Mijn exvrouw en ik hadden samen een koophuis.
zij blijft nu in het koophuis wonen en gaat de hypotheek op haar naam nemen,en ik moet de helft van de onderwaarde aan haar betalen,dat is ook via de rechter zo bepaald.
Mijn vraag is:kan ik zelf gaan kijken voor een ander koophuis en de schuld van de helft van de onderwaarde meefinancieren in een nieuwe hypotheek?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] schuld helft onderwaarde en nieuwe hypotheek.
Re: schuld helft onderwaarde en nieuwe hypotheek.
Nee. In theorie mag je die restschuld meefinancieren, maar je kunt niet meer dan ong 105% van de woningwaarde lenen. Na koopsom en kosten blijft er san dusnweinig ruimte over voor de restschuld. Dat zal in de praktijk dus vaak een persoonlijke lening worden.
Was de bank ook partij in deze rechtzaak?zij blijft nu in het koophuis wonen en gaat de hypotheek op haar naam nemen,en ik moet de helft van de onderwaarde aan haar betalen,dat is ook via de rechter zo bepaald.
Opmerkelijk dat je zo onder verdere hoofdelijke aansprakelijkheid uit kan komen.
is helemaal niet zo opmerkelijk. Als mevrouw genoeg verdient om de gehele hypotheek te bekostigen, zij heeft dan gewoon een nieuwe hypotheek waarin de man geen partij meer is.16again schreef:Was de bank ook partij in deze rechtzaak?zij blijft nu in het koophuis wonen en gaat de hypotheek op haar naam nemen,en ik moet de helft van de onderwaarde aan haar betalen,dat is ook via de rechter zo bepaald.
Opmerkelijk dat je zo onder verdere hoofdelijke aansprakelijkheid uit kan komen.
Dat kan morgen anders zijn! Dan kan de bank niet meer bij meneer aankloppen.Als mevrouw genoeg verdient om de gehele hypotheek te bekostigen.....
Dat risico houd je altijd. Als dat een criterium zou zijn, dan zou niemand meer alleen een woning kunnen kopen.
of de schuld in een keer voldaan moet worden is toch tussen TS en zijn ex? de bank sluit alleen maar een nieuwe hypotheek af. of het huis meer of minder waard is geworden zal in dit geval de bank een worst wezen. enige probleem is natuurlijk wel dat de EX niet meer als 105% van de woning waarde kan lenen. dus als het huis minder waard is geworden, kan ze ook minder lenen.snuffel1 schreef:Ts moet om van het huis af te komen de helft van de onderwaarde voldoen, er is dus een schuld opgebouwd. Die schuld moet in een keer voldaan worden, contant heb je dat vaak niet dus wordt dat een persoonlijke lening. Die kun lening je niet meer mee financieren. Als het inkomen van Ts toereikend is hoeft een nieuwe hypotheek geen probleem te zijn, is dat niet zo dan gaat met deze schuld de leencapaciteit dusdanig omlaag dat een hypotheek geen optie meer is.
de vragen zijn van dien aard dat alleen de financier van de nieuwe hypotheek daar antwoord op kan geven. van een restschuld is de rente 10 jaar aftrekbaar.
Maar ik neem aan dat de restschuld ontstaat voordat de nieuwe hypotheek geregeld is of zelfs maar bekend wordt wat het is. En de aflossing ervan bij wie de lening ervoor ook ondergebracht is perkt idd de hypotheek som in.
Maar ik neem aan dat de restschuld ontstaat voordat de nieuwe hypotheek geregeld is of zelfs maar bekend wordt wat het is. En de aflossing ervan bij wie de lening ervoor ook ondergebracht is perkt idd de hypotheek som in.