LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] risico opslag rente

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Borgesius 17

risico opslag rente

Ongelezen bericht door Borgesius 17 »

Op 8 mei had ik een gesprek met de RABO bank in mijn woonplaats ,n.a.v. de Radar uitzending betreffende( misplaatste )extra risico opslag van 0,2 % .Ik vroeg of de opslag van een van mijn hypotheken welke juist ingaande 1 januari 2014 een nieuwe rente termijn van 7 jaar was in gegaan nog terug gedraaid kon worden ,vanaf 1 juli 2014 (afloop spaar hypotheek)is de totale hypotheek schuld maar 51,3 % t.o.v. de W.O.Z. waarde
Nu, na enkele dagen al een brief van de RABO bank , helaas geen NHG dus gewoon 0.2 % extra opslag.
Nu maar hopen op veel publiciteit zodat RABO bank Nederland mede onder druk van Radar tot andere gedachten komt? Al die jaren dus gewoon te veel betaald, nauwelijks risico voor de bank! Heel dossier naar Radar opgestuurd.

kweenie

Re: risico opslag rente

Ongelezen bericht door kweenie »

Borgesius 17 schreef:Al die jaren dus gewoon te veel betaald, nauwelijks risico voor de bank! .
Je had toch geen NHG? Dan is het risico dus wel íets hoger dan als je wel NHG had.

Ook als je lening maar de helft van de woz waarde is, loopt de bank nog steeds risico. Voor je het weet word je arbeidsongeschikt, inkomen keldert, hypotheek kan niet meer worden betaald. Zorgen en stress, dus spanning in de relatie, die op de klippen gaat. Huis wordt maar niet verkocht waarna de hypotheek al helemaal niet meer betaald kan worden. Na een tijd heeft de betaling van de hypotheek een flinke achterstand opgelopen, zodat de schuld alleen maar hoger wordt. Op een gegeven moment moet de boel toch echt van de hand worden gedaan en volgt er een veiling die veel minder opbrengt dan de hypotheek plus de achterstallige betalingen plus alle kosten. Zelfs als de oorspronkelijke hypotheek maar de helft van de woz waarde was.

En dit is geen heel onrealistisch scenario, maar komt, in verschillende gradaties, vaker voor dan je denkt.

Borgesius 17

Twintig jaar geleden was er nog geen of nauwelijks NHG, mij niet bekend, voor wat inkomen betreft ik ben de pensioen gerechtigde leeftijd al gepasseerd , misschien dat de A.O.W. ook nog eens vervalt, voor 51.3 % van de W.O.Z. waarde kan de bank denk ik het pand redelijk snel verkopen. Ook het huwelijk
meer dan 35 jaar , is geen groot risico,maar oké niemand kan in de toekomst kijken daar heb je volkomen gelijk in ,de sociale status van Nederland is al redelijk uitgehold!

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Twintig jaar geleden was er nog geen of nauwelijks NHG
Klopt, toen heette het nog "gemeentegarantie" of zo.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. Tot 1993 had je in veel gemeenten gemeentegarantie. Dat bestond al jaren. In 1993 hebben ze dat uniform gemaakt voor iedereen en is er dus een landelijke regeling gekomen.

Borgesius 17

Vervolg RABO ervaringen

Op 20 mei is geheel onverwachts voor de lokale bank in mijn woonplaats of toch.... ? een geheel nieuwe regeling van opslag rente (RABO Nederland Utrecht),helaas gaat deze onmiddellijk in op 19 mei (gisteren) maar nog steeds niet voor gelijke oude cliënten, deze betalen dus gewoon tot de eerst volgende rente periode wisseling gewoon de extra toeslag................maar wie weet morgen weer nieuwe regels ?

Misschien dat media AANDACHT toch iets te weeg brengt...........?.

gr. Borgesius

Gesloten