen, want jullie lijken gewoon af te kunnen betalen. in mijn mening (maar daar vroeg je niet om) kun je het beste proberen van je schuld af te komen en dan opnieuw te beginnen.

isabel

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Anansy schreef:
Een andere overweging waar we mee spelen is het volgende: we gaan een jaar huren en daarna kopen.
volgens mij geef je zelf al de beste oplossing. Heb je ook een jaar de tijd om een perfect huisje te vinden, perffect behang, enz, enz. Lekker ideetjes opdoen. :D

Anansy

Bedankt voor de reacties.

Hebben jullie ervaring met hoe lang wij de fiscale voordelen van onze oude hypotheek kunnen meenemen naar een nieuw huis (terwijl wij in de tussentijd gewoon huren)?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Anansy schreef:Beste forum leden,

ik ben op zoek naar advies.

Onlangs heb ik mijn huis verkocht met een restschuld van 40.000 euro. We willen nu een behoorlijke stap omhoog gaan maken in de markt. Ons salaris is er goed voor, maar geen enkele bank wil onze restschuld meefinancieren in de hypotheek. Als we een consumptieve lening nemen wordt de hoogte van de hypotheek zeer sterk naar beneden beinvloed (zo'n 1,5 ton), waardoor we niet de stap kunnen maken die we willen.

Heeft iemand met bovenstaande ervaring?

Een andere overweging waar we mee spelen is het volgende: we gaan een jaar huren en daarna kopen. Nu hoorde ik via de hypotheker dat het mogelijk was de huidige fiscale regeling van je huidige hypotheek te gebruiken binnen een bepaalde periode. Dit betekent concreet dat we nog steeds onze huidige hypotheek opbouw kunnen gebruiken in ons nieuwe huis en daardoor een nog gunstige hypotheek aftrek kunnen realiseren op een aflossingsvrij deel.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
dat is een flink inkomen als u in 1 jaar tijd 40.000 euro schuld wilt aflossen

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Anansy schreef:Beste forum leden,
Nu hoorde ik via de hypotheker dat het mogelijk was de huidige fiscale regeling van je huidige hypotheek te gebruiken binnen een bepaalde periode. Dit betekent concreet dat we nog steeds onze huidige hypotheek opbouw kunnen gebruiken in ons nieuwe huis en daardoor een nog gunstige hypotheek aftrek kunnen realiseren op een aflossingsvrij deel.

Jammer dat niemand ingaat op de vraag van TS en kennelijk enigszins jaloers is.
ik ben ook maar jan Modaal en zie me graag in de positie van TS, eerlijk is eerlijk.

Niemand geeft antwoord op de getselde vraag en da's jammer.
Overigens heb ik het antwoord ook niet en ik denk ook niet dat je die hier snel zult vinden. deze situatie komt nu eenmaal niet zo vaak voor.

Ik snap echter niet dat TS de vraag hier stelt. Zij heeft kennelijk al contacten met de hypotheker, simpel om dan ff een telefoontje te plegen naar haar adviseur. Die kan het antwoord vermoedelijk wel geven.
kan hij/zij dat niet dan zou ik zoeken naar een adviseur.

edit: quote hersteld
Laatst gewijzigd door JanTinusPlukvet op 16 jan 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ruud_a schreef:
er staat toch helemaal niet dat hij die 40.000 euro wil aflossen, of heb ik wat gemist?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

wat ik niet snap is hoe je een restschuld wilt meenemen in een nieuwe hypotheek terwijl er voorlopg nog geen nieuwe hypotheek is. Dat kan alleen door de restschuld die periode aflossingsvrij te laten staan. Ik weet ook niet welke voordelen meegenomen moeten worden maar als dat deels aflossingsvrij is is dat geen goed plan vind ik zelf, maar dat mag ieder voor zich weten.

Jaar huren kan verstandig zijn als de markt nog verder zakt, het kan er ook voor zorgen dat tegen die tijd de markt juist weer stijgende is en je verkeerd gokt, tenzij het een noodzaak is vanwege al geplande nieuwbouw natuurlijk.
al met al is de situatie over een jaar koffiedik kijken, ook voor hypotheekverstrekkers, die zullen daar nu nog geen uitspraak over doen. In principe moet het mogelijk zijn het op te nemen in een nieuwe hypotheek wanneer executiewaarde goed genoeg is en er eventueel een extra overlijdens risicoverzekering aan vast zit. SOms heeft weigering banken met bv beroep te maken. Iemand die in de bouw werkzaam is zal nu alstiger iets lastigs af kunnen sluiten dan iemand met zekerdere baan/inkomstenbron.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je tijdelijk huurt, maar nog in 2013 de nieuwe woning koopt, dan mag je jenhudige hypotheek nog onder de ooude voorwaarden meenemen. Dus bv. Een spaarhypotheek kan dan nog blijven bestaan. Voor de veroging van je hypotheek gaan dan trouwens wel de nieuwe regels gelden. En als je in 2014 of later een nieuw huis hebt, al je dus ook onder de nieuwe regels.

Zo heel dramatisch is het trouwens niet om onder de nieuwe regels te vallen. Ja, je kunt geen spaarhypotheek meer nemen, maar je lost meteen af. Dat levert op termijn iets hogere lasten op. Maar je lost dan wel direct o je lening af. Dus heb je ook een lagere restschuld bij verkoop. En je zit niet in het fiscale keurslijf van de spaarhypotheken.

Hoe hoog is de waarde van je huidige spaarpot trouwens? Als je die na verkoop laat uitkeren om daar (een deel van) de restschuld mee af te lossen, dan is al een deel van je probleem opgelost. Misschien dat dat uiteindeljk ook een voordeliger optie blijkt dan een lening plus gebonden zijn aan een van de weinige geldverstrekkers die je eventueel een hypotheek zou willen verschaffen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

kokka schreef:
ruud_a schreef:
er staat toch helemaal niet dat hij die 40.000 euro wil aflossen, of heb ik wat gemist?
dat staat er inderdaad niet, maar als je nu geen hypotheek krijgt met een restschuld van 40.000 euro krijg je die over een jaar ook niet
gewoon een kwestie van even nadenken

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Bel effe de Hypotheker of de belastingdienst, die kunnen je precies antwoord geven. ;)

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Een beetje adviiseur heeft die antwoorden ook hier op het forum al paraat. Kweenie b.v. geeft al een correct antwoord. Jammer dat er zoveel ongefundeerd geroepen wordt in dit topic.

Die restschuld is inderdaad een vreemde zaak. Je mag de restschuld van het ministerie meefinancieren en de rente 10 jaar aftrekken. Maar in de praktijk zal het erg tegenvallen een geldverstrekker te vinden die er in mee wil gaan. En ik begrijp best waarom ze dat niet willen.
Meefinancieren mocht sowieso al, maar ook toen waren er, buiten ING, nauwelijks mogelijkheden.

Anansy

Ja het gekke was dat we onze financiering zonder problemen rondkregen voor 1/1/2013, maar dat er nu ineens niets meer mogelijk is (terwijl we inmiddels wel ons huis verkocht hebben op die informatie)

We hebben inderdaad ook lijntjes lopen met zowel de hypotheker en de hypotheekshop, maar ook daar komt weinig uit... Ik ben benieuwd of iemand al met dit bijltje gehakt heeft om ervaring uit te wisselen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

maar dat zal geweest zijn bij direct doorgaan en kopen nu van een ander huis denk ik? of was toen al bekend dat er eerst een jaar gehuurd zou worden, dan ligt er toch een geldige offerte lijkt mij?

Anansy

Nee, we hebben eea laten doorrekenen bij de Hypotheker maar nog geen offerte aangevraagd nog. Toen we begin Januari een offerte wilden aanvragen, kon het ineens niet meer...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Anansy schreef:Nee, we hebben eea laten doorrekenen bij de Hypotheker maar nog geen offerte aangevraagd nog. Toen we begin Januari een offerte wilden aanvragen, kon het ineens niet meer...
Er zijn per 01-01 een aantal regels aangescherpt, danwel veranderd, dus dat kan zomaar kloppen.

Gesloten